دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 ارديبهشت 1399 - 15:38
فضای مجازی از نگاه دیگر/4

تغییر در استراژی حمله و ارتقا با پیشرفت فناوری

جواد شریف شیخ الاسلام طی یادداشتی به لزوم در نظر داشتن تدبیر مناسب برای هماهنگ شدن با پیشرفت فناوری در حوزه‌های مختلف فضای مجازی را تاکید کرد.
کد خبر : 484887
صفر و یک 2.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ سید جواد شریف شیخ الاسلام طی یادداشتی اثرات عقب ماندگی از پیشرفت فناوری را بسیار مخرب دانست و به هماهنگ شدن دستگاه‌های مختلف کشور با جدیدترین دستاورهای فناوری تاکید کرد.


«در جهان رو به رشد امروز در زمانه‌ای که تغییرات به نحوی است که با تحول در فناوری، نیازها و معماری اجتماعی در سطوح مختلف مانند: مشاغل و روابط اجتماعی تغییر می‌کند و این دگرگونی‌ها به شکلی است که در طی 5 تا 10 سال مشاغل و نیازهای در جامعه به وجود می‌آید که قبل از آن وجود نداشته و به آن فکر هم نمی‌شده، نیاز‌ها نوپدیدی که بعد از چند سال به گونه‌ای است که گویی بدون برطرف شدن این نیاز نمی‌توان زندگی نمود به عنوان نمونه می‌توان خرید اینترنتی و تاکسی‌های اینترنتی و اصلا خود اینترنت را مثل زد مردم در ده سال قبل برای خرید لوازم مورد نیاز خود، چگونه فکر می‌کردند و مدل خریدشان چگونه بود و حالا بعد از گذشت ده سال چگونه شده است. در مدل جدید فقط کافی است در فروشگاه‌های اینترنتی کالاهای خود را انتخاب نمایید و بعد از پرداخت کالا درب منزلتان تحویل داده می‌شود. برای تردد در سطح شهر لازم نیست از کسی آدرس بپرسید یا برای گرفتن تاکسی لازم نیست دنبال شماره تماس تاکسی تلفنی بگردید یا دربست بگیرید همه این‌ها توسط اینترنت گوشی‌ها و ابزارهای جانبی برایتان به آسانی در دسترس است و امروز داشتن اینترنت مانند بودن خیلی چیزها دیگر ضروری شده است.


جرم‌ها و مجرمین هم تغییر کرده‌اند و دیگر لازم نیست برای دزد کردن از دیوار خانه شما بالا بروند کافی است توسط فرایندهای مهندسی اجتماعی رمز حساب‌هایتان را به دست بیاورند آن وقت دزدی از شما کار راحتی است.


حتی علم نیز دستخوش تغییر شده است لذا باید برای سرعت پیشرفت فناوری در حوزه فضای مجازی تدبیری کرد، این تدبیری باید از جنسی باشد که ما را از دنبال روی غرب به راه و اندیشه‌ای میانبری در دانش برساند و همانند سلول‌های بنیادین به رتبه‌ای همتراز یا بالاتر از آن‌ها رسانده و ما را در زمره کشورهای برتر این حوزه قرار دهد به تعبیر دیگر ما باید با تمرکز بر یک استراتژی خاص به قدرت سایبری اول منطقه و در گام بعد جهان تبدیل شویم و برای ما اقتدار فرهنگی بیاورد.


در بازه کنونی هر وقت به کارشناسان و مدیران مراجعه می‌کنیم و از آن‌ها در مورد حوزه فضای مجازی سوال می‌پرسیم که قدرت سایبری چیست؟ و راه رسیدن به آن چیست؟ اظهار می‌دارند ما کشور عقب افتاده‌ای هستیم سرعت اینترنت در ایران کم بوده و از نظر تکنولوژی عقب افتاده‌ایم و دشمنان ما در حوزه محتوایی و تکنولوژیکی برما برتری دارند متاسفانه کارشناسان دقیقا در نقش خبرنگاران جنگی هستند که فقط اطلاعات و آمارهای درمورد تخریب مواضع خودی، نفوذ دشمن، تسلیحات جنگی آنها دارند و بعضی را به عوام و بعضی را بین خودشان و مسئولین به اشتراک می‌گذارند اما دریغ از یک هم‌افزایی و طراحی حمله.


این در حالی است امام خامنه‌ای در پیام های مختلف خور به این موضوع پرداخته‌اند و گفته‌اند به جای نگاه به دشمن استعداد‌های خود را بشناسید و راه مبارزه جدید مانند زمان جنگ پیدا کنید و مسئله را حل کنید نه اینکه گزارش‌گر بوده و فعالیت حداقلی داشته باشید.  در جنگ مدرن امروز ما اگر بخواهیم مانند جنگ سخت عمل کنیم هیچ گاه پیروز نمی شویم


به گفته شهید آوینی در کتاب مبانی توسعه غرب اگر ما منتظر می‌ماندیم تا به تکنولوژی و سلاح های غربی برسیم تا با آنها به جنگیم هیچ چیز از انقلاب و اسلام برایمان باقی نمی‌ماند عار ما در جنگ تحمیلی خون در برابر شمشیر و مشت در مقابل دروش بود د این جنگ نوین هم باید جهادی عمل کنیم.


پس استراتژی ما باید تمرکز بر روی سلاح استراتژیک این حوزه که طرحی بلند مدت است، استفاده از اصل غافل‌گیری و جنگ نامتقارن است.


در مورد تمرکز بر روی سلاح استراتژیک می توان چند ویژگی از آن را به شرح ذیل نام برد:



  1. تحقیق و پژوهش در مورد این سلاح باید باعث جهش ما در حوزه فضای مجازی در کوتاه ترین زمان شود.

  2. در مورد طراحی این سلاح باید از نظر نیروی انسانی متخصص و امکانات استعدادش بالقوه و بالفعل در ما وجود داشته باشد.

  3. از نظر توانمند و برد این سلاح فضای مجازی باید بتوانیم مفاهیم اسلامی و انقلابی را به دورترین نقطه جهان ارسال نماییم و مطالب برای مخاطبین باید جذاب باشد یا به عبارت دیگر مخاطبین تشنه این مطالب و قالب باشند و خود نیز مشارکت کنند.

  4. یا به عبارت دیگر کشنده همه حوزه‌های فضای مجازی با هم باشد و با سرعت بالا به ما نتیجه بدهد کشاننده دیگر حوزه‌های فضای مجازی باشد که در بلند مدت باعث رشد آنها نیز بشود.

  5. دست یافتنی و مورد علاقه عموم جامعه باشد.


برای شبیه‌سازی اگر قرار باشد در حوزه نظامی دنبال سلاحی باشیم که ما را به اقتدار نظامی برساند باید به این موارد دقت نماییم.


به عنوان مثال: پس از پایان دفاع مقدس، انتخاب بحث موشکی برای تحقیق و توسعه در نیروهای مسلح، بعد از گذشته مدت زمانی باعث ایجاد اقتدار نظامی ما در حوزه ابزارهای نظامی شده است.


در این جا چند سوال مطرح است مانند این که ما از بین تمام ابزارهای حوزه فضای مجازی به دنبال توسعه چه ابزاری باشیم که برای ما دستاوردی مثل موشک در حوزه نظامی را داشته باشد؟ چگونه ما با استفاده از این ابزار می توانیم به قدرت سایبری تبدیل شویم؟ این کدام ابزار است که ما را به جهشی در حوزه فضای مجازی در کوتاه ترین زمان می رساند؟


پاسخ به این سوال‌ها ما را کمک می کند تا بتوانیم مدل حرکت خود را برای رسیدن به هدف بازدارندگی و تولید قدرت سایبری طراحی نماییم.»


انتهای پیام/4144/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته