دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آبان 1394 - 13:28
دو خبر/

آغاز اجرای موافقتنامه دانشگاه‌ آزاد اسلامی و دانشگاه اسلو نروژ

یک هیات عالی رتبه علمی از دانشکده روزنامه‌نگاری دانشگاه اسلو نروژ روز گذشته برای انجام یک سفر هفت روزه و بررسی روند اجرایی و عملیاتی شدن موافقتنامه همکاری فی مابین دانشگاه‌های آزاد اسلامی و اسلو نروژ وارد تهران شد.
کد خبر : 48277

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، هیاتی نروژی به دعوت دکتر سید وحید عقیلی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به تهران آمده اند.


پروفسور هلگه رونینگ، پروفسور الیزابت آیده و پروفسور آرد کرومزیک از اعضای اصلی این هیات علمی هستند که در طول سفر خود به تهران درباره روند عملیاتی کردن موافقت نامه همکاری بین دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه و دانشکده روزنامه نگاری دانشگاه اسلو نروژ که سال گذشته به امضا رسید بحث و تبادل نظر خواهند کرد.


براساس این موافقتنامه قرار است دو دانشگاه در زمینه مبادله استاد و دانشجو، پروژه‌های مشترک علمی، پایان‌نامه‌های مشترک و برگزاری سمینارهای مشترک همکاری داشته باشند.


دیدار با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر مهرداد نوابخش رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، دکتر سید وحید عقیلی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه، سخنرانی در جمع استادان و دانشجویان رشته ارتباطات و بازدید از اماکن فرهنگی، گردشگری و تاریخی از دیگر برنامه های این هیات نروژی در سفر به کشورمان است.


همچنین این هیات قرار است با بازدید از نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها در حاشیه این نماشگاه با معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار و گفت و گو کنند.


دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه مهر ماه ١٣٩٣ با حضور رییس دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شد و آغاز به کار کرد. این دانشکده اکنون در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو می‌پذیرد.


این دانشکده در طول یک سال فعالیت خود دستاوردها و ابتکارات جدیدی در بخش های مختلف داشته است که از جمله آن می توان به همایش سالانه آغاز سال تحصیلی با عنوان «مهرانه‌ فرهنگ و ارتباطات»، همایش سالانه نوروز با عنوان «بهارانه فرهنگ و ارتباطات»، همایش سالانه‌ «اهداء کتاب»، مراسم سالانه «دانشگاه و فرهنگ عاشورایی» و برگزاری مراسم‌ها و همایش‌های متنوع علمی و فرهنگی اشاره کرد.


ترجمه و چاپ کتاب توسط عضو هیئت علمی واحد تهران مرکزی


کتاب «ادبیات تطبیقی شرقی اسلامی» از سوی دکتر زهرا خسروی دانشیار و عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ترجمه و به چاپ رسید.


کتاب ادبیات تطبیقی شرقی اسلامی دارای 7فصل، 425 صفحه و در تیراژ دو هزار نسخه از سوی دکتر زهرا خسروی ترجمه شده است.


در پیشگفتار این کتاب آمده است: در این کتاب موضوع ادبیات داستانی در میان ملت های مسلمان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. فصل نخست کتاب به موضوع پیدایش شعر داستانی در ادبیات اسلامی اختصاص یافته و به بحث درباره وجود شعردر ایران پیش از اسلام پرداخته است. در این فصل درباره جایگاه ایرانیان، دیرینگی فرهنگی – فکری آنان و نقش تاثیرگزار ایرانیان در ادبیات اسلامی سخن گفته شده است. در فصل های پسین کتاب درباره موضوع شعر داستانی سخن گفته شده است. فصل‌های پسین این کتاب موضوع شعر داستانی یا داستان‌های منظوم موجود در ادبیات اسلامی (فارسی، عربی و ترکی را در گونه‌های مختلف آن همچون حماسی، عاشقانه، صوفیانه، تعلیمی و .... در آثار شاعرانی همچون فردوسی، نظامی، فخرالدین اسعد گرگانی، جامی، جلال الدین بلخی، عطار، سعدی و ... مورد تحلیل قرار داده و به بررسی مقایسه ای این آثار در ادبیات اسلامی پرداخته است. در فصل پایانی کتاب نیز پیرامون جایگاه ادبیات اسلامی در ادبیات جهان سخن گفته شده و ترجمه‌های این آثار به زبانهای اروپایی معرفی شده است.


از این مولف و مترجم مقاله های متعددی در دائرة المعارف بزرگ اسلامی ، دائرة المعارف فرهنگ آثار و مجلات علمی- پژوهشی دانشگاهی و سایر مجلات تخصصی به چاپ رسده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته