دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 خرداد 1399 - 11:41
حجت‌الاسلام عیسی‌زاده:

مسئولان بیش از هر زمان دیگر به فرمول‌های اساتید دانشگاه‌ نیاز دارند

معاون آموزش و پژوهش نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری مسئولان ما به طرح‌ها، پیشنهاد و تصمیم‌سازی و فرمول‌هایی که استادان ما در دانشگاه‌ها پیش روی آن‌ها می‌گذارند، نیاز دارند.
کد خبر : 494664
996332_557.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام نیکزاد عیسی‌زاده، معاون آموزش و پژوهش نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مراسم معارفه مدیر مرکز هم‌اندیشی استادان، گفت: مدیریت هم‌اندیشی استادان دانشگاه‌ها یکی از مراکز حساس و دارای مسئولیت مهم در نهاد است.


وی افزود: امروز فرهنگ و تمدن اسلام که برآمده از متن دین اسلام ناب است و مورد اشاره و تأکید و توجه اندیشمندان غربی هم قرار گرفته، خیلی خوب در عرصه‌های اجتماعی خودش را نمایان می‌کند. بخش عمده این توسعه و انتشار قطعاً مدیون تلاش‌ها و نگاه‌های بلند استادان متدین، دلسوخته و بزرگواری است که در دانشگاه‌های کشور از وجودشان بهره‌مندیم. استادان بزرگواری که از تعلقات دینی و ملی گرفته تا تمام پیشرفت‌ها و تحولات پر شتاب علمی در داخل کشور را رقم می‌زنند.


معاون آموزش و پژوهش نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: در کنار همه این افتخارات و امتیازهایی که دانشگاه‌های کشور ما دارد، یکی از وظایف و نکات و مسئولیت‌ها و عملکرد مهم استادان که بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته و نقش برجسته‌ای هم است، نقش تربیتی و سازندگی است که استادان ما در دانشگاه‌ها از آن برخوردارند. یعنی تربیت نسل جوان و پیشرو برای کشور اسلامی و در نهایت برای کل جامعه اسلامی مورد توجه است.


عیسی‌زاده با اشاره به چکیده رهنمودهای مقام معظم رهبری و بیانیه و پیام‌های ایشان خطاب به استادان، خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین‌ آن‌ها که می‌توان در یک جمله خلاصه کرد و از ابتدای به عهده گرفتن این معاونت مطرح شد، تربیت دینی در تراز انقلاب اسلامی است. این مسئولیت بسیار مهم و برجسته استادان نیازمند دارا بودن روحیه تقوا  و توجه به معرفت دینی است و این محقق نمی‌شود مگر در پای درس استادان بزرگواری که در دانشگاه‌ها از وجود آنها بهره‌مند هستیم.


وی ادامه داد: تربیت دینی در تراز انقلاب اسلامی در واقع نقطه ثقل مسئولیت استادان ماست. این تربیت دینی باید در صحنه‌های عینی خود را به نمایش بگذارد. یکی از جاهایی که این مسئولیت بزرگ و برجسته خودش را نشان می‌دهد، نقش‌آفرینی استادان ما در مسائل اجتماع، کشور و مخصوصاً مشارکت در تصمیم‌سازی‌های بزرگ و مهم نظام است.


عیسی‌زاده گفت: فلسفه تشکیل مدیریت هم‌اندیشی استادان در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در واقع ورود جدی به عرصه تصمیم‌سازی برای نظام و مسئولان آن است. امروز بیش از هر زمان دیگری مسئولان به طرح‌ها، پیشنهاد و تصمیم‌سازی و فرمول‌هایی که استادان در دانشگاه‌ها  پیش روی آن‌ها می‌گذارند، نیاز دارند. لذا اصلی‌ترین مأموریت مدیریت هم‌اندیشی استادان، آوردن این ظرفیت عظیم علمی و معرفتی به پای تصمیم‌گیری‌های کلان نظام است.


وی افزود: اگر قرار است نسلی برای مدیریت نظام اسلامی در منطقه و خدمات‌رسانی به جامعه اسلامی تربیت شود، این محقق نمی‌شود مگر آنکه دانشجویان و نسل آینده ما از تربیت درست و والای دینی و خودساختگی معنوی برخوردار باشند. بنابراین وظیفه استادان فقط آوردن دانشجو پای درس‌های آموزشی نیست، بلکه مهم‌ترین نقش استادان، نقش تربیتی است.


معاون آموزشی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برای عملی شدن این هدف سه راهبرد را معرفی کرد و گفت: اولین راهبرد این است که مباحث، تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌هایی که داریم باید از عمق بیشتری برخوردار شود و به اصطلاح یک عمق بخشی را هم در مباحث معرفتی و هم در تصمیم‌سازی‌ها و هم در بحث‌های تربیتی داشته باشیم. زمانی که استادان در بحث‌های تربیتی عمیق می‌شوند، اثرات آن کار تربیتی چندین برابر و ماندگار می‌شود.


وی خاطرنشان کرد: راهبرد دوم فعال‌سازی همه بدنه استادی دانشگاه‌هاست. به لحاظ کوشش کمی و توسعه‌ای که باید در عرصه دانشگاهی داشته باشیم، چه در بحث‌های تربیتی و فرهنگی که این مدیریت دنبال می‌کند و چه در عرصه‌های علمی و اندیشه‌ای که در حلقه‌های هم‌اندیشی و دانش‌افزایی دنبال می‌شود. توسعه و فعال‌سازی همه بدنه استادان دانشگاه جزو راهبردهای ماست. راهبرد سوم که حاصل دو راهبرد قبلی است و باید به عنوان نتیجه مهم دنبال شود، راهبرد مشارکت و آوردن همه ظرفیت استادان در تصمیم سازی‌ها و مسائل مهم کشور است.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته