دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 خرداد 1399 - 11:00

حلقه‌ای از آتش در کیهان کشف شد

ستاره‌شناسان حلقه کیهانی آتشینی در فضا کشف کرده‌اند که حاصل برخورد باستانی بین کهکشانی است.
کد خبر : 491991
dfdfdfdfd.PNG

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم،فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا  از نیواطلس، حلقه کیهانی آتشین کهکشانی که اخیراً کشف شده، شبیه به یک دونات بسیار بزرگ است. این کهکشان با توجه به قدمتش، بسیار نادر است. دانشمندان بر این باورند که این کهکشان بر اثر برخورد و ادغام دو کهکشان کوچک‌تر (که در نزدیکی صحنه تصادف دیده می‌شود) ایجاد شده است.


این کهکشان حلقه‌ای شکل «R5519» نام دارد و 10.8 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد. این کهکشان از انظر اندازه تقریبا به بزرگی کهکشان راه شیری است اما گودالی که در وسط آن قرار دارد با سرعتی بیش از 30 هزار سال نوری می‌چرخد. برای درک بهتر این موضوع، در نظر داشته باشید که اگر کهکشان راه شیری حفره‌ای به این بزرگی در وسط خود داشت، از منظومه شمسی نیز فراتر می‌رفت.


تراکم ستارگان در قسمت حلقه‌ای کهکشان بسیار بالاست. به گفته دانمشندان، ادغام دو کهکشان کوچک‌تر باعث ایجاد موجی از تشکیل ستارگان جدید شده است. درواقع تعداد ستارگان جدید در کهکشان تازه کشف شده 50  برابر بیشتر از کهکشان راه شیری است. یافته‌های جدید نشان می‌دهد که شکل غیرمعمول این کهکشان در اثر برخورد با کهکشان‌های دیگر ایجاد شده است.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته