دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 خرداد 1399 - 15:00

میکرو سوزن با قابلیت ترمیم زخم تولید شد

دانشمندان موفق به ساخت میکروسوزن‌های حاوی سلول بنیادی شد‌ه‌اند که ترمیم زخم را سرعت می‌بخشند.
کد خبر : 494880
dddddddddddddddd.PNG

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم،فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از نیواطلس، سلول‌های بنیادی ابزارهای قدرتمندی هستند که تحول عظیمی را در داروهای ترمیمی ایجاد کرده‌اند. حال نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که نوع خاصی از سلول بنیادی می‌تواند سرعت ترمیم زخم‌ها را افزایش دهد. این سلول‌های‌ بنیادی از طریق میکروسوزن‌های حل‌شونده به محل آسیب‌خورده می‌رسد و باعث ترمیم سریع آن می‌شوند.


سلول‌های بنیادی مزانشیمی مسئول تولید سلول‌های استخون، غضروف، ماهیچه و سلول‌های چربی در بدن هستند. یافته‌های جدید حاکی از آن است که این سلول‌های بنیادی خاص پتانسیل بالایی در ترمیم دارند. اگر سلول بنیادی مزانشیمی به بافت آسیب‌دیده رسانده شود، باعث افزایش تشکیل رگ‌های خونی جدید و کاهش التهاب شده و سلول‌های را زنده نگه می‌دارد.


با این حال تزریق سلول بنیادی مزانشیمی به محل آسیب‌دیده چالش‌هایی به همراه دارد، برای مثال سوزن مورد استفاده برای تزریق این سلول‌ها به بافت باعث آسیب بیشتر می‌شود. همچنین مقدار زیادی سلول بنیادی باید به محل زخم تزریق شود تا مقدار مورد نیاز برای ترمیم فراهم شود. دانشمندان دانشگاه یو.سی.ال.ای موفق به ارائه روش غیرتهاجمی و موثری برای رساندن سلول بنیادی مزانشیمی به بافت آسیب‌دیده شده‌‌اند.


در این روش سلول‌های بنیادی مزانشیمی با استفاده از میکروسوزن‌های حل‌‌شونده به بافت آسیب‌دیده می‌رسند. بدین ترتیب مدت زمان بیشتری در محل باقی می‌مانند و اثر آنها نیز طولانی‌تر می‌شود.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته