نارضایتی انجمنهای علمی از سیاستگذاریها/ نیازمند ارتباط بیشتر انجمنها با اساتید و مراکز تحقیقاتی هستیم
به گزارش خبرنگار حوزه تشکلهای دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تولید علم یکی از مسائل مهم و راهبردی برای کشور محسوب میشود که عصاره آن میتواند از دلِ دانشگاهها و مراکز آموزشی و تحقیقاتی بیرون بیاید؛ انجمنهای علمی دانشجویی از جمله تشکلهایی هستند که میتوانند به طور جدی به موضوع تولید علم وارد شوند و فعالیت آنها کمتر رسانهای میشود.
اهمیت دادن به نقش دانشجویان در توسعه علم و فناوری کشور و توجه کافی نکردن نهادهای متولی در پرداخت سطحی به ترویج و توسعه علم در جایگاه حقیقی آن، خبرگزاری آنا را بر آن داشت تا در راستای سیاست ذاتی خود در سلسله گفتگوهایی پای صحبت رؤسای دانشگاهها، اساتید، نخبگان و دانشجویان عضو انجمنهای علمی بنشیند و با ارائه راهکارهایی به مسائل و چالشهای این انجمنها بپردازد.
در این گفتگو میزبان علیرضا نوری، دبیر انجمن علمی پژوهشی علوم اعصاب صدرا دانشگاه علوم پزشکی ایران هستیم که در ادامه مشروح این گفتگو را میخوانید.
بیشتر بخوانید:
رویکرد جدید دانشگاه آزاد استفاده از علم برای رفع مشکلات جامعه است/ عدم مشوقهای لازم برای دبیران انجمنهای علمی
باید از ظرفیت بالای انجمنهای علمی برای تولید علم استفاده کرد
آنا: تولید علم از طریق انجمنهای علمی چگونه محقق میشود؟
نوری: سوالی بسیار خوب و اساسی است. اگر به روندی که دانشگاههای بزرگ نظیر هاروارد داشتهاند نگاه کنیم خواهیم دید که در طی ۱۰۰ سال گذشته دستخوش تغییراتی شدهاند و حضور دانشجویان در بسیاری از فعالیتهای دانشگاه، از موارد مدیریتی و سیاستگذاریها تا فعالیتهای علمی روز به روز بیشتر شده است.
نکتهای که باید به آن توجه کنیم استفاده از ظرفیتهای سرشار موجود در دانشگاههاست. قطعا یکی از بارزترین فرصتهایی که برای استفاده از این پتانسیلها وجود دارد انجمنهای علمی است. در این انجمنها در فضایی دوستانه امکان هدایت دانشجویان مستعد و فعالیتهای متعددی مانند کتابخوانی، کارگاههای آموزشی، دورههای مطالعاتی و پژوهشی، تولید محتوا و در کل تمامی فعالیتهایی که موجب رشد و ارتقای دانشجویان میشود، وجود دارد تا درنهایت افرادی توانمند در دانشگاهها پرورانده شوند که توانایی تولید علم را داشته باشند. در واقع انجمنهای علمی ظرفیت بالایی در زمینه تولید علم میتوانند ایفا کنند.
پرورش افراد توانمند؛ مهمترین هدف انجمنهای علمی
آنا: نقش انجمنهای علمی دانشجویی در پیشرفت علمی کشور به چه میزان است؟
نوری: قرار نیست که یک دانشجو در انجمن علمی دانشجویی، تولید علمی نظیر مقالهای معتبر داشته باشد. مهمترین هدفی که یک انجمن باید دنبال کند پرورش افراد توانمند است. افرادی که سواد بالایی در حیطه مربوط به خود داشته باشند و مهارتهای متعددی از قبیل شیوه تفکر نقادانه، پروراندن ایدههای نوین، تولید محتوای علمی، ارائه مطالب قوی، مهارتهای اجتماعی و... را بلد باشند. این افراد با چنین ویژگیهایی میتوانند به پیشرفت علمی ایران کمک کنند.
بسیاری از انجمنهای علمی از سیاستگذاریهای موجود ناراضی هستند
آنا: رویکرد وزارت بهداشت را در خصوص حمایت کردن از انجمنهای علمی دانشجویی چگونه ارزیابی میکنید؟
نوری: حقیقتا بسیاری از انجمنهای علمی از سیاستگذاریهای موجود ناراضی هستند. همچنین نسبت به موارد متعددی از قوانین موجود در آییننامه انجمنهای علمی، نقد وجود دارد که به نظرم نیاز به بازنگری دارد.
بروکراسی اداری و بودجه از چالشهای انجمنهای علمی است
آنا: آسیبها و چالشهای انجمنهای علمی دانشجویی چیست؟
نوری: به طور معمول دو دسته چالش برای انجمنهای علمی وجود دارد. یکی از آنها مربوط به سیاستهای بالادستی و دانشگاه است که انجمنها در حال حاضر با مشکلاتی نظیر بروکراسی اداری و بودجه محدود دست و پنجه نرم میکنند که بسیار آزاردهنده است.
اما چالش اصلی، مرتبط با ساختار، اهداف کلی و روند یک انجمن است. برخی از انجمنها تشکیل میشوند و بدون دستاورد مشخصی منحل یا منفعل میمانند. قبل از تاسیس یا قبول مسئولیت در یک انجمن نیاز است تا به تعدادی سوال اساسی پاسخ داده شود تا بسیاری از مشکلات، انجمن را تهدید نکند.
راهکارهای تقویت انجمن علمی چیست؟
آنا: چه راهکاری برای تقویت انجمنهای علمی در دانشگاهها وجود دارد؟
نوری: برای داشتن یک انجمن موفق نیاز است تا چند مولفه اساسی در نظر گرفته شود. مورد اول اهداف و روند یک انجمن است که ابتدا باید بدانیم برای چه چیز انجمن تاسیس کردهایم؟ در نهایت قرار است بعد از فعالیت در این انجمن چه تغییری رخ دهد و از چه طریق این اتفاق خواهد افتاد؟
در ادامه ساختار منسجم و کاملی نیاز است تا ابعاد مختلف فعالیتها پوشش داده شود. البته باید دقت داشت که ساختار ی انجمن علمی را بیش از حد شلوغ نکنیم، قرار نیست کا یک وزارتخانه تاسیس کنیم! سپس باید به دنبال پیشرفت و ارتقای انجمن باشیم که به وسیله موارد مختلفی مانند برگزاری رویدادها، جلسات مطالعاتی و دانشافزایی و از آن مهمتر همکاری با انجمنهای دیگر و مراکز مختلف حاصل میشود.
باید مراقب بود که بیش از حد درگیر مسائل اجرایی نشویم و مهارتافزایی را بهعنوان هدف اصلی فراموش نکنیم. همچنین یکی دیگر از راهکارهای تقویت انجمنهای علمی، بقای یک انجمن است. بسیاری از انجمنها تاسیس میشوند و فعالیت خوبی دارند اما پس از مدتی منحل می شوند که مشکل اساسی آنها نیروی انسانی توانمند است. این موضوعی است که انجمنها باید به آن توجه کنند تا بقای یک انجمن تضمین شده باشد.
نیازمند ارتباط بیشتر انجمنهای علمی با اساتید و مراکز تحقیقاتی هستیم
آنا: برای اینکه انجمنهای علمی دانشجویی فارغ از برگزار کردن کارگاهها و سمینارهای آموزشی به تولید علم و حل مسائل کشور از طریق علم روی بیاورند، چه کاری باید انجام دهند؟
نوری: هدف اصلی یک انجمن باید پرورش دانشجوی توانمند باشد. در واقع میتوان از طریق رویدادهای مختلف مانند دورههای مطالعاتی، کارگاهها، جلسات دانشافزایی، سمینارها و ... به این مهم دست یافت اما نباید هدف اصلی انجمن فراموش شود. البته نیاز است که ارتباط بیشتری میان اساتید و مراکز تحقیقاتی با انجمنها بهوجود بیاید تا افراد ماهر به نحو احسن هدایت شوند.
آنا: نحوه آشنایی و علاقه شما به حضور و فعالیت در انجمن علمی علوم اعصاب چگونه آغاز شد؟
نوری: بنده از دوره دبیرستان علاقهمند به حیطه علوم اعصاب بودم و به محض ورود به دانشگاه پیگیر بستری مناسب برای فعالیت در این زمینه بودم که با انجمن صدرا آشنا شدم. طبق روال هرساله، انجمن صدرا یک گردهمایی سالیانه در آبانماه برگزار میکند تا تمامی علاقهمندان به علوم اعصاب با پتانسیلها و فرصتهای موجود در این انجمن آشنا شوند.
نقش مهم انجمن علمی علوم اعصاب صدرا در تدوین اساسنامه انجمنهای علمی وزارت بهداشت
آنا: درباره انجمن علمی پژوهشی علوم اعصاب صدرا دانشگاه علوم پزشکی ایران توضیح دهید. از ابتدای شکلگیری این انجمن تاکنون چه فعالیتهایی انجام شده است؟
نوری: انجمن علمی علوم اعصاب صدرا به همت جغتایی، رئیس انجمن علوم اعصاب ایران، در سال ۱۳۹۰ تاسیس شد که هر ساله حوزه فعالیتهای این انجمن گستردهتر شده است. این انجمن که به عنوان اولین انجمن علوم اعصاب دانشجویی کشور شروع به فعالیت کرده، نقش مهم بسزایی در تدوین اساسنامه انجمنهای علمی دانشجویی وزارت بهداشت نیز داشته است.
تقریبا تمامی دانشجویان فعال در حیطه علوم اعصاب در سراسر کشور به واسطه فعالیتهایی نظیر سمینارها و دورههای آموزشی متعدد و همچنین حضور فعال در کنگره علوم اعصاب، با این انجمن آشنایی دارند. نکته مهمی که وجود دارد این است که رویدادهای این انجمن مانند سمینارها و پنلهای کنگره تماما به صورت دانشجویی بوده و افراد توانمندی که در این انجمن پرورش یافتهاند به ترویج دانش خود میپردازند.
انجمن علوم اعصاب صدرا هرساله یک دوره آموزشی پژوهشی یکساله برگزار میکند که نتیجه آن نیروهای ماهری است که در ادامه وارد ساختار و بدنه انجمن میشوند. همچنین تعدادی هسته علمی تخصصی وجود دارد که دانشجویان علاقهمند به علوم اعصاب به مطالعه و پژوهش در این هستهها میپردازند.
در طی سالهای اخیر گستره فعالیت های این انجمن از مرزهای دانشگاه فراتر رفته و همکاریهای بسیار خوبی میان این انجمن با مراکز متعددی مانند انجمن علوم اعصاب ایران، ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی، آزمایشگاه ملی نقشهبرداری مغز و پژوهشگاه دانشهای بنیادی(IPM) صورت گرفته و برنامههای مشترک بسیاری اجرا شده است.
همچنین به درخواست انجمنهای دیگر فعالیتهای میان دانشگاهی بسیار خوبی در جریان است و در نهایت باید تشکر کنم از خانواده بزرگ انجمن علوم اعصاب صدرا که خستگیناپذیر در راستای ترویج علوم اعصاب و پرورش نیروی توانمند در تلاش هستند.
انتهای پیام/۴۱۱۸/
انتهای پیام/