پلتفرمها در آینده جایگزین شبکه تولید موسیقی میشوند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا ، ناظمی در مصاحبه با رادیو گفتوگو صنعت موسیقی را به پنج دوره تقسیمبندی و اظهار کرد: وجود هر یک از دورههای تاریخی از قرن 19 تاکنون پیامدهایی برای این صنعت داشته و باعث تغییر نگرش افراد و نوع درآمدها شده است.
وی با اشاره به مهم ترین تحول صنعت موسیقی در دهه 90 گفت: اگر ما قبلاً سه بازیگر اصلی یعنی هنرمندان، شرکتهای تولیدکننده موسیقی و شرکتهای عرضه کننده را داشتیم اما الان پلتفرمها کاملا جانشین شبکه توزیع شدهاند و در آینده نیز احتمالاً جانشین شبکه تولید خواهند شد.
پژوهشگر حوزه سیاستگذاری فناوری با اشاره به کارکرد این پلتفرمهای جدید مطرح کرد: در برخی پلتفرمها فرد عضو میشود و خدماتی را بابت عضویت خودش دریافت میکند که میتواند بر اساس عضویت باشد یا بر حسب تعداد موسیقی که گوش میدهد. وقتی این پلتفرم بر اساس هوش مصنوعی موسیقی را انتخاب و عرضه میکند میزان شنیدن آن موسیقی در دنیا افزایش پیدا میکند.
ناظمی یادآور شد: آماری که اتحادیه تولیدکنندگان موسیقی در آمریکا برای مقایسه سال 2017 و 2018 منتشر کرده نشان میدهد که 18 درصد کل درآمد صنعت موسیقی افزایش یافته و این درحالی است که قیمت یک قطعه موسیقی کاهش یافته است.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی ادامه داد: طبق آخرین آمارها درآمد بازار صنعت موسیقی آمریکا به حدود 10 میلیارد دلار رسیده است.
ناظمی درخصوص نپستر در آمریکا گفت: نپستر پاسخگوی معضلی به نام اشتراک گذاری بود و این اشتراک گذاری منجر به نقض کپی رایت شد و بعد شرکتهای تولیدکننده موسیقی شکایت کردند و دادگاههای معروفی هم شکل گرفت. بعدها خود این موضوع زمینه ساز شکلگیری استریمینگ شد چراکه دانلود پرخطر است و بازار موسیقی را دچار مشکل میکند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران اظهار داشت: صنعت موسیقی با رشد فناوری و همگانی شدن دسترسی از بین میرفت و این استریمینگ بود که صنعت موسیقی را نجات داد.
وی افزود: زمانی تکنولوژی به کمک ما خواهد آمد که سایر مولفهها وجود داشته باشند، ما هنوز با خودمان تعیین تکلیف نکردهایم که در زمینه حقوق مالکیت فکری چگونه باید رفتار کنیم و کدام پروتکل جهانی را بپذیریم لذا تا زمانی که این مسئله حل نشود نمیتوان از تکنولوژی انتظار معجزه داشت.
ناظمی با بیان اینکه تکنولوژی بازتاب ساختار اجتماعی اقتصادی است نه اینکه خودش خودش را تغییر دهد گفت: موضوع دوم رابطه ما با جهان بین الملل است؛ ما هنوز تعیین نکردیم که باید از پلتفرمهای جهانی به عنوان ابزار توسعه و نشر موسیقی استفاده کنیم یا خیر.
این عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی معتقد است که ما مزیت فرهنگی داریم و بهتر است که بسترهای جهانی را به بسترهایی برای عرضه توانمندیهای فرهنگی هنری خودمان تبدیل کنیم.
ناظمی همچنین پیش زمینههای فکری و غالب ذهنی ما را مشکل دیگر عنوان کرد و گفت: موسیقی نیز مانند سینما یک صنعت هنر است و وقتی این مسئله را بپذیریم باید خیلی از الزامات دیگر را نیز بپذیریم.
انتهای پیام/4144/
انتهای پیام/