دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 ارديبهشت 1399 - 16:25
به همت محققان صورت گرفت؛

استفاده از نور لیزر برای درمان ورم مفاصل

دانشمندان موفق به کشف روش جدیدی برای ورم مفاصل مفصلی شدند که در آن از نور لیزر استفاده می‌شود.
کد خبر : 486319
sdfgh,;lkjhg.PNG

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، باوجود این که دارو‌هایی برای کاهش علائم روماتیسم مفصلی وجود دارد اما این داروها عوارض جانبی ناخوشایندی دارد که روی باقی اعضای بدن تأثیر می‌گذارد. حال محققان دانشگاه کارولینای شمالی موفق به طراحی و توسعه یک سیستم مبتنی بر نور شدند که می‌تواند درمان این بیماری را متحول کند.


روماتیسم مفصلی شایع‌ترین بیماری التهابی سیستمیک مفاصل است که جزو بیماری‌های خود ایمنی مزمن محسوب می‌شود. شیوع جهانی آن حدود یک درصد گزارش شده ‌است. زنان، سیگاری‌ها و افراد دارای سابقه خانوادگی بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. ناتوانی در این بیماری شایع و قابل توجه است. داروهای روماتیسم مفصلی به شکل خوراکی و تزریقی وجود دارند اما مشکل اصلی اینجاست که پس از مصرف، این دارو در سراسر بدن توزیع می‌شود و باعث شکم درد یا بی‌خوابی می‌شود.


اگر این داروها به شکلی طراحی شوند که وقتی به مفاصل می‌رسند، فعال شوند، نه تنها عوارض جوانبی کمتر می‌شود بلکه میزان  دوز مصرفی نیز کاهش می‌یابد. سیستم جدیدی که دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی ساخته‌اند، دقیقا همین کار می‌کند. در روش درمانی جدید، داروی مورد نظر به مولکول‌های ویتامین B12 مهندسی‌شده می‌چسبند، سپس روی گلبول‌های قرمز قرار می‌گیرند و به بیمار تزریق می‌شوند تا وارد سیستم گردش خون شوند.


این سلول‌ها تنها زمانی دارو را رها می‌کنند که در معرض نور لیزر با طول موج بلند قرار بگیرند. بنابراین پس از تزریق دارو به این روش، تنها کافی است که پزشک نور لیزر را به پوست مفصل بتاباند تا مولکول‌های ویتامین B12 دارو را رها کنند. بدین ترتیب دارو دقیقا به محل مورد نظر می‌رسد و عوارض جانبی کاهش می‌یابد.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

برچسب ها: عوارض جانبی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته