کرونا؛ ویروسی که ارتباط و تعامل را تغییر داد/ برنامههای محبوب ویدئو کنفرانس کدامند؟
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنيان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با همهگیری ناگهانی کرونا ویروس جدید، بسیاری از گروههای کاری، هنری، سیاسی و حتی خانوادگی تصمیم به استفاده از نرمافزارهای ویدئو کنفرانس گرفتند و محبوبیت این دسته از برنامهها رشدی ناگهانی داشته است. در این گزارش مروری آسیبشناسانه بر برنامههای محبوب ویدئو کنفرانس و معایب آن خواهیم داشت.
چالشهای نرمافزارهای ویدئو کنفرانس
استفاده از ویدئو کنفرانس مزایایی بدیهی دارد که برای هر کسبوکاری مناسب است اما صرف نظر از آن، این دسته برنامهها خصوصیات ذاتی نیز دارند که نه تنها مزیت تلقی نمیشوند بلکه در حال حاضر چالشهای جدی برای گسترش آنها به شمار میآیند. اولین مسئله عدم وجود آموزش کافی در خصوص نحوه استفاده از این برنامههاست. شش ماه پیش هیچکس چنین روزهایی را پیشبینی نمیکرد، بنابراین افراد عادی و کارمندان آموزشهای کافی را برای استفاده از چنین برنامههایی ندیدهاند.
افراد میتوانند در دیدارهای حضوری خود در مورد هر چیزی بحث و تبادلنظر کنند، بدون اینکه نگرانی از مشکلی به نام اتصال یا رسانه ارتباطی داشته باشند اما کنفرانسهای تحت وب کاملاً متکی بر اینترنت هستند و کوچکترین خلل در اینترنت میتواند یک جلسه حیاتی را به تعویق بیندازد. اینترنتهای همراه در این زمینه مشکلات بیشتری دارند. از این بابت بسیاری از مدیران یکی از ایرادات اصلی ویدئو کنفرانس را احتمال قطع شدن یا کیفیت پایین تماسهای برقرار شده میدانند.
برخی از تحلیلگران معتقدند که بعد از عبور از دوران کرونا، این بیماری میراثهایی را بر جای خواهد گذاشت که یکی از آنها بحث دورکاری است. با این حال بسیاری از مسئولان و مدیران معتقدند استفاده از ویدئو کنفرانس به جای دیدارها و جلسات حضوری، کاهش ارتباط متقابل میان همکاران و پایین آمدن بازدهی را در پی دارد. در بسیاری از مواقع کارهای تیمی با دیدارهای حضوری معنا پیدا میکند اما در برنامههای ویدئو کنفرانس شبیهسازی چنین همکاریهایی دشوار است.
هزینههای بالای راهاندازی، آمادهسازی، نگهداری و برقراری امنیت این سرویسها موضوعات مهم دیگری هستند که به عنوان چالشهای جدی برای رایج شدن این فناوری محسوب میشوند. هر چند برقراری ویدئو کنفرانس نسبت به 10 سال پیش بسیار ارزانتر شده و دیگر به تجهیزات اختصاصی نیازی نیست اما همچنان دغدغههای معینی در ارتباط با آن وجود دارد. در مقابل این استدلال، برخی معتقدند سیستمهای ویدئو کنفرانس هزینههایی مانند هزینه حملونقل افراد و تهیه و نگهداری مکان جلسه را از بین میبرد.
در حال حاضر نرمافزار «Cisco WebEx Meeting» به رغم اینکه جایگاهش نسبت به سال 2019 اندکی سست شده اما همچنان در صدر فهرست برنامههای محبوب ویدئو کنفرانسی قرار دارد. برنامه «Zoom» که در رده دهمین برنامه محبوب سال 2019 قرار داشت صعودی چشمگیر داشته و اکنون در مقام دوم به سر میبرد. در ضمن برنامههایی همچون «Join.Me» و «Uberconference» برای اولین بار به 10 برنامه برتر نرمافزار ویدئو کنفرانس راه پیدا کردهاند.
ردهبندی «SoftwareReview»
نتایج اشاره شده در بالا، در آخرین رتبهبندی SoftwareReview منتشر شده است و کاملاً براساس دادههای دریافتی از منابع معتبر اینترنتی و کاربران و خود شرکتهاست. SoftwareReviews در مجموع 934 گروه مشارکتکننده و 14 سرویسدهنده را ارزیابی کرده است. قابلذکر است که SoftwareReviews بخشی از فعالیت گروه بینالمللی تحقیقات و مشاوره فناوری اطلاعات Info-Tech است که یکی از وظایفش ردهبندی نرمافزاری است.
از آنجایی که مدل این تحقیقات براساس اطلاعات حاصل از سازمانهایی است که از برنامههای مزبور استفاده و تغذیه میکند، مبتنی بر نظرات مشتریان بوده و معمولاً بیطرفانهتر از هر گونه تحقیقات و بررسیهای مستقل دیگر است.
تا ماه مه 2020، سه برنامه Cisco Webex Meetings و Zoho Meeting و Zoom به عنوان محبوبترین نرمافزارهای ویدئو کنفرانس شناخته شدهاند. بخشی از محبوبیت ناگهانی برنامه Zoom به دلیل درک افراد از افزایش ارزش تجاری این نرمافزار بوده است. همچنین وسعت و کیفیت و سایر ویژگیهای آن نیز بیتردید تأثیرگذار بودهاند. Zoom همچنین در زمینه سهولت استفاده برای کادر فناوری اطلاعات نمرات بالایی دریافت کرده است و از منظر رضایت پرسنل واحد فناوری اطلاعات سازمانهای مختلف در مقایسه با سال 2019 از درجه رضایت 69 درصد به 82 درصد پیشرفت داشته است.
کاربران Zoom همچنین میگویند قابلیت ادغام دادهها در این برنامه بهبود یافته و از 75 درصد در سال 2019 به 80 درصد در سال 2020 رسیده است. برای آن دسته از خوانندگان خبرگزاری آنا که با مبحث ادغام داده آشنایی ندارند باید گفت قابلیت ادغام داده از تکنیکهای فناوری اطلاعات است که طی آن دادههایی که از منابع مختلف گردآوری شده، به صورت واحد قرار میگیرد، در نتیجه کاربران میتوانند به سادگی به این دادهها دسترسی داشته باشند، آنها را جستجو و یا حتی دستکاری کنند.
89 درصد از کاربران نرمافزار Cisco WebEx و Zoho به احتمال زیاد این نرمافزارها را به افراد دیگر توصیه میکنند که این منجر به کسب امتیاز برتر آنها در بخش محبوبیت کاربری شده است. همچنین SoftwareReview برای متعادل کردن نظرات مثبت و منفی مشتریان راجع به برنامههای ویدئو کنفرانس، امتیازی را تحت عنوان نمره ردپای عاطفی (emotional footprint score) لحاظ کرده که برآیند کلیاش در امتیاز پایانی لحاظ میشود.
ابزارها تا چه میزان اهمیت دارند
هنگامی که صحبت از کیفیت ابزارها میشود، هشت برنامه در بین 14 سرویسدهنده نرمافزاری برتر ویدئو کنفرانس، نمراتی بالاتر از 80 درصد را کسب کردهاند که این رقم، سطح میانگین رضایتمندی بالای این شاخص را از دیدگاه کاربران نشان میدهد. این هشت سرویسدهنده عبارتاند از: Cisco WebEx، Zoom، GoToMeeting، PGi GlobalMeet، UberConference، BlueJeans، Google Hangouts و Skype for Business. در حالی که میانگین شاخص استراتژی محصول و نرخ توسعه برنامه در سرویسها 78 درصد بوده، برنامه Zoom به تنهایی با کسب نمره 80 درصدی از نمرهی میانگین این طبقهبندی فراتر رفته است.
موضوع دیگری که در بحث برنامههای ویدئوکنفرانسی حائز اهمیت است،کیفیت پیامرسانی فوری است. برنامه «Microsoft Teams» در این زمینه بالاترین امتیاز رضایت مشتری را کسب کرده و کاربران آن در مجموع تا 87 درصد قابلیت پیامرسانی فوری این برنامه را عالی ارزیابی کردهاند. این در حالی است که نرخ کلی این ویژگی، که یکی از پرکاربردترین ابزارهای برنامههای ویدئو کنفرانس تلقی میشود، 84 درصد بوده است. علاوه بر Microsoft Teams، برنامههای UberConference، AnyMeeting، Cisco Webex، Skype Business، Google Hangouts و GoToMeeting نمره بالایی را در این ویژگی کسب کردهاند.
انتهای پیام/
انتهای پیام/