دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1399 - 10:19

هکرها سودجویی می کنند/ فروش گسترده اطلاعات کاربران در فضای تاریک وب

هکرها پس از نفوذ به حریم خصوصی میلیون‌ها کاربر اقدام به فروش اطلاعات شخصی این کاربران در فضای تاریک وب می‌کنند.
کد خبر : 488922
هکر 1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بررسی‌های جدید چند شرکت امنیتی نشان می‌دهد گروهی از هکرها با نام ShinyHunters بیش از 73 میلیون پرونده مختلف از کاربران فضای مجازی را به سرقت برده و آن‌ها را در فضای تاریک وب به فروش رساندند.


بخش زیادی از اطلاعات به سرقت رفته متعلق به کاربرانی است که در برنامه‌های دوستیابی حساب کاربری دارند. هکرها بیش از 30 میلیون پرونده از این دسته از کابران به سرقت برده‌اند. پس از سایت‌های دوستیابی شبکه‌های اجتماعی با 15 میلیون نفوذ غیرمجاز و سرقت اطلاعاتی در رده دوم قرار دارند. البته سایت‌های برخی از دانشگاه‌های دنیا نیز مورد توجه هکرها بوده و بارها برای نفوذ به آن‌ها تلاش‌هایی صورت گرفته و تعدادی از آن‌ها نیز موفق بوده است.


هکرهای گروه ShinyHunters برای نفوذ به سایت‌ها و حساب‌های کاربری از نام و گذر واژه‌های جعلی استفاده کرده و به نوعی رایانه را فریب می‌دهند. این کاربران غیرمجاز در مورادی که راه‌‌های نفوذ به حساب کاربری خاص را پیدا نمی‌کنند به سراغ سوابق ثبت شده از آن کاربر رفته و داده‌های مورد نظر خود را بدست می‌آورند.



یکی از اعضای ناشناس این گروه خرابکار گفت: هکرهای ShinyHunters بیش از 500 گیگابایت از اطلاعات مایکروسافت را به سرقت برده‌اند و از تلاش خود برای ضربه زدن به شرکت‌های بزرگ فناوری دست بر نخواهند داشت. هر نوع اطلاعاتی از کاربران می‌تواند سرنخ خوبی برای ShinyHunters باشد.


اکنون چند شرکت امنیتی در سراسر دنیا ماموریت یافته‌اند تا به شدت با گروه خرابکار ShinyHunters برخورد کرده و اعضای این گروه را شناسایی و دستگیر کنند. هکرها پس از سرقت اطلاعات کاربران با قیمت بسیار گزافی آن‌ها را به شرکت‌های تبلیغاتی می‌فروشند و میلیون‌ها دلار درآمد کسب می‌کنند. شرکت‌های تبلیغاتی از این داده‌ها برای شناسایی و اثرگذاری بیشتر روی کاربران استفاده می‌کنند.


قطعا چنین اتفاقاتی تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی را ناامید و درباره ادامه فعالیت‌های خود در بخش‌های مختلف دنیای وب دچار تردید می‌کند. حالا باید منتظر ماند و دید شرکت‌های فناوری برای از دست ندادن کاربران خود چه اقداماتی را در نظر می‌گیرند.


انتهای پیام/4144/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب