استفاده از انرژی وزش باد برای روشنایی معابر
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، امیرارسلان روزبه مجری طرح «تولید لایه بیبافت پیزوالکتریک با قابلیت تبدیل انرژی ناشی از وزش هوا به انرژی الکتریکی» گفت: در این پژوهش به بررسی خاصیت پیزوالکتریک با استفاده از ولتاژ تولیدی در لایه تهیهشده از نانوالیاف PVDF در اثر وزش باد پرداختیم.
وی افزود: پیزوالکتریکها از جمله مواد هوشمندی هستند که بر اثر نیروی فشاری از خود انرژی الکتریکی تولیدمیکنند. این ویژگی منحصر به فرد ابتدا در سرامیکها یافتشد اما به دلیل وزن سنگین، ترد و شکننده بودن کاربرد های محدودی پیدا کرد. تردی و شکنندگی سرامیکها، خاصیت پیزوالکتریکآنها را در جنبشهای ارتعاشی و نیروهای فشاری طولانی مدت و بزرگ بیاثر میکند. همچنین به دلیل عدم انعطافپذیری سرامیکها و وزن سنگین آنها نمیتوان برای پوشش گسترده در سطوح تحت تنش و انعطاف پذیر استفاده کرد.
روزبه بیان کرد: به همین دلیل رو به استفاده از لایهای الیافی پیزوالکتریک آوردیم که علاوه بر انعطاف پذیری بالا و سبک وزن بودن، خاصیت پیزوالکتریک بسیار خوبی از خود نشان میدهند. علاوه بر موارد ذکر شده، استفاده از این لایه ی نانو الیاف به روش تولیدی الکتروریسی موجب افزایش خواص پیزوالکتریک و کاهش هزینه ی تولیدی میشود. در این پروژه تمرکز اصلی روی تولید لایه پیزوالکتریک با قابلیت تحریک توسط جریان سیال باد بود که در این پژوهش به دو روش وزش باد به بال شبیهسازی شده هواپیما و پرچم برافراشته مصلح سازی شده با لایه تولیدی پرداختیم.
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به نتیجه پروژه گفت: توانستیم با تحریک نانوژنراتورهای موجود در لایه پیزوالکتریک، خروجی انرژی الکتریکی قابل توجهی در سرعت های مختلف از جریان باد بگیریم. کاربرد اصلی این پروژه در صنایع هوافضا و به خصوص هواپیماهای بدون سرنشین و سبک وزن با قابلیت پروازی بلند مدت برای سیستم تامین انرژی و خود شارژ شوندگی است.
روزبه در خصوص کاربردهای دیگر لایه پیزوالکتریک گفت: از دیگر کاربردهای عملی این پروژه میتوان به استفاده در بافت اصلی پرچمهای موجود در میادین شهری اشاره کرد، که با ذخیره انرژی الکتریکی حاصل از جریان روزمره باد (استفاده بهینه از انرژی های پاک)، میتوان برای روشنایی معابر بهره برد.ر این محصول همچنین میتواند از انرژی هدر رفت در برابر جریان سیال آب نیز برداشت انرژی الکتریکی جلوگیری کند.
در این طرح به طور جداگانه به بررسی لایه در درون ساختار پرچم و بر روی بال هواپیما در برابر جریان باد تونل باد دانشکده هوافضا پرداخته شده است. بخش اعظمی از پروژه با همکاری و مساعدت آزمایشگاههای دانشکده مهندسی هوافضا انجام گرفته است. این طرح با راهنمایی اساتید روحالله باقرزاده و مسعود لطیفی به نتیجه رسیده است.
انتهای پیام/4021/
انتهای پیام/