دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

گیاهان در برابر ویروس‌ها مقاوم هستند؟

دانشمندان رفتار گیاهان در شرایط مختلف را مورد تحلیل قرار داده و سعی دارند نوع روند تکاملی این جانداران را بررسی کنند.
کد خبر : 482787
گل 2.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از تکنولوژی، پس از شیوع ویروس کرونا تقریبا تمامی کشورهای جهان به شدت با آن درگیر شدند و از همین رو دانشمندان در تلاش هستند تا آثار این بیماری را علاوه بر انسان‌ها روی سایر جانداران نیز بررسی کنند.


با انتشار خبر ابتلای یکی از ببرهای باغ وحش شهر نیویورک در آمریکا به ویروس COVID-19 موجی از نگرانی در جهان ایجاد شد و دانشمندان تصمیم گرفتند باردیگر رفتار این ویروس را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند. اکنون تعدادی از اساتید بزرگ‌ترین د انشگاه‌های دنیا می‌خواهند بدانند آیا بیماری کرونا روی گیاهان نیز تاثیر می‌گذارد و یا این جانداران در مقابل چنین ویروس کاملا مقاوم هستند؟


بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان ساختار بیولوژیکی گیاهان مانند بسیاری از جانداران دیگر پس از ایجاد تغییرات بزرگ در جهان تلاش می‌کنند آن خود را با شرایط جدید سازگار سازند. در واقع ویروس‌ها بر روی گیاهان نیز مانند هر جاندار دیگر اثر می‌گذارند ولی قدرت تاثیرگذاری آن‌ها در جانداران مختلف، متفاوت و حتی در برخی از آن‌ها تقریبا صفر است.



محققان برای درک الگوی رفتاری ویروس کووید-19 در جانداران مختلف دسته‌های گوناگونی از حیوانات را به صورت جدا گانه بررسی می‌کنند. در این تحقیق بزرگ نمونه‌هایی از جانوران آبزی، دو زیست‌ها و دسته‌های دیگری از حیوانات قرار دارند.


بررسی‌های اولیه تعدادی از مراکز آزمایشگاهی در کشورهای مختلف نشان می‌دهد حیوانات در مقابل ویروس کرونا صد در صد ایمن نیستند و ممکن است آن‌ها نیز به بیماری مبتلا شوند ولی میزان مقاومت بدن آن‌ها در برابر این ویروس بسیار بیشتر از انسان‌ها است و از همین رو می‌توانند بیماری را شکست دهند.


اما آزمایشگاه‌های انجام شده روی گیاهان نتایج متفاوتی دارد. به طوریکه دانشمند هنوز در مورد نوع اثرگذاری ویروس کووید-19 بر گیاهان ابهام‌های زیادی دارند. برخی از کارشناسان معتقدند ساختار عصبی گیاهان از توانایی لازم برای شناسایی ویروس‌ها برخوردار نیست و به دلیل پیچیدگی در این ساختار هیچ ویروسی قدرت آسیب زدن به گیاهان را ندارد.


پس اکنون می‌توان گفت اگرچه گیاهان از قدرت درک و هماهنگ سازی خود با شرایط مختلف برخوردار هستند ولی هنوز سوال‌های زیادی در مورد نوع رفتار آن‌ها در برابر ویروس‌ها وجود دارد و نمی‌توان  این جانداران را کاملا در برابر عوامل بیماری زا مقاوم و یا آسیب‌پذیر دانست.


انتهای پیام/4144/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب