دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آبان 1394 - 12:03

آزمایش نافرجام راکت فضایی ارزان + ویدئو

پرتاب موشک «سوپر استریپی» که یک پرتاب نیمه‌آزمایشی بود، در مرحله دوم، دچار سانحه و سقوط شد.
کد خبر : 48097

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب‌سایت ناسا، نام فضاپیماها و موشک‌هایی مانند «اسپیس ایکس»، «بلو اوریجین» و «ویرجین گالاکتیک» برای بسیاری از علاقه‌مندان فضا آشناست و تقریبا اخبار مربوط به آنها را هر روز و هر هفته دنبال می‌کنند اما برنامه‌های فضایی دیگری هستند که به شکلی مخفی و دور از رسانه‌ها دنبال می‌شوند.


«سوپر استریپی» نام راکتی است که با مشارکت دانشگاه هاوایی، لابراتوار ملی ساندیا و شرکت ایروجت راکتین ساخته شده است. این پروژه که با هدف طراحی و ساخت یک راکت ارزان برای حمل بار و تجهیزات به فضا تعریف شده‌است، تاکنون چند آزمایش را پشت سر گذاشته اما در آخرین آزمایش شکست قطعی را تجربه کرد.


موشک سوپراستریپی یک موشک سه‌زمانه است که توانایی حمل 300 کیلوگرم بار را به مدارهای پایینی زمین دارد و برای اینکه ارزان‌تر تمام شود، از سیستم راه‌یاب داخلی و هدایت خودکار در آن خبری نیست.


این موشک در مرحله نخست به کمک یک سکوی پرتاب 45 متری، از زمین جدا می‌شود و در مرحله بعدی با اتکا به شیوه پرواز چرخشی ثابت، خود را به سوی مدار بالا می‌کشد.


در آخرین آزمایش این موشک پس از اتمام مرحله نخست و 60 ثانیه پس از پرتاب، مشکلی در سیستم چرخشی آن پدید آمد که نهایتا منجر به سقوطش شد.


نیروی هوایی ارتش ایالات متحده آمریکا که کار نظارت و اجرای پرتاب این پروژه را بر عهده دارد، ضمن تأیید این سقوط، هنوز جزئیاتی از علت آن منتشر نکرده است.


اگرچه جدیدترین آزمون پرتاب، هنوز هم طبق برنامه ساخت این موشک یک پرتاب آزمایشی محسوب می‌شد، موشکی که سقوط کرد حامل 13 ماهواره، از جمله آنها یک ماهواره «کیوب‌ست» و یک ماهواره عکاسی با کیفیت بالا برای دانشگاه هاوایی بود که هنوز از ارزش آنها اطلاعاتی منتشر نشده است.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته