دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آبان 1394 - 15:30

نشست علمی آشنایی با فرصت‌های شغلی پیش‌روی دانشجویان حقوق واحد بوشهر برگزار شد

به همت انجمن علمی رشته حقوق واحد بوشهر، نشستی با عنوان آشنایی با فرصت‌های شغلی پیش‌روی دانشجویان رشته حقوق با استقبال گسترده دانشجویان رشته حقوق در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری واحد بوشهر برگزار شد.
کد خبر : 48650

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بوشهر، در ابتدای این نشست، معاون پژوهشی واحد بوشهر با تأکید به ظرفیت این رشته تحصیلی اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی بسیار خوبی در سطح کشور داراست و رشته حقوق نیز با وجود استادان برجسته، نمونه، متخصص و متعهد در تمامی مقاطع تحصیلی نگین درخشان رشته‌های تحصیلی این واحد است.


دکتر اسماعیل کوه‌گردی ادامه داد: هدف از برگزاری این جلسات آشنایی بیشتر دانشجویان جدید با رشته تحصیلی خود و ایجاد ذهنیت روشن و نگاهی به آینده در زمینه یافتن فرصت‌های شغلی مناسب است.


کوه‌گردی در خصوص کارکرد و برنامه‌های آتی این انجمن بیان کرد: برگزاری کارگاه‌های دادرسی حقوقی، فرایند کیفری، دادگاه‌های مجازی، تفسیر و بررسی قانون مدنی، نوآوری‌های قانون کیفری، روش تحقیق پژوهش و مقاله‌نویسی،انتشار نشریه دانشجویی، برگزاری سخنرانی‌های علمی، بازدید علمی از سازمان زندان‌ها و همچنین پزشکی قانونی و نشست‌های هم‌اندیشی با مسئولان دانشگاه و استادان رشته حقوق در دستور کار امسال انجمن علمی حقوق قرار دارد.


کوه گردی: با توجه به استقبال گسترده‌ از رشته حقوق، باید برای پویاتر کردن این رشته در بافت آموزشی و نیز محتوای آن بازنگری اساسی انجام شود

وی قالب‌های فعالیت های پژوهشی را دو مورد اساسی برشمرد و اظهار کرد: فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاه همواره در دو قالب انجمن‌های علمی، ادبی و هنری و باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان صورت می پذیرد.


کوه‌گردی با بیان میزان علاقه‌مندی زیاد دانشجویان به این رشته تحصیلی افزود: نسل دانشجوی ما با درک صحیح از نیازمندی‌های شغلی کشور امروز به انتخاب رشته و تحصیل اقدام می‌کنند.


معاون پژوهش و فناوری واحد بوشهر با تأکید بر موقعیت‌های شغلی متعدد خصوصی و دولتی برای دانش‌آموختگان این رشته عنوان کرد: در تمامی نهادها، ادارات‌ و سازمان‌های‌ دولتی‌ و غیردولتی‌ وجود کارشناس‌ حقوقی‌ یا مشاور حقوقی‌ لازم استو همچنین‌ شرکت‌های‌ تجاری‌ معتبر، بدون مشورت‌پذیری از مشاور حقوقی‌ آگاه و کاربلد موفق نخواهند بود.


کوه‌گردی برگزاری چنین جلساتی را برای آگاهی دانشجویان لازم و ضروری دانست و خاطر نشان کرد : در بعضی از رشته‌های تحصیلی پس از فراغت از تحصیل ضوابط و شرایط خاصی برای اشتغال وجود دارد و اگر دانشجویان بدون بررسی و شناخت استعداد و میزان توانایی خود، رشته تحصیلی را فقط بر اساس معروفیت رشته، مد روز بودن آن یا دلایل غیر منطقی دیگر انتخاب کنند مطمئنا بعد از گذشت یک یا دو سال دچار سرخوردگی می‌شوند و حتی ممکن است از ادامه تحصیل انصراف دهند یا نتوانند بعد از فارغ‌ التحصیلی کار مناسبی در ارتباط با رشته تحصیلی خود پیدا کنند.


عضو هیأت علمی واحد بوشهر افزود: با توجه به استقبال گسترده‌ از رشته حقوق، باید برای پویاتر کردن این رشته در بافت آموزشی و نیز محتوای آن بازنگری اساسی انجام شود و مطابق با پیشرفت‌های نوین علمی و تکنولوژی،علم حقوق نیز پیشرفت کرده است تا برای جلوگیری از بروز مشکلات در دنیای جدید، بتواند راهکارهای محکم و اصولی ارائه شود.


در ادامه جلسه، دکتر اسماعیل عبداللهی مدیر گروه آموزشی رشته‌های حقوق کیفری و جرم‌شناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با تأکید بر توسعه فضای تولید علم حقوق بر اساس مصوبات و مسائل روز کشور در دانشگاه، گفت: باید در نظر بگیریم که هیچ قانونی ثابت نیست چرا که امروزه قلمرو علم حقوق بسیار وسعت یافته است و علم حقوق با جامعه‌شناسی، روانشناسی و علوم فلسفه‌ ادغام شده است.


وی ادامه داد: حقوق یکی از کاربردی ترین رشته‌های تحصیلی بوده است که در تمامی دوران تحصیلی ، شغلی و ... تأثیر مستقیم دارد.


عضو هیأت علمی واحد بوشهر افزود: هر فرد در اجتماع همواره با مسائل حقوقی سر و کار دارد که اگر مربوط به روابط دولت و مردم باشد که به حقوق عمومی معروف است و اگر شامل روابط خصوصی مردم باشد حقوق خصوصی نامیده می‌شود.


عبداللهی رشته حقوق را یکی از متمایزترین رشته‌های تحصیلی برشمرد و گفت: هنگامی که در مورد فرصت‌های شغلی رشته‌های مختلف صحبت می‌شود، خیلی‌ها معتقدند که یک فارغ‌التحصیل در مقطع لیسانس، دانش و توانایی لازم را برای کار تخصصی در رشته تحصیلی خود را به‌خوبی کسب نمی‌کند از همین رو نباید انتظار شغلی ایده آل و مطابق میل خود را داشته باشد اما رشته حقوق از جمله رشته‌هایی است که از این قاعده مستثنی است و یک وکیل و حقوقدان خوب در دانشگاه تربیت می‌شود.


وی خونسردی و متانت در رفتار، تسلط علمی بر قضیه و اشراف کامل بر موضوع و زوایا و جزئیات را از صفات یک حقوقدان برشمرد و افزود : دانش‌آموختگان این رشته باید از جسارت، قدرت استدلال، خلاقیت ذهنی و فن بیان خوب کافی برخوردار باشند.


عضو کانون وکلای استان بوشهر، شغل‌های معتبر و مهم پیش روی فارغ التحصیلان این رشته را چنین برشمرد: یک حقوقدان مستعد می‌تواند پس از اخذ مدرک تحصیلی و با تکیه بر معلومات خود در شغل‌‏های متنوعی مانند وکالت دعاوی دادگستری، قضاوت، مشاور حقوقی بانک‏‌ها، شهرداری‏ ها، شرکت‏‌ها و وزارتخانه‏‌ها و سردفتری دفاتر اسناد رسمی و کارشناس حقوقی و... مشغول به فعالیت شود.


وی یادآور شد: اکثر فرصت های شغلی موجود، امتحان ورودی دارند و فارغ‌التحصیلان حقوق پس از پذیرش در امتحان ورودی و گذراندن یک دوره کارآموزی، می‌توانند در مشاغل موردنظر فعالیت کنند.


دولاح: حقوق و جایگاه قانون در تاریخ بشر همواره نقشی پررنگ داشته چرا که همواره دو پدیده جنگ و صلح با زندگی بشر آمیخته بوده است

دکتر عبدالصمد دولاح، نائب رییس اسکودا (اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران)، بیان کرد: برای پیشرفت و توسعه باید نگاهی فرا استانی و چشم‌هایی مانند عقاب و به عبارتی نگاهی دقیق و ریزبینانه بر کوچکترین مسائل ملی، منطقه‌ای و جهانی داشته باشیم.


وی درباره جایگاه حقوق و اهمیت قانون در جامعه گفت: در تفهیم جایگاه آموزش حقوق باید به بافت درونی اجتماع و نحوه معیشت که رابطه مستقیم با آن دارد و نیز نحوه قانون‌گذاری توجه شود.


دولاح یکی از مهمترین مسائل پیش روی جامعه حقوقی و مدنی کشور را مقابله با بزهکاری دانست و اظهار کرد: دانشجوی رشته حقوق باید پس از فراگیری مطالب و دروس تخصصی در خود این اعتماد به نفس را پیدا کند که بتواند در مورد مشکلات حقوقی و نیز حل پرونده‌های پیچیده اظهار نظر کند. اگر در دانشگاه ها و در کلاس‌ها به طور اصولی و کلاسیک مباحث حقوقی آموزش داده شود، این توانمندی دست‌یافتنی خواهد بود.


دولاح با تأکید بر اوضاع نابسامان سیاسی کنونی جهان، گفت: حقوق و جایگاه قانون در تاریخ بشر همواره نقشی پررنگ داشته چرا که همواره دو پدیده جنگ و صلح با زندگی بشر آمیخته بوده است.


وی افزود: حقوقدانان تاثیر بسزایی در صلح جهانی دارند و اندیشمندان این رشته همیشه به دنبال رفع مسائل از طریق ایجاد صلح بدون جنگ و خونریزی بوده‌اند.


در پایان جلسه دانشجویان و استادان به پرسش و پاسخ پرداختند و دانشجویان توانستند در فضایی صمیمانه مشکلات و کمبودهای خود را با استادان در میان بگذارند و پاسخ سوالات خود را از مسئولین دانشگاه و استان دریافت کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب