دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 ارديبهشت 1399 - 14:38

ساخت لباس الکترونیکی با قابلیت ثبت علائم حیاتی

محققان دانشگاه ام‌آی‌تی موفق به ساخت لباس الکترونیکی شدند که می‌تواند علائم حیاتی کاربر را ثبت کند.
کد خبر : 485754
lkjhgfdsadfghjk.PNG

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از نیواطلس، اخیراً شاهد ظهور نمونه‌های متنوعی از پوست‌های الکترونیکی با قابلیت اندازه‌گیری علائم حیاتی کاربر هستیم اما این گجت پوشیدنی نقص‌هایی دارد. حال دانشمندان دانشگاه ام‌آی‌تی موفق به توسعه و ساخت محصول جایگزین شده‌اند.


محققان دانشگاه ام‌آی‌تی لباسی از جنس «الیاف هوشمند» تولید کرده‌اند که می‌تواند علائم حیاتی کاربر را ثبت کند. الیاف هوشمند معمولاً از نخ‌های رسانای برق ساخته می‌شوند و این بافت‌ها قسمت عظیم‌تری از بدن کاربر را پوشش می‌دهد. لباس الکترونیک برخلاف پچ پوستی، قابلیت استفاده مکرر و طولانی مدت را نیز دارد.


محصول جدید لباس الکترونیکی به نام «E-TeCS» یا لباس سازگار با بافت الکترونیک است که علائم حیاتی کاربر را ردیابی و ثبت می‌کند.  جنس آن ترکیبی از پلی‌استرهای کششی و جاذب رطوبت است و روی بدن کاربر قرار می‌نشیند، البته میزان چسبندگی آن شبیه به لباس‌های ورزشی نیست. در لابه‌لای نخ‌های این لباس کانال‌های نازکی وجود دارد که حاوی سنسورهای الکترونیک رشته‌ای و منعطف است.


 وقتی این سنسورها از طریق سوراخ‌های کانل با پوست کاربر تماس پیدا می‌کند، می‌تواند علائم حیاتی وی را ثبت کند. سنسورها به یک میکروپردازشگر، انتقال‌دهنده بلوتوث و باتری لیتیوم پلی‌مر مرتبط هستند که در ماژول جداشونده‌ای روی لباس قرار دارد.


پچ‌های پوستی الکترونیک معمولا از لایه‌ نازکی از سیلیکون ساخته شده که اجزای الکترونیک درون این لایه سیلیکونی قرار می‌گیرند. پچ پوستی روی پوست کاربر می‌چسبد و می‌تواند ضربان قلب، دمای بدن و میزان دم و بازدم را بسنجند و به روش وایرلس به گوشی موبایل یا کامپیوتر نزدیکی انتقال دهد.


با این حال یک پچ پوستی تنها می‌تواند فاکتورهای حیاتی یک قسمت از بدن کاربر را اندازه‌گیری کند. استفاده از چند پچ در جاهای مختلف بدن با توجه به این که برخی از دستگاه‌ها به منبع انرژی مستقل نیاز دارند، کار را پیچیده می‌کند. از سوی دیگر احتمال افتادن پچ پوستی در حین فعالیت‌های شدید بدنی وجود دارد. همچنین پچ پوستی برای استفاده طولانی مدت و مکرر نیز انتخاب مناسبی نیست.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته