دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آبان 1394 - 10:01

پیگرد قانونی برای هسته‌های دروغین پردازنده AMD

سازندگان سخت‌افزارهای کامپیوتری همواره درباره توانایی‌های تولیداتشان اغراق می‌کنند اما این‌بار شرکت AMD درباره تعداد هسته‌های پردازنده‌هایش اغراق کرده و این موضوع یک دردسر قانونی برایش به‌وجود آورده است.
کد خبر : 48771

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب‌سایت Legal Newsline، چند سال قبل شرکت اینتل درباره قدرت و سرعت پردازنده ساعت خود مبالغه‌های تبلیغاتی به راه انداخت که فروش این پردازنده‌ها و CPU را بالا برد اما در نهایت با اثبات دروغ بودن ادعای سرعت، ناگزیر به پرداخت غرامت شد.


اکنون مشکل مشابهی درباره پردازنده‌های موسوم به «بولدوزر» که شرکت AMD تولید کرده، پیش آمده است. AMD در تبلیغات خود این پردازنده را یک پردازنده 8 هسته‌ای معرفی کرده اما در واقع و براساس دادخواستی که علیه این شرکت در ایالت کالیفرنیا مطرح شده، این پردازنده تنها امکان استفاده از چهار هسته را دارد و هیچ یک از هسته‌ها نیز به تنها توانایی پردازش ندارند.


این مسئله زمانی بیشتر نمایان می‌شود که در کامپیوتر مرکزی خود یا یک کامپیوتر بازی، از این پردازنده به جای بهره گرفتن از دو پردازشگر چهار هسته‌ای استفاده کرده باشید. در این شرایط کامپیوتر شما توانایی پردازش لازم را ندارد و نمی‌تواند به کیفیت موردنظر دست پیدا کند.


AMD هنوز درباره این دادخواست اظهارنظری نکرده است اما برآورد می‌شود تنها در ایالت کالیفرنیا ده‌ها هزار دستگاه کامپیوتر با اتکا به تبلیغات پردازشگر «بولدوزر» فروخته شده باشد و در صورتی‌که ادعای دادخواست به اثبات برسد، نه‌تنها این شرکت ناگزیر به پرداخت غرامت هنگفتی است بلکه فروش تراشه‌های «ZEN» که نسل بعدی تراشه‌های در راه این کمپانی هستند نیز با مشکل مواجه خواهد شد.


به نظر کارشناسان در صورت صحت این تقلب، علت این رفتار محدودیت‌هایی است که در ادعاهای تبلیغاتی برای شرکت‌ها وجود دارد و AMD هوشمندانه متوجه این محدودیت شده است اما آن ‌را با یک ادعای اغراق‌آمیز تبلیغاتی سخت‌افزاری جایگزین کرده تا شاید اثباتش برای دیگران مشکل شود.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

برچسب ها: پردازشگر تراشه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته