دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص: نباید از پساتحریم انتظار معجزه داشت

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص با اشاره به اینکه نباید از پساتحریم انتظار معجزه داشت، گفت: مشکلات کشور ساختاری است و برجای خود باقی خواهد ماند.
کد خبر : 47346

رحمان قربان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه طبیعتاً با رفع تحریم‌ها شرایط اقتصادی بهتر می‌شود، افزود: رفع تحریم‌ها، ریسک مبادلات تجاری را کاهش می‌دهد و شرایط را برای باز کردن LC فراهم می‌کند.


این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه پس از رفع تحریم‌ها امیداریم مشکلات ساختاری طی 4 تا 5 سال برطرف شود، گفت: این وضع تاثیر مثبتی در اقتصاد منطقه خواهد گذاشت و باعث افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در کشور خواهد شد.


عضو هیات علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تاسف از اینکه تعاملات تجاری کشورهای خاورمیانه در مقایسه با تعاملاتشان با کشورهای اروپایی بسیار کم است، بیان کرد: اگر به میزان مبادلات ایران و ترکیه توجه داشته باشید، می‌بینید با اینکه این کشورها جزو پرجمعیت‌ترین‌های خاورمیانه استند، اما سطح مبادلات آنها به 30 میلیارد دلار هم نمی‌رسد.


وی با اشاره به اینکه عمده تعاملات کشورهای عربی با اروپا است، تشریح کرد: متاسفانه به جای اینکه کشورهای خاورمیانه به هم وابسته باشند، بیشتر به اقتصاد غرب یا همان اقتصاد مرکز وابستگی دارند.


قربان‌پور افزود: بعید به نظر می‌رسد که با لغو تحریم‌ها، تعاملات ایران با منطقه تشدید شود، زیرا اقتصاد ایران بیشتر مبتنی بر درآمدهای نفتی است.


وی با بیان اینکه لغو تحریم‌ها نمی‌تواند روابط اقتصادی ایران را با کشورهای منطقه افزایش دهد، عنوان کرد: مگر اینکه برای افزایش تعاملات اعتمادسازی اقتصادی آنها بیشتر شود.


وجود بی‌اعتمادی در کشورهای منطقه و نبود سازوکارهای حل منطقه‌ای، مشکلاتی است که در بلندمدت باید حل شود

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل با بیان اینکه سطح مراودات ایران با ترکیه و امارت در مقایسه با میزان تجارت آنها با کشورهای اروپایی ناچیز است، اظهار کرد: اقتصاد منطقه خاورمیانه، اقتصاد ضعیفی است و اگر ترکیه را کنار بگذاریم، سطح کل تعاملات منطقه به اندازه کشور اسپانیا که یک قدرت درجه دو اروپایی است هم نمی‌رسد.


قربان‌پور توضیح داد: وجود بی‌اعتمادی در کشورهای منطقه و نبود سازوکارهای حل منطقه‌ای، مشکلاتی است که در بلندمدت باید حل شود.


وی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات مبادلات تجاری ما نتیجه اعمال تحریم‌ها بود، گفت: ترکیه در 3 مقطع برای تحریم‌های ایران کشورهای اروپایی و آمریکایی را همراهی نکرد که زمان اشغال سفارت آمریکا، جنگ تحمیلی و بحران هسته‌ای را شامل می‌شود.


قربان‌پور با بیان اینکه ترکیه برای رضای خدا این کار را نکرده است، افزود: این کشور از تحریم‌های اروپا و غرب علیه ایران به نفع خود استفاده کرده است.


وی در پاسخ به اینکه پس از تحریم‌ها امکان کاهش واردات پوشاک از سمت ترکیه وجود خواهد داشت؟ عنوان کرد: تنها بخشی از تعاملات ایران و ترکیه به دلیل اعمال تحریم‌ها بود، ولی دلیل عمده واردات پوشاک از ترکیه ارزانی آن به نسبت کشورهای دیگر و وجود راه‌های زمینی است و خیلی به رفع تحریم‌ها ارتباطی نخواهد داشت.


این کارشناس مسائل ترکیه ادامه داد: بخشی از سیاست‌ ترکیه در سال‌های اخیر جذب توریسم سکونتی بوده و ممکن است وضع موجود ناشی از انگیزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باشد، بنابراین نمی‌توان گفت اینها خیلی تابع معادلات تحریم‌هاست.


وی بیان کرد: سوددهی ملک‌ در ترکیه و همچنین سرمایه‌گذاری مطمئن در گذشته باعث جذابیت خرید در این کشور شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته