دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 فروردين 1399 - 20:00
موحد در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

ویروس «واگذاری» دانشگاه فرهنگیان به پیام نور خطرناک‌تر از «کرونا»/ ۵ نکته درباره واگذاری دانشگاه تربیت معلم

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس رسالت زاهدان گفت: ویروسِ «واگذاری» دانشگاه فرهنگیان به پیام نور بسیار خطرناک‌تر از ویروس کرونا بوده، چراکه تربیت نسل آینده ایران را هدف قرار داده است.
کد خبر : 480664
1396052121215864511630784.jpg

فاطمه موحد در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان در اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۶ مبنی بر اینکه «در مجموعه آموزش‌وپرورش، البته نیروهای ستادی هستند، طراحان هستند، فکرسازان هستند، کتاب‌نویسان هستند و همه آن‌ها در این اهمیت و ارزش سهیمند؛ اما میاندار، معلم است. همه طراحی‌ها و مدلسازی‌ها برای این است که معلم بتواند کارش را خوب انجام بدهد»، اظهار کرد: امروزه علاوه بر ویروس کرونا که دامنگیر جامعه شده، ویروسی سهمگین به اسم «واگذاری» دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه پیام نور بر معلمان سایه انداخته است.
وی افزود: ویروسِ «واگذاری» بسیار خطرناک‌تر از ویروس کرونا بوده، چراکه این ویروس تربیت نسل آینده ایران را هدف قرار داده است. درباره اهمیت این موضوع به پنج نکته می‌توان درباره دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس رسالت زاهدان با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در دیدار با کارگران و معلمان در اردیبهشت‌ماه ۱۳۷۸ مبنی بر اینکه «معلم است که می‌تواند ما را متدیّن، با تقوا، پاکدامن، یا خدای ناکرده بی بندوبار بار بیاورد. معلم چنین نقشی دارد. این ارزش معلم است؛ این تاثیر معلم است؛ این گره‌گشایی معلم در مسائل عمده زندگی ما و نسل آینده ما و جامعه ما و کودکان ما و تاریخ آینده ماست. حال با این نقشی که معلم دارد، جامعه، کشور، مردم، دولت و نظام باید درباره مسئله معلم چگونه فکر کنند؟»، گفت: نکته اول این است با واگذاری دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه پیام نور شاید خیانتی در حق معلمان باشد، گویا عده‌ای هنوز به نقش مهم معلم پی نبرده‌اند. اینجاست که نادیده گرفتن تاثیر معلم در جامعه در تفکر بعضی‌ها هویدا می‌شود. باید گفت عده‌ای کوته‌فکر نگاه کم‌ارزشی به جامعه معلمی دارند و در تلاش هستند تا از نقش خطیر معلمی در جامعه بکاهند.
موحد ادامه داد: امام خامنه‌ای در دیدار با معلمان و فرهنگیان در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ می‌فرمایند: «مسئولان باید بدانند هر هزینه‌ای که در آموزش‌وپرورش می‌کنند، هزینه سرمایه‌ای است. هزینه محض نیست. پولی که آنجا خرج می‌شود، در واقع دارد سرمایه‌گذاری می‌شود. به این چشم به آموزش‌وپرورش نگاه کنند و بودجه‌گذاری کنند و به این چشم امکانات معیشتی فراهم کنند»، نکته دوم این است که هدف از دست‌وپا زدن دیگر دانشگاه‌ها برای به چنگ آوردن دانشجو معلمان چیست؟ با توجه به این مسئله باید به مسئولان عزیز یادآوری کرد که نه تنها امکانات معیشتی برای معلمان فراهم نشده است بلکه سعی دارند معلمان را نیز به دانشگاهی دیگر بفروشند، گویا مسئولان اهمیت سرمایه‌گذاری در آموزش‌وپرورش و تاثیر آن بر آینده کشور و جامعه را درک نکرده‌اند.
وی بیان کرد: در راهکار 1-11- ، سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش آمده است که «استقرار نظام ملی تربیت معلم و راه‌اندازی دانشگاه ویژه فرهنگیان با رویکرد آموزشی تخصصی و حرفه‌ای تربیت‌محور توسط وزارت آموزش‌و‌پرورش با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط»، نکته سوم این است که جناب مسئول! آیا می‌توان دانشجو معلمی را که تربیت نسل آینده این کشور را برعهده دارد، همانند دیگر دانشجویان تعلیم داد؟: با نگاهی به این راهکار باید به مسئولان یادآوری کنیم که آن‌ها مسئولیت نهادینه‌سازی و اجرایی کردن سند و طراحی و تدوین برنامه‌های اجرایی سند تحول راهبردی را برعهده دارند، با این حال نه تنها در راستای سند تحول بنیادین که سندی بالادستی و مهم در آموزش‌وپرورش است عمل نمی‌کنند بلکه سعی دارند خلاف آن را پیش ببرند، چراکه با واگذاری دانشگاه فرهنگیان رویکرد آموزشی تخصصی و حرفه‌ای تربیت‌محور توسط وزارت آموزش‌وپرورش را از بین می‌برند‌.
این فعال دانشجویی تصریح کرد: در راهکار 1-8-
، سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش آمده است که
«اصلاح، ارتقاء و تغییر نگرش به آموزش‌وپرورش به‌عنوان سازمان فراگیر و نیروی اثرگذار اجتماعی در خدمت اهداف رشد و تعالی کشور به ویژه اهداف فرهنگی و اجتماعی»، نکته چهارم این است که در حال حاضر نگاه فراگیر به آموزش‌و‌پرورش وجود ندارد، چراکه شاهد آنیم با نگاهی حقیرانه مشغول خرید و فروش معلمان به دانشگاه‌های دیگر هستند. به جای آنکه زیرساخت‌های دانشگاه‌های دیگر را در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار دهند و از آن به‌عنوان دانشگاهی اثرگذار در بطن جامعه و آینده کشور یاد کنند، اجازه می‌دهند هرکس به خودش جرأت بدهد که بتواند تاثیرگذارترین دانشجوهای کشور را از آن خود بکند و حس مالکیت نسبت به آن‌ها نشان دهد، ایت اقدامات همه از عدم درک و آگاهی نسبت به دانشگاه فرهنگیان و نقطه ثقل بودن آن است.
موحد تاکید کرد: در راهکار 2-8-، سند تحول بنیادین آمده است: «ایجاد سازوکارهای لازم برای تقویت جایگاه و منزلت فرهنگی و اجتماعی معلمان»، نکته پنجم این است که واقعا معلوم نیست چه نفعی پشت ماجراست که عده‌ای حاضر هستند شأن و منزلت معلمان را زیر پا بگذارند؛ نگاهی مادی گرایانه به دانشجویانی که قرار است آینده کشور را بسازند و در تربیت نسل آینده دستی داشته باشند واقعا سخیفانه است، خوب است گاهی به جای نفع شخصی، نفع اجتماع را نیز در نظر بگیرند نه اینکه فقط به فکر این باشند که نکند چند روز دیگر فلان دانشگاه از کمبود دانشجو رنج ببرد و سعی کنند دانشجوی آن را از جای دیگر تامین کنند.
وی خاطرنشان کرد: خوب است که همه مسئولان کشوری اهمیت دانشگاه فرهنگیان و نقش پررنگ این دانشگاه در تربیت نسل آینده را درک کنند و سپس به سرمایه‌گذاری در آن بپردازند، مسئولان به جای فروش معلم باید به فکر فراهم کردن بهترین امکانات برای دانشجو معلمان باشند؛ گاهی باید به بعضی‌ها عینک داد تا خوب ببینند، گویا چشمانشان کم سو شده و اهمیت و تاثیر‌گذاری دانشگاه فرهنگیان را برجامعه نمی.بینند، با نگاهی ساده می‌توان دریافت که واگذاری دانشگاه فرهنگیان اشتباه محض است و می‌خواهند معلمان را از چاله در بیاورند و در چاه بیندازند، اما همه باید بدانند که دانشجو معلمان در مقابل این واگذاری سخیف ساکت نخواهند نشست و نمی‌گذارند منافع دیگران موجب آسیب زدن به دانشگاه فرهنگیان، جامعه معلمان و نسل آینده کشور شود.
انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب