تشخیص میزان محبوبیت ویدئو با تصویربرداری از مغز
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از نیواطلس، یافتههای جدید دانشمندان دانشگاه استنفورد حاکی از آن است که محبوبیت جهانی یا «وایرال» شدن یک ویدئو در اینترنت با استفاده از بررسی میزان فعالیت نواحی خاصی از مغز تماشاچی پیشبینیپذیر است.
گروه تحقیقاتی اسکن مغزی افراد را در حال تماشای چند ثانیه اول یک ویدئو را بررسی کردند تا میزان فعالیت نواحی خاصی از مغز آنها مشخص شود. به گفته آنها، با استفاده از این روش که «پیشبینی عصبی» نام دارد، میتوان میزان محبوبیت جهانی یک ویدئو در اینترنت را مشخص کرد.
در زندگی بسیاری از مردم تفاوت بسیاری میان آنچه واقعاً انجام میدهند و آنچه تمایل به انجامش را دارند، وجود دارد. برایان ناتسون، سرپرست این گروه تحقیقاتی، سالهاست که بر نحوه تصویربرداری مغزی و استفاده از آن برای پیشبینی آنچه که انسان دوست دارد و آنچه مورد محبوبیت مردم قرار میگیرد، تحقیق میکند. بنابراین محققان به دنبال درک بهتری از این موضوع بودند که چگونه و چرا انتخاب مردم منجر به پیامدهای ناخواسته میشود؟
دانشمندان با استفاده از اقدامات عصبی، چارچوبی به نام «تأثیر، ادغام و انگیزه» برای پیشبینی رفتارهای انسان ایجاد کردند. سپس با استفاده از آن به پیشبینی نحوه انتخاب افراد برای گذراندن زمانشان پرداختند. براساس یافتههای نتایج مطالعه جدید، فعالیتهای مغز در نواحی خاصی در چهار ثانیه اول یک ویدئو نقش کلیدی در پیشبینی تصمیمگیری فرد برای ادامه تماشای ویدئو و احساس تماشاچی نسبت به ویدئو ایفا میکند.
انتهای پیام/4021/پ
انتهای پیام/