جزئیات دور جدید فروش اینترنتی واحدهای فروشگاهی
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، حسین مدرس خیابانی افزود: به دنبال اجرای مرحله اول فروشهای اینترنتی که از۲۳ تا ۲۹ اسفند برگزار شد، قرار است که دور جدید این فروشها با مشارکت گسترده اصناف و واحدهای فروشگاهی، از فردا مجدد آغاز به کار کند.
قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: این فروشها با سه هدف اصلی دنبال میشود که از جمله آن، تشویق مردم برای ماندن درخانه تا مهارکرونا، تقاضاهای معطل مانده از کسب و کارهایی که به دلیل وضعیت کنونی امکان فعالیت نداشته یا مشتری چندانی نداشتند اما برای فروشهای پایان سال برنامهریزی کرده بودند و در نهایت، تامین نیازها و مایحتاج مورد نیاز مردم در شرایطی بود که از آنها تقاضا میشود از خانه خارج نشوند.
وی یادآور شد: وقتی به مردم گفته میشود که از خانه خارج نشوند، باید مایحتاج آنها را تامین شود و بهترین راهحل، فروش اینترنتی است که البته اجرای آن ار سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، با اهداف بلندمدت دنبال میشود و چنانچه فرهنگ فروشهای اینترنتی در میان مردم جا بیافتد، به جای حضور در بازارها، به صورت غیرحضوری و اینترنتی خرید کنند، آنگاه میتوان این بخش از اقتصاد را نیز توسعه داد و علاوه بر کمک به اقتصاد ملی، مزایای مترتبهای هم در پی دارد.
مدرس خیابانی با برشمردن شاخصههای برگزاری مرحله اول فروشهای اینترنتی گفت: در مرحله اول، فروشهای اینترنتی که دو شاخصه داشت، بیش از ۳۰۰ فروشگاه مشارکت کرده و در عین حال، ۶ هزار واحد صنفی که تا به حال فروش اینترنتی نداشتند نیز به این جمع پیوستند. این درحالی است که فروشهای اینترنتی این فروشگاهها در طول اسفند ۹۸ نسبت به اسفند ۹۷، معادل ۲۳۶ درصد رشد داشته و در عین حال، ظرف یک هفته نیز، انواع فروشگاههای مشارکتکننده بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد رشد فروش را تجربه کردهاند.
این مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: مرحله دوم طرح فروش اینترنتی از روز شنبه ۱۶ تا ۳۱ فروردین آغاز میشود که این مرحله، چند تفاوت با مرحله اول دارد؛ به این معنا که وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و ارتباطات که تا پیش از این، هر یک به صورت جداگانه، این اقدام را انجام میدادند، در مرحله دوم، در قالب یک همکاری و همافزایی مشترک، فروش اینترنتی را به صورت مشترک و بر اساس مصوبه کارگروه اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا به صورت همزمان انجام خواهند داد.
وی ادامه داد: کمیته سیاستگذاری برگزاری فروش اینترنتی با مسئولیت وزارت صمت و عضویت وزارت ارتباطات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بانک مرکزی و سازمان صدا و سیما تشکیل شده و البته تفاوتی هم با مرحله قبل دارد و آن، اینکه کار اجرایی برونسپاری و به اتحادیه سراسری کسب و کارهای اینترنتی با این هدف سپرده شده که استفاده بهتر و بیشتر از توان و پتانسیل بخش خصوصی صورت گیرد؛ چراکه این اقدام میتواند فروشگاههای اینترنتی عضو این اتحادیه را نیز به صورت گسترده پای کار آورده و نگاه تخصصیتری را به جشنواره حاکم کند.
به گفته قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، این جشنواره تحت نظارت اتاق اصناف ایران قرار میگیرد؛ چرا که هدف اصلی فروش اینترنتی، اتصال فروشگاههایی است که تا به حال فروش اینترنتی نداشتهاند؛ ضمن اینکه هدف آن است که سقف فروش اینترنتی اضافه شود و دیگر هدف این است که کسب و کارهای سنتی و محلی که قدرت عرضه نداشتهاند، در طرح فروشهای اینترنتی فضا فروش بیابند.
وی با اشاره به ویژگیهای دور جدید فروشهای اینترنتی گفت: درست مانند مرحله اول، بسته حمایتی پشتیبان این جشنواره درنظر گرفته شده؛ به نحویکه آدرس خرید از جشنواره فروش اینترنتی به سایت بازارگاه ایران تغییر یافته است و علاوه بر آن، به خاطر همافزایی و اجرای مشترک با صدا و سیما، نیز تبلیغات گستردهای صورت میگیرد تا مردم از منزل خارج نشوند و مانند مرحله اول، اینترنت رایگان در اختیار خریداران از این فروشگاهها خواهد بود و همه این فروشگاهها مجوز و نماد اعتماد الکترونیکی دارند.
مدرس خیابانی گفت: قابلیت پس دادن کالا یک هفته مطابق با قانون تجارت وجود دارد؛ ضمن اینکه دستگاههای ناظر مانند تعزیزات حکومتی، سازمان حمایت و دادستانی نیز به شکایات رسیدگی میکنند؛ ضمن اینکه خدمات ویژهای نیز از سوی شرکت پست در مرحله دوم قرار دارد که با توان بیشتری حمل را به صورت ۲۴ ساعته انجام میدهند؛ همراه با بستههای ارسالی، بستهای بهداشتی شامل ماسک و دستکش نیز همراه با پروتکلهای بهداشتی برای مشتری ارسال خواهد شد.
وی افزود: مجوز حمل بار از سوی تاکسیهای داخل شهری نیز از سوی وزارت کشور صادر شده و همچنان قرعهکشی و جوایزی نیز به خریداران اعطا میشود.
قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش بینی کرد که بیش از ۳۰۰ فروشگاه جدید به صورت اینترنتی در این طرح مشارکت کنند؛ در مرحله قبل نیز ۶ هزار واحد جدید اضافه شدند؛ اما به هر حال به صورت روزانه تعداد فروشگاههای تازه وارد به این طرح از سوی اتاق اصناف ایران، رصد میشود؛ این در حالی است که عیار سنجش موفقیت این طرح از سوی اتاق اصناف ایران، میزان فروشگاههای ورودی جدید هستند که برای فروش اینترنتی ثبت نام میکنند.
وی افزود: پوشاک، کیف و کفش، لوازم خانگی، لوازم ورزشی، ارزاق و مایحتاج روزانه مردم و آجیل و خشکبار در این فروشها حضور دارند؛ ضمن اینکه ثبت نام فروشگاهها برای مشارکت در این طرح رایگان است و آموزش لازم به حاضران داده خواهد شد.
مدرس خیابانی با بیان اینکه صدا و سیما نیز بدون محدودیت، تبلیغات گستردهای از فروش اینترنتی خواهد داشت، گفت: نقش صدا و سیما و رسانهها برای این فروشهای اینترنتی، بسیار مهم است چراکه آن را از یک پروژه موقت، به یک فرهنگ دائم و ثابت بین مردم تبدیل میکنند و مزایای قابل ملاحظهای خواهد داشت.
وی افزود: صدا و سیما در دوره قبل، بالغ بر ۶ هزار ثانیه تبلیغ کرد اما در حال حاضر آن را به بالغ بر ۴۰ هزار ثانیه تبدیل خواهد کرد.
افزایش ۲۰ درصدی سهمیه ناوگان حمل و نقل طرح فروش اینترنتی
مدرس خیابانی گفت: با مصوبه ستاد سوخت، آن دسته از ناوگان حمل و نقلی که در کالارسانی برای فروشهای اینترنتی مشارکت دارند، ۲۰ درصد سهمیه سوخت بیشتری دریافت خواهند کرد.
وی افزود: کمیته سیاستگذاری فردا شنبه جلسه تشکیل خواهد داد تا مشخصاً راجع به حمل و نقل ناوگان درون شهری کنونی تصمیم گیری کند.
انتهای پیام/4141
انتهای پیام/