دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 اسفند 1398 - 14:17

نشست شورای هماهنگی معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مراکز استان‌ها برگزار شد

دهمین نشست شورای هماهنگی معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مراکز استان و واحدهای جامع و مستقل سراسر کشور برگزار شد.
کد خبر : 476022
637189188462151102.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دهمین نشست شورای هماهنگی معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی مراکز استان و واحدهای جامع و مستقل سراسر کشور صبح امروز به صورت ویدئو کنفرانس با حضور ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.


حجت‌الاسلام کلانتری در ابتدای این جلسه ضمن تبریک حلول ماه رجب و ولادت حضرت علی(ع)، به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: دوم اسفندماه امسال حماسه ای دیگر آفریده شد و ملت بزرگ ما مجموعه ای کم‌نظیر از نیروهای مؤمن و متعهد به انقلاب اسلامی و ایران را راهی مجلس شورای اسلامی کردند. امیدواریم مجلسی جوان، کارآمد و انقلابی شکل گیرد.


وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: وظیفه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در این شرایط سنگین‌تر شده است. معاونت های فرهنگی و دانشجویی واحدها باید با انجام برنامه ریزی های دقیق و حساب شده، فعالیت های مناسب این فضا و شرایط را پیش روی دانشجویان قرار دهند. از جمله این برنامه ریزی ها، برگزاری مسابقات کتابخوانی، ارسال پیام های امیدوارکننده، سازنده و مؤثر از طریق پیام رسان های مختلف، تهیه و توزیع محتواهای نوشتاری و تصویری برای دانشجویان و... است.


کلانتری با اشاره به رئوس اصلی فعالیت های معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: مهمترین نکته ای که باید در نظر گرفت، این است که موفقیت کار فرهنگی به ارتباط بین مسئولان فرهنگی و مخاطبان که همان اساتید و دانشجویان هستند، بستگی دارد. ارتباط مبتنی بر شناخت و اعتماد و علاقه همواره از اولویت های ما در معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. یکی از اهداف اصلی برگزاری جلسات در معاونت فرهنگی، ایجاد ارتباط مؤثر و مفید با تشکل‌های دانشجویی و سیاسی، هیئت های مذهبی، کانون هلال احمر، اساتید معارف اسلامی و... است.


معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: کار فرهنگی با بخشنامه و دستورالعمل انجام نمی شود. کار فرهنگی واقعی باید مبتنی بر اعتقاد به کار، انگیزه و رفاقت باشد. از سیاست های مهم دوره جدید مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی این است که این ارتباط به صورت جدی و واقعی برقرار باشد؛ ارتباطی مبتنی بر حسن اعتماد و پذیرش متقابل.


کلانتری با اشاره به دستورالعمل آراستگی و شئون فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: یکی از کارهای جامع و فراگیری که در این معاونت انجام شد، دستورالعمل آراستگی و شئون فرهنگی بود که شاید در کل نظام آموزش عالی کشور بی نظیر باشد.


وی خاطرنشان کرد: گام اول اجرای این دستورالعمل، گام معرفتی است. با توجه به اینکه دائم ورودی های جدیدی به دانشگاه وارد می شوند، باید تلاش شود برنامه ها و راهکارهای جدید و طرح های مؤثرتر در این موضوع به کار گرفته شود تا این واجب الهی استمرار یابد. هدف این است به جایی برسیم که هرکس با ورود به هر کدام از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور، کاملاً احساس کند وارد یک دانشگاه اسلامی شده‌ است.


کلانتری با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، گفت: باید تلاش کنیم در این ماه فضای تأثیرپذیری و برخورداری بیشتر از معنویت، در این ماه فراهم شود. این ماه یکی از فرصت های بی بدیل کار فرهنگی است. خوشبختانه به برکت حضور دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، امسال این فضا رونق بیشتری خواهد داشت. از همین امروز باید برای بهره برداری هرچه بیشتر از ماه مبارک رمضان، کار را شروع کنیم. تلاش برای حضور هرچه بیشتر قرآن در متن زندگی، انس با قرآن، تمرکز بر تفسیر قرآن، تدبر و عمل به قرآن و... باید شکل بگیرد.


وی با بیان اینکه یکی از مشخصه های اصلی کار فرهنگی در دانشگاه، حضور فعال و مؤثر دانشجویان در صحنه دانشگاه است، گفت: جذب دانشجویان به هسته‌‌ها، تشکل‌ها، کانون‌های دانشجویی و دیگر حوزه‌های فرهنگی و دانشجویی، باید با چهار رویکرد اصلی معرفت‌افزایی، انجسام درون‌گروهی، جذب حداکثری و نقش‌آفرینی در فضای دانشگاه انجام شود.


معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در تشریح رویکرد معرفت‌افزایی، گفت: دانشجویانی که وارد این حوزه می شوند، باید از لحاظ فکری، معرفتی و فرهنگی پیشرفت و رشد کنند. اولین و مهمترین رویکرد، رشد اندیشه‌ای و معرفتی اعضای این گروه‌هاست. دومین رویکرد، انسجام درون‌گروهی است؛ به این معنا که هر گروهی اعم از کانون قرآن و عترت، انجمن اسلامی و ... در درجه اول باید یک انسجام زیرساختی داشته باشد. رویکرد سوم، جذب حداکثری است که بر این اساس هرگز نباید به تعداد کم دانشجویان در این حوزه ها قانع باشیم. همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز فرموده اند؛ در کار فرهنگی نگاه باید نگاه حداکثری باشد. باید به گونه‌ای عمل کنیم که چتر فعالیت های فرهنگی بر سر تک‌تک دانشجویان باز شود. رویکرد چهارم نیز نقش‌آفرینی در فضای دانشگاه است. هدف تمام این کانون‌ها و گروه‌ها این است که دانشجو با ایمان و اعتقاد کامل وسط میدان بیاید و در فضای دانشگاه تأثیرگذار باشد.


وی در پایان تأکید کرد: با توجه به شرایط فعلی، برنامه‌هایی در دست طراحی و اجراست که بر اساس آنها، تمام فعالان دانشجویی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اعم از تشکل های سیاسی، نشریات، هیئت های مذهبی و... در کارگروه‌هایی یک‌ روزه و دو روزه با حضور مسئولان سازمان مرکزی، تعامل و ارتباط جدی و مؤثری برقرار کنند.


انتهای پیام/۴۰۸۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته