دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1394 - 13:01

آلمانی‌ها با ربات انسان‌ها را کتک می‌زنند

یک گروه از متخصصان آلمانی برای آموزش رفتار با انسان به ربات‌ها، تحقیقاتی را آغاز کرده‌اند که در آن داوطلبان را با یک بازوی رباتیک کتک می‌زنند تا میزان درد آن‌ را مشخص کنند.
کد خبر : 49747

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از بلومبرگ، چند ماه قبل در شرکت فولکس‌واگن آلمان حادثه‌ای رخ داد که طی آن مرد 22 ساله‌ای به دست یک بازوی رباتیک که در خط مونتاژ بدنه این کارخانه کار می‌کند، کشته شد. طی یک دهه گذشته، تنها در آلمان، 158 مورد از چنین حوادثی که ناشی از برخورد ربات و انسان و صدمه جدی به انسان بوده، ثبت شده است و این موضوع نگرانی‌های جدی‌ای برای آینده ایجاد می‌کند.


از آنجا ‌که ربات‌های همکار انسان در منزل و محل کار رو به افزایش هستند، عده‌ای از محققان آلمانی به سرپرستی رولاند بهرنس، در مؤسسه فرانهوفر IFF آلمان تصمیم گرفته‌اند به ربات‌ها بیاموزند که چطور با انسان‌ها رفتار کنند. برای این ‌کار ابتدا باید بدانند که هر ضربه یا تماس از سوی ربات با انسان، چه اثری را برجای می‌گذارد.


برای انجام این آزمون، عده‌ای داوطلب انتخاب شده‌اند که در آزمایشگاه مقابل یک بازوی رباتیک قرار می‌گیرند و این ربات به بازو و شانه آنها ضربه می‌زند و داوطلب درد ایجاد‌شده را بین 1 تا 10 درجه بندی می‌کند.


در این آزمایش محققان وقتی میزان درد به درجه 5 برسد آزمایش را متوقف می‌کنند و داوطلب برای بررسی آسیب ایجادشده احتمالی در مقابل یک دستگاه اسکن اولتراسونیک قرار می‌گیرد.


هدف از این آزمایش این است که بتوان الگوریتم‌هایی برای رفتارها و تماس‌های آسیب‌زا میان انسان و ربات تعریف کرد و با استفاده از آنها به ربات آموخت که چنین کارهایی را نکند.


بهرنس در این‌باره به بلومبرگ گفت: «بهترین راه این است که هیچ تماس یا برخوردی اتفاق نیفتد اما اگر از این مرحله ایمنی مطلق رد شدیم، ربات‌ها باید بدانند که چطور کار و رفتار کنند که در صورت برخورد با انسان، حداکثر آسیبی که به فرد وارد شود، یک آسیب سطحی باشد و او بتواند روز بعد دوباره سرکار حاضر شود. این در حالی است اتفاق‌هایی که ربات‌ها در آن دخیل هستند، اکنون منجر به آسیب‌های جدی یا ایجاد زخم‌های باز می‌شود که این قابل پذیرش نیست».


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته