دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 اسفند 1398 - 11:45
دانشگاه برخط؛ آموزش الکترونیک ـ زینلی‌نژاد تشریح کرد؛

آموزش مجازی؛ گذر از سیستم سنتی/ تهدیدی که به فرصت تبدیل شد

مدیر آموزش غیرحضوری دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان انار گفت: «آموزش مجازی فرصتی ایده‌آل برای تحول در سیستم آموزش سنتی دانشگاه محسوب می‌شود که می‌تواند بسیاری از مشکلات حوزه آموزش را رفع کند.»
کد خبر : 477108
دکتر زینلی-انار.JPG

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از شهر انار در پی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بخشنامه «شیوه‌نامه آموزش مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی» را به معاونان، روسای مراکز، مدیران‌کل سازمان مرکزی و روسای استان‌ها، واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.


با توجه به این موضوع استان‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی موظف شدند از زیرساخت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری واحد الکترونیکی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی واحدهای آن استان به صورت برخط استفاده کنند.


برای پیگیری و بررسی جزئیات این موضوع گفتگویی را با علیرضا زینلی‌نژاد مدیر آموزش غیرحضوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد انار ترتیب دادیم که در پی می‌آید:


آنا: با توجه به تأکید دکتر طهرانچی بر آموزش غیرحضوری و مجازی دانشجویان و ابلاغ بخشنامه مربوطه واحد متبوع شما تاکنون چه اقداماتی در این راستا انجام داده است؟


زینلی‌نژاد: میزان موفقیت این طرح بستگی زیادی به عملکرد استادان و مدیران واحدهای دانشگاهی دارد، بنابراین با ابلاغ دستورالعمل سازمان مرکزی بلافاصله فعالیت ستاد آموزش غیرحضوری واحد انار به عنوان زیرمجموعه ستاد استان کرمان با تمرکز بر دو بخش دانشجویی و دانش‌آموزی آغاز شد.


برای این منظور فعالیت‌های آموزش غیرحضوری واحد انار در سه محور شامل وظایف معمول اداره آموزش، برقراری ارتباط اساتید و دانشجویان از طریق فضای مجازی و برگزاری کلاس‌های برخط برنامه‌ریزی شد، به‌گونه‌ای‌که دانشجویان بتوانند بدون حضور در واحد، امور اداری خود را انجام دهند، کتب و جزوات خود را تهیه کرده و در کلاس‌های درس مجازی و آزمون مربوطه شرکت کنند.


به‌طورخلاصه مهم‌ترین اقدامات انجام شده برای آموزش غیرحضوری دانشجویان این واحد را می‌توان در دو بخش ذکر کرد؛ بخش نخست فراهم کردن شرایط برقراری ارتباط متقابل دانشجویان و استادان از طریق بارگذاری محتوای آموزشی در سایت واحد و گروه‌های تخصصی اساتید در فضای مجازی و بخش دوم برگزاری آنلاین کلاس‌های درس با پشتیبانی واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی.


تجهیز واحد انار و مدارس سما به اینترنت پرسرعت و سیستم کامپیوتر


درباره آموزش غیرحضوری در مدارس سما نیز می‌توان؛ تشکیل کارگروه آموزش مجازی، تعیین بودجه‌بندی کتاب‌های درسی، تشکیل کانال و گروه‌های مجازی و ارسال فیلم و کلیپ آموزشی براساس محتوای کتب درسی هر پایه، ارائه برنامه رفع اشکال و پرسش و پاسخ آنلاین، معرفی کانال‌های آموزشی معرفی شده از سوی آموزش و پرورش و برنامه‌های آموزشی  شبکه آموزش به‌صورت روزانه به والدین و دانش‌آموزان، ارائه تکالیف فعالیت‌محور و فعالیت‌های ورزشی همراه با بازی‌های مهارت‌محور در منزل ویژه دانش‌آموزان و راه‌اندازی قسمت آموزش مجازی پرتال را نام برد.


آنا: در بحث آموزش غیرحضوری از چه امکانات و تسهیلات آموزشی در بخش تئوری و فیزیکی برخوردار هستید؟


زینلی‌نژاد: اگر سامانه برگزاری کلاس آنلاین، اینترنت پرسرعت و سیستم کامپیوتر را ارکان اصلی آموزش مجازی بدانیم، با اعلام آمادگی استادان و دانشجویان، واحد انار مجهز به زیرساخت فیبر نوری به لحاظ پهنای باند، سرعت اینترنت و تجهیزات سخت‌افزاری آماده برگزاری کلاس‌های درس به‌صورت آنلاین است؛ ضمن اینکه مدارس سما نیز به اینترنت با پهنای باند مناسب و سیستم مجزای کامپیوتر برای هر پایه مجهز بوده و دبیران می‌‌توانند درصورت نیاز با رعایت کامل مسائل بهداشتی در مدرسه حضور یابند و از امکانات مدرسه برای آموزش آنلاین استفاده کنند.


برای حفظ سلامتی همکارانی که در واحد و مدارس حاضر می‌شوند، براساس پروتکل‌های بهداشتی موجود، محیط دانشگاه و مدارس هر روز به صورت کامل ضدعفونی می‌شود. البته لازم است در این فرصت از همراهی استادان فرهیخته، کارشناسان و مدیران مدارس که همکاری شایسته‌ای با ستاد آموزش غیرحضوری داشته‌اند قدردانی کنیم.


آنا: آموزش غیرحضوری و مجازی در فرصت پیش آمده به‌دلیل بیماری کرونا را چگونه ارزیابی می‌کنید و تا چه اندازه برای دانشگاه، دانشجویان و استادان مفید خواهد بود؟


بدون تردید در شرایط موجود که شیوع ویروس کرونا آموزش حضوری را با یک تهدید جدی مواجه کرده و آموزش غیرحضوری در دستور کار مراکز آموزشی کشور قرار گرفته، آموزش مجازی نه تنها به عنوان یک راهکار خروج از چالش موجود، بلکه یک فرصت ایده‌آل برای تحول در سیستم آموزش سنتی دانشگاه محسوب می‌شود که اگر به درستی اجرا شود می‌تواند بسیاری از مشکلات حوزه آموزش واحدها را مرتفع کند.


مدیریت کلان دانشگاه آزاد اسلامی به‌ویژه دکتر طهرانچی  با شناخت کامل از مجموعه دانشگاه با تأکید بسیار، اجرای آموزش مجازی را به واحدها ابلاغ کرد.


رفع مشکلات آموزش دانشگاه آزاد اسلامی با آموزش مجازی


فرصت برقراری ارتباط علمی و آموزشی بین استادان و دانشجویان در طول یک ترم تحصیلی به مانند آنچه در آموزش پژوهش‌محور در تحصیلات تکمیلی دنیا متداول است، آرزوی دیرینه‌ای بود که از دل تهدید تعطیلی آموزش حضوری درحال شکوفایی است. موضوع آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی از بدو تأسیس بر پایه حضور در کلاس و آزمایشگاه بنا نهاده شده و همواره یکی از مشکلات مدیریت آموزشی واحدها، عدم امکان تشکیل کلاس در شرایط خاص بوده است.


اکنون که به دلیل شرایط خاص کشور فرصت آموزش مجازی ایجاد شده، می‌توان امیدوار بود که بسیاری از مشکلات آموزش دانشگاه در آینده از این طریق مرتفع شود. به‌عنوان مثال می‌توان کلاس‌هایی را که به دلیل تعداد کم دانشجو تشکیل نمی‌شوند را به‌صورت غیرحضوری و استانی برگزار کرد به این ترتیب ضمن حل مشکل دانشجو در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی می‌شود.


 بدون تردید باور و اراده دانشگاهیان و اجرای درست آموزش مجازی، افقی روشن را پیش‌روی دانشگاه آزاد اسلامی قرار می‌دهد که می‌تواند بسیاری از مشکلات آموزشی دانشگاه را برطرف کرده و کیفت آموزش را ارتقا دهد. 


در پایان وظیفه خود می‌دانم که از طرف همکاران واحد انار از تلاش‌های گرانبهای مجموعه روابط عمومی و خبرگزاری آنا که در شرایط خاص کنونی دانشگاه با اطلاع‌سانی به‌موقع بخش آموزش غیرحضوری را پشتیبانی کرده‌اند، خالصانه سپاسگزاری کنم.


انتهای پیام/4078/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب