دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 ارديبهشت 1399 - 09:34
دانشگاه برخط؛ آموزش الکترونیک- رئیس دانشگاه آزاد فسا مطرح کرد؛

کسب مهارت‌ 90 درصد استادان و دانشجویان در برگزاری کلاس‌های مجازی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا گفت: «اکنون که حدود یک ماه از برگزاری کلاس‌ها به‌صورت مجازی می‌گذرد، حدود ۹۰ درصد از استادان و دانشجویان مهارت کافی را در برگزاری کلاس‌های مجازی کسب کرده‌اند.»
کد خبر : 483797

مهرداد کریمی در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، درباره راه‌اندازی کلاس‌های مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا اظهار کرد: «در استان فارس با هدایت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی این استان، کلاس‌های مجازی به‌صورت همزمان تقریباً در تمام واحد‌های دانشگاهی راه‌اندازی شد.»


وی افزود‌: «براساس دستورالعمل سازمان مرکزی ابتدا سعی شد تا زیرساخت‌های این سبک آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا آماده شود و پس از آماده‌سازی این زیرساخت‌ها، نحوه آموزش در فضای مجازی به استادان آموزش داده شد.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا ادامه داد: «برای اطلاع‌رسانی در مورد آموزش الکترونیک و مجازی به دانشجویان، استادان و کارکنان این واحد دانشگاهی سه گروه مجازی تشکیل و اطلاع‌رسانی کامل و ۱۰۰ درصد انجام شد و همگام با این قضیه افرادی را به‌عنوان پشتیبان معرفی کردیم و از دانشجویان توانمندی که در مقایسه با سایر دانشجویان از ظرفیت بالاتری برخوردار بودند به‌عنوان پشتیبان دانشجویی بهره بردیم؛ به‌عبارتی مجموع تیم پشتیبانی این واحد دانشگاهی حدود ۱۰ نفر بودند.»


کریمی خاطرنشان کرد: «وقتی که کلاس‌ها آغاز به کار کردند، اشکالاتی در ابتدای کار وجود داشت که تیم پشتیبان گام به گام مراحل آموزشی را به دانشجویان و استادان یاد داده و آنان را راهنمایی می‌کردند و اگر در ابتدای راه‌اندازی کلاس‌ها به‌صورت مجازی ۹۰ درصد از دانشجویان و استادان مشکل داشتند، اکنون این برعکس شده و حدود ۹۰ درصد از آنان مهارت کافی برای برگزاری کلاس‌ها به‌صورت مجازی را دارند و این را می‌توان در برگزاری کلاس‌ها مشاهده کرد؛ به‌طوری که در نخستین جلسه‌ای که شخصاً برگزار کردم، هیچ دانشجویی حضور نداشت و همین‌طور به ترتیب در آخرین جلسه حدود ۹۰ درصد از دانشجویان در کلاس حضور پیدا کردند.»


وی یادآور شد: «در ابتدای راه‌اندازی این کلاس‌ها به‌دلیل اینکه سایر واحد‌ها به آموزش مجازی پیوستند با قطعی و کندی اینترنت مواجه شدیم که برای حل این مشکل و جلوگیری از شیطنت‌های احتمالی، استادان و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه عضو گروه‌های مجازی که دانشجویان در آن حضور داشتند، شدند تا بتوانند پاسخگویی اشکالات احتمالی باشند و از این روش توانستیم رضایت مضاعف دانشجویان را شکل دهیم‌.»


این مقام مسئول مطرح کرد: «برای بهتر برگزارشدن کلاس‌ها در همفکری با استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا، قرار شد در صورت قطعی سایت، صوت کلاس‌ها را در فضاهای مجازی که به‌این منظور پیش‌بینی شده برای دانشجویان به اشتراک بگذارند و در واقع این اقدام، کمکی برای زمان قطعی سایت است تا دانشجویان به آموزش‌ها دسترسی داشته باشند.»


دستاوردهای آموزش مجازی


این استاد دانشگاه درباره دستاوردهای این شیوه آموزش بیان کرد: «تجربه جدیدی بود که حتی می‌توان گفت خود بنده نیز تجربه آموزش به این صورت نداشتم و اکنون استادان تقریباً به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور کامل مسلط شده‌اند و می‌توانند کلاس‌ها را برگزار کنند.»


کریمی با بیان اینکه از زمان دریافت دستورالعمل سازمان مرکزی تا راه‌اندازی این کلاس‌ها حدود دو هفته طول کشید؛ عنوان کرد: «در دو هفته ابتدایی فعالیت این کلاس‌ها به‌دلیل نوبودن کار و نداشتن تجربه با سختی‌های زیادی مواجه بودیم؛ اما پس از اینکه به کار مسلط شدیم، برگزاری کلاس به‌صورت مجازی روال عادی خود را طی کرد.»


این مقام مسئول درباره همکاری استادان دانشگاه و دانشجویان تصریح کرد: «اکنون می‌توان گفت استادان همکاری خیلی خوبی با این پروژه آموزشی داشتند و بالای ۹۰ درصد از آنان برای برگزاری کلاس‌ها فعال هستند و براساس آماری که اخیراً ارائه شده است، از ۱۲۰ استاد این واحد دانشگاهی پنج استاد به‌دلایل مختلف نتوانستند کلاس خود را به‌صورت الکترونیک برگزار کنند که پیگیر حل مشکلات آنان نیز هستیم.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا درباره راه‌اندازی سایت رایانه‌ای برای استفاده دانشجویان از آموزش مجازی اظهار کرد: «در همه واحدها سایت وجود دارد؛ اما به‌دلیل دورکاری با مراجعه دانشجویان مواجه نیستیم؛ چراکه با قراردادن فیلم‌ها و فایل‌های آموزشی روی پورتال دانشگاه، آنان به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خوبی راهنمایی شده و دلیلی برای مراجعه به دانشگاه نداشتند.»


این استاد دانشگاه درباره استفاده از آموزش الکترونیک پس از پایان بحران کرونا و عادی‌شدن شرایط آموزش گفت: «به‌نظرم تجربه خیلی خوبی بود؛ چراکه در حوادث غیرمترقبه که دانشگاه با تعطیلی مواجه می‌شد، نمی‌دانستیم چگونه می‌توانیم آموزش را ادامه دهیم و با این بحران و تجربه‌ای که به‌دست آوردیم، آموختیم که می‌توان با استفاده از آموزش الکترونیک کلاس‌ها را ادامه داد؛ از سوی دیگر آموختیم که می‌توانیم با برگزاری این کلاس‌ها در خیلی از موارد صرفه‌جویی کنیم؛ چراکه هنوز در خیلی از واحدهای دانشگاهی از استادان حق‌التدریس استفاده می‌شود و یا در موارد معرفی دانشجو به استاد می‌توان از شیوه آموزش مجازی برای برگزاری کلاس استفاده کرد.»


انتهای پیام/4117/4103/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب