دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 ارديبهشت 1399 - 16:17

ماندگاری نان‌های مصرفی با بهبود دهنده‌های طبیعی افزایش یافت

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با تخمیر سبوس غلات موفق شد علاوه بر کاهش اسید فیتیک این سبوس‌ها، ویژگی‌های کیفی فرآورده‌های نانوایی مانند حجم مخصوص و بافت فرآورده‌ها را هم بهبود ببخشد.
کد خبر : 484439
نان 1.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سبوس غلات علاوه بر منابع فیبری، حاوی پروتئین‌های با کیفیت بالای تغذیه‌ای (آلبومین و گلوبولین)، آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات زیست فعال نظیر اسیدهای فنولیک، فیتو استرول‌ها، توکوفرول‌ها، توکوتری انول‌ها و فولات‌ها است.


با توجه به این‌که مصرف سبوس خام غلات برای مصرف انسانی ممنوع است و خطراتی برای سلامتی دارد، یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با تخمیر سبوس غلات کاری کرده که علاوه بر کاهش اسید فیتیک این سبوس‌ها، ویژگی‌های کیفی فرآورده‌های نانوایی مانند حجم مخصوص و بافت فرآورده‌ها را هم بهبود ببخشد.


 آن طور که سیدهادی رضوی مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، گفت: تخصص این شرکت دانش‌بنیان، تولید و فروش محصولات صد در صد طبیعی برای  بهبود کیفیت، طعم و ارزش تغذیه‌ای محصولات آردی است. مشتریان ما کارخانجات تولید کننده انواع نان‌های حجیم، نیمه حجیم و مسطح، ماکارونی، محصولات آردی شیرین مانند اشترودل، کیک، کلوچه، بیسکوییت، و نان‌های صنعتی و سنتی هستند.


این شرکت با بهره‌گیری از دانش روز دنیا و نیروهای متخصص برای اولین بار در ایران موفق به تولید محصولی منحصر به فرد با نام «ساورپلاس» شده و این محصول را با قیمت و کیفیت مناسب دراختیار مصرف کنندگان قرار داده است.


به گفته این فعال دانش‌بنیانی، تولید این محصول دردنیا به دلیل فناوری بالا فقط دراختیار تعداد محدودی شرکت است. ویژگی‌های ساورپلاس این است که با توجه به نوع محصول نهایی (نان‌های سنتی وصنعتی) فرموله شده و نانوایان در بخش سنتی نیز می‌توانند از این بهبود دهنده طبیعی به راحتی استفاده کنند و محصولی با کیفیت بسیار بالا را تولید کنند.


وی ادامه داد: محصولات ما شامل انواع خمیر ترش‌ لاکتیکی گندم، جو، جوی دوسر و همچنین انواع محصولات سبوس تخمیری و جنین گندم تخمیری م‌ شود که برای اولین بار در ایران تولید شده است.


شکستن انحصار تولید


محصولات این شرکت دانش‌بنیان داخلی فقط توسط چند شرکت محدود در خارج از کشور که فناوری‌های پیچیده آن را داشتند تولید می‌شد و ایران هم یک واردکننده صرف بود؛ اما با دست‌یابی این شرکت به فناوری تولید این محصولات، ایران هم به جرگه کشورهای دارای این فناوری پیوست.


همه این محصولات پرکاربرد و انحصاری با تلاش 10 نیروی تحصیل کرده داخلی تولید می‌شود. به گفته مدیر عامل این شرکت، در حال حاضر 10 کارمند به صورت مستقیم و ده‌ها نیروی کاری به صورت غیرمستقیم در بخش پخش و عرضه این شرکت مشغول به فعالیت هستند.


محصولات تولیدی این شرکت دانش بنیان از کیفیت بالایی برخوردار است و می تواند به دیگر کشورها هم صادر شود. رضوی در این زمینه تاکید کرد: اگر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمکمان کند می‌توانیم با ایجاد بازار محصولات خود در دیگر کشورها، تولیدات خود را توسعه دهیم.


انتهای پیام/4144/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته