دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 خرداد 1399 - 08:00
آنا گزارش می‌دهد؛

دنیای مجازی و تاثیرات روانی استفاده از تلفن همراه بر کودکان

میزان استفاده از تلفن همراه به دلیل فرایندهای آموزشی مجازی در بین کودکان افزایش زیادی داشته است و باید به یاد داشت این دستگاه‌ها می‌توانند تاثیر زیادی روی روان کودکان بگذارند.
کد خبر : 495025
مجازی 2.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یکی از مهارت‌های اساسی در آموزگاران و مربیانی که با کودکان سروکار دارند درک احساسات دانش‌آموزان است. تحقیقات نشان داده که احساس، عنصری با اهمیت در افزایش یادگیری کودکان است و توجه به آن می‌تواند تاثیری مثبتی در موفقیت دانش‌آموزان داشته باشد.


با گسترش فناوری‌های دیجیتال و به خصوص پس از شیوع ویروس کووید-19 بسیاری از دانش‌آموزان خردسال مجبور شدند به جای ارتباط فیزیکی با معلمان خود و حضور در کلاسهای درس از طریق تلفن همراه دروس مختلف را فراگرفته و حتی به صورت آنلاین در امتحانات شرکت کنند. این نوع از آموزش اگرچه موجب می‌شود دانش‌آموزان در خانه بمانند و در خطر ابتلا به کرونا قرار نگیرند ولی دوری از معلم و هم‌کلاسی‌های تاثیرات مخربی به روان آن‌ها می‌گذارد. در واقع آموزگاران در چنین شرایطی نمی‌توانند از لحاظ احساسی با دانش‌آموزان خود ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را مورد حمایت قرار دهند.



احساس حلقه گمشده خانواده در زندگی دیجیتال


در دنیای امروز ارتباطات صمیمانه فیزیکی بین افراد هر روز کمتر می‌شود و تماس‌های صوتی و تصویری، عضویت در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و دوستان مجازی جایگزین شرایط گذشته می‌شوند. شرکت‌های مختلف در سراسر دنیا تلفن‌های همراه و تبلت‌های هوشمند با قیمت و قابلیت‌های متفاوتی تولید می‌کنند. از همین رو تعدادی از والدین برای ارتباط با کودکان خود و ایجاد سرگرمی برای آن‌ها این دستگاه‌ها را خریداری و به کودکان هدیه می‌دهند. دستگاه‌های هوشمند اگرچه ظاهری جذاب و فریبنده برای کودکان دارند ولی هیچ‌گاه جایگزین اعضای خانواده نمی‌شوند. کارشناسان معتقدند در زندگی الکترونیکی احساس حلقه گمشده خانواده است.



استفاده از ابزارهای الکترونیکی برای آموزش بهتر به دانش‌آموزان


ابزارهای دیجیتال و وسایل الکترونیکی هوشمند در اصل برای خدمت به انسان و کمک به او در زندگی روزمره طراحی و تولید شده‌اند اما متاسفانه در عصر حاضر انسان به ابزاری برای دستگاه‌های هوشمند تبدیل شده و ساعت‌های زیادی از فعالیت‌های روزانه خود را به فعالیت با گوشی‌های هوشمند اختصاص می‌دهد. نتایج تحقیقاتی گسترده در سطح کشورهای مختلف جهان نشان می‌دهد اگر معلمان و پدر و مادر دانش‌آموزان به درستی از ابزارهای دیجیتال در امر آموزش استفاده کنند یادگیری مفاهیم علمی در کودکان به مراتب بیشتر می‌شود.


دانش‌آموزان در سنین کودکی تا نوجوانی در معرض بیشترین آسیب‌های روحی قرار دارند و در صورتی که نتوانند با اعضای خانواده و همکلاسی‌های خود ارتباط موثری برقرار کنند به‌ناچار راحت‌ترین راه را انتخاب کرده و به سمت فضای مجازی و تلفن همراه می‌روند. محتوای موجود در جهان بیکران اینترنت تقریبا از هیچ نظمی خاصی برخوردار نیست و چارچوب‌های اخلاقی در آن‌ها رعایت نمی‌شود. از این جهت می‌توان این فضای را هم‌چون چاهی هولناک و بی‌انتها دانست که هرچه کودک بیشتر در آن فرو می‌رود بیشتر خود را درگیر آسیب‌های روانی می‌سازد.



آسیب‌های آموزش مجازی از طریق تلفن همراه


یکی از معضلات آموزش مجازی با استفاده از گوشی‌های هوشمند از بین رفتن توانایی دانش‌آموزان برای مدیریت صحیح زمان است. در مدرسه هر کلاس درسی و هر مفهوم آموزشی زمان معینی دارد و دانش‌‌آموزان باید در مدت زمان مشخصی فعالیت‌های درسی خود را انجام و تحویل دهند. در خانه و در روش آموزش مجازی تقریبا چنین فرصتی وجود ندارد و دانش‌آموزان می‌توانند آزادانه و در طول چند ساعت تکالیف خود را انجام یا مفهوم درسی را فرابگیرند. این موضوع تا حد زیادی به توانایی مدیریت زمان توسط کودکان لطمه می‌زند.


دانش‌آموزان نیازهای احساسی گوناگونی دارند و فضای مجازی با خلق تصویری جذاب و غیر واقعی از محیط زندگی، کودکان را وادار به افکاری می‌کند که شاید پدر و مادر توانایی تحقق آن را نداشته باشند. دست نیافتن به رویا‌های خیالی فشار روحی زیادی را به کودکان وارد کرده و آن‌ها را از لحاظ روانی سرخورده می‌کند.


در سال 2017 موسسه‌ای بین‌المللی تحقیقی گسترده روی تعداد زیادی از دانش‌آموزان انجام داد و از این مطالعه نتایج جالبی بدست آورد. اکثر دانش‌آموزان شرکت کننده در این تحقیق وابستگی زیادی به دستگاه‌های دیجیتال داشته و در اثر تمرکز بیش از حد روی تلفن همراه علاوه بر مشکلات روحی با مواردی چون کاهش قدرت بینایی نیز درگیر شدند. این تحقیق هم چنین نشان داد تعداد دانش‌آموزانی که با تبلت درس‌های خود را تعقیب می‌کنند در هر سال 40 درصد افزایش می‌یابد.


در فضای مجازی افراد سودجو و هکرها دام‌های بزرگی برای کودکان پهن کرده‌اند و با روش‌های مختلف امنیت آن‌ها را به خطر می‌اندازند. فناوری همیشه در حال تحول است. این تحول ابزارهای زیادی را در اختیار افراد سودجود قرار می‌دهد تا با استفاده از تصاویر و هویت جعلی خود را مورد اعتماد کوکان قرار داده و اطلاعات مهمی را از آن‌ها به سرقت ببرند. البته همیشه تهدید‌های مجازی به آسیب‌های روانی ختم نمی‌شود و حتی گاهی جان کودکان را نیز به خطر می‌اندازد.


انتهای پیام/4144/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب