دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آبان 1394 - 10:32

ساخت نخستین رگ‌ به کمک پرینتر سه‌بعدی + ویدئو

ساخت اندام مصنوعی برای انسان یکی از مهم‌ترین کاربردهای پرینتر سه‌بعدی است و این فناوری به این واسطه توانسته جایگاه خاصی را در صنعت پزشکی به خود اختصاص دهد. اما این بار، یک شرکت چینی فعال در زمینه فناوری زیستی ادعا کرده که موفق به ساخت اولین چاپگر زیستی سه‌بعدی برای چاپ رگ‌های بدن در جهان شده است.
کد خبر : 47364

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Mirror، چاپگر ساخت شرکت رووتک (Revotek)، امکان تولید اعضایی از بدن را که کارا و ویژه هر شخص هستند، فراهم می‌کند. این چاپگر دارای دو افشانک است که نوبتی و مکمل هم کار می‌کنند و می‌تواند در مدت 10 دقیقه کار ساخت یک رگ ۱۰ سانتی‌متری را به پایان برساند.


امکان تولید این چاپگر به کمک فناوری زیستی سلول‌های بنیادی فراهم شده است. هدف اصلی این فناوری تولید سلول‌های بنیادی منحصر به هر شخص است تا به این ترتیب امکان بازآفرینی اعضای بدن پدید آید.



کانگ یوجیان، دانشمند ارشد شرکت رووتک، می‌گوید: «هسته این چاپگر یک خشت زیستی است که در درون آن سلول‌های بنیادی قرار دارد. این سلول‌های بنیادی با توجه به نیازهای ما و تحت شرایط و محیط خاص به سلول‌هایی که ما به آن نیاز داریم تبدیل می‌شود».


رگ‌ها بخشی حیاتی و پیچیده از چاپگری زیستی هستند زیرا با استفاده از آنهاست که مواد مغذی مهم به اعضای بدن می‌رسند. با اینکه دانشمندان امیدوارند که بتوانند به زودی با استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی دست به تولید اعضای بدن بزنند، در ابتدا آنها باید رگ‌ها را که عناصری ضروری برای ساخت اعضای بدن هستند، تولید می‌کردند. چالش اصلی در دست یافتن به این مهم زنده نگاه داشتن سلول‌های بنیادی در حین فرآیند چاپ بود.


دای کرونگ، عضو فرهنگستان مهندسی چین، می‌گوید: «این موفقیت تنها منحصر به چاپ یک رگ بدن نمی‌شود بلکه مربوط به یافتن شیوه‌ای برای نگه داشتن سلول‌های عروقی و مواد کاربردی می‌شود. این شیوه در چاپ رگ‌ها و همچنین چاپ کبد، کلیه و سایر اعضای بدن مفید است».


از نظر سازندگان، این چاپگر سه‌بعدی قابلیت‌های بسیاری خواهد داشت. البته ممکن است راه طولانی تا استفاده از آن در صنعت پزشکی در پیش داشته باشیم.




دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته