دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

کرونا و تحول در سبک کسب و کار/ مرور سرنوشت شرکت‌های بزرگ فناور

شیوع کرونا باعث تغییر و تحولات بسیاری در مشاغل، کسب‌و‌کارها و شرکت‌های فناوری شد، به صورتی که برخی از آنها مجبور به دورکاری، تعدیل نیرو و یا ورشکستگی شدند.
کد خبر : 492335
1399012118355e8ed39aef743_2020-04-09_12-19.jpeg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شیوع ویروس کرونا زندگی مردم سراسر دنیا را تحت تأثیر قرار داده است. دولت‌ها با اعمال قرنطینه، محدودیت‌های عبور و مرور، تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، بازارها و غیره تلاش می‌کنند از گسترش این ویروس جلوگیری کنند که این باعث شده به‌نوعی شیوه زندگی مردم تغییر کند.


ویروس کرونا در ایران باعث شد بسیاری از مشاغل آسیب ببینند و اقتصاد کشور با مشکلاتی مواجه شد. برای مثال مشاغلی همچون رستوران‌ها، مراکز مربوط به گردشگری، حمل‌و‌نقل درون شهری و برون‌شهری (هوایی، زمینی و ریلی)، استارت‌آپ‌هایی همچون تاکسی‌های اینترنتی، مراکز خرید، مؤسسات خصوصی و غیره با مشکلات متعددی ازجمله مالی مواجه شدند.



اما سایر نقاط جهان نیز مشاغل، کسب‌و‌کارها و شرکت‌های فناوری از کرونا در امان نماندند و دچار تغییر و تحولات بسیاری شدند. بسیاری از مقاصد گردشگری، شرکت‌های هواپیمایی، شرکت‌های بزرگ فناوری، کارخانه‌ها و تولیدی‌های مختلف با رکود، آسیب‌ و یا تغییر سیاست اجرایی خود روبرو شدند.



بیشتر بخوانید:


دورکاری برای همیشه/ توئیتر راهکار جدیدی برای ادامه فعالیت پیدا کرد


برای مثال از لحاظ اجرایی شرکت‌های بزرگ فناوری مانند توئیتر، فیس‌بوک، ناسا، گوگل و اسکوئر تحولاتی داشتند. شرکت توئیتر از ابتدای شیوع ویروس کرونا، سیاست دورکاری را در پیش گرفت و از کارمندان خود خواست از خانه کارشان را انجام دهند. این شرکت دو هفته پیش اعلام کرد برخی از کارمندان می‌توانند برای همیشه دورکاری کنند. شرکت اسکوئر نیز همانند توئیتر سیاست دورکاری را اتخاذ کرده و گزینه دورکاری دائمی را برای کارمندانش فراهم کرده است. مارک زاکربرگ مدیرعامل شرکت فیس‌بوک نیز هفته گذشته به کارمندانش اعلام کرد به‌جز آنهایی که حضورشان ضروری است، مابقی می‌توانند برای همیشه از خانه کار کنند.



اما در این میان گوگل اگرچه با شیوع کرونا برای کارمندان خود دورکاری لحاظ کرد، اما سوندار پیچای مدیرعامل این شرکت اعتقادی به دورکاری دائم نداشته و قرار است به‌مرور و به‌صورت پلکانی دفاتر خود را بازگشایی کرده و کارمندان در محل کار حاضر شوند.


از لحاظ مالی نیز بسیاری از شرکت‌ها و مشاغل با مشکل مواجه شدند. به‌عنوان مثال شرکت انگلیسی رولز رویس؛ سازنده موتورهای هواپیما، به دلیل مشکلات مالی ناشی از دوران ویروس کرونا، ۹هزار نفر از نیروهای کار خود را تعدیل کرد.


شرکت اجاره اتومبیل هرتز که بزرگ‌ترین شرکت اجاره خودرو در ایالات متحده است، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش شدید سفرها، اعلام ورشکستگی کرد. همچنین لاتام ایرلاینز نیز که بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی آمریکای جنوبی است، در هفته جاری اعلام ورشکستگی کرد. شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا نیز اعلام کرد در پی تاثیر ویروس کرونا بر صنعت سفر و گردشگری، بیش از 12 هزار فرصت شغلی را از طریق اخراج و بازخرید حذف کرده و شمار بیشتری از کارکنانش را تعدیل می‌کند.



اگرچه بسیاری از شرکت‌ها با ضرر و زیان مواجه شدند، اما شرکت‌هایی هم مانند آمازون هستند که کرونا موجب رونق بیشتر آنها شد و از این شرایط سود بسیاری کردند. همچنین فناوری‌های روباتیک و هوش مصنوعی نیز به دلیل استفاده در مراکز درمانی با رشد قابل توجهی روبرو شدند.



همان‌طور که ذکر شد، هر کدام از شرکت‌های فناوری به‌نوعی درگیر کرونا هستند و تغییرات مختلفی را در سیاست‌های خود اتخاذ کرده‌اند. اما نکته مهم این است که بسیاری از این تصمیمات به‌خاطر سلامتی کارمندان این شرکت‌ها و شکست زنجیره کرونا گرفته شد. این شرکت‌ها همچنین برای کارمندانشان کمک‌های مالی مجزایی را در نظر گرفتند که ضمن حفظ روحیه، مشکلات مالی آنها را کاهش دهند.


ویروس کرونا آزمونی برای سطح آمادگی مشاغل و کسب‌و‌کارهای مختلف است، که مدیران شرکت‌ها باید از تجربیات این دوران بهره‌گیری کرده تا در آینده بتوانند اقدامات و تصمیمات مناسب‌تری را اتخاذ کنند.


انتهای پیام/4112/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب