دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 بهمن 1398 - 09:15

آینده‌نگری و تربیت دانشجو حلقه مفقوده آموزش دانشگاه‌ها/ چشم پوشی دانشجویان از موضوع خانواده

آموزش در دانشگاه‌ها به آموزش علم منحصر شده است؛ از همین رو دانشجویان آمادگی لازم برای زندگی اجتماعی و زندگی مشترک را ندارند که این عدم آمادگی منجر به پیدایش روزافزون آسیب‌های اجتماعی شده است.
کد خبر : 471245

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، آسیب رسیدن به زنان، افسار گسیختگی امیال جنسی، احساس گناه، آسیب‌های عاطفی و معنوی، ظهور تنش‌های روانی، فراوانی ازدواج‌های ناپایدار از تهدیدهایی است که برای تمامی افراد پیش از ازدواج وجود دارد. هر شخص نیازمند همراهی است تا بتواند به او آرامش عاطفی و روحی بخشیده و نیازهایی همانند احساس امنیت، حس محبت، ایثار و نیازهای عاطفی و جنسی پاسخ دهد.


«از دیدگاه محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر محوریت موضوع خانواده از تفکر دانشجویان بیرون رفته است و این موضوع نیازمند پیگیری و بررسی است.»


آموزش در دل تربیت نهفته است، از همین رو باید در واحدهای این دانشگاه یک تحول در سه نوع تربیت «تربیت جنسی مبتنی بر دین»، «تربیت دینی و اعتقادی» و «تربیت انقلابی» به وجود آید.


از همین رو «طرح تعالی درس دانش خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی» راه‌اندازی شد. این طرح با حمایت ریاست این دانشگاه و همکاری کارگروه زنان و خانواده و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آغاز به کارکرده است و با توجه به ظرفیت موجود در کارگروه زنان و خانواده طرح تعالی درس دانش خانواده برای ورودی‌های جدید سال جاری و ادامه کار با دانشجویان تا زمان فارغ‌التحصیلی نوشته شد و این طرح به‌صورت آزمایشی در استان تهران به مرحله اجرا درآمد، تا در بقیه واحدها در مراحل بعدی اجرایی شود.


طهرانچی در خصوص طرح درس دانش خانواده و مشاوره در دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم ایجاد یک شبکه استاد و مربی در واحدهای دانشگاه، گفت: «من درس دانش خانواده بسیار مهم است، چراکه دریچه ارتباط با همه دانشجویان دانشگاه است، این درس به‌صورت مربی محوری تدریس خواهد شد. ازاین‌رو می‌خواهیم یک شبکه از استاد و مربی‌هایی داشته باشیم که از طریق رفاقت با دانشجویان بتوانند اعتماد آن‌ها را جلب کنند. در این شبکه باید مشاوره‌های لازم به‌صورت تخصصی به دانشجویان ارائه شود و دفاتر آن در واحدهای دانشگاه به یک مأمن برای دانشجویان تبدیل شود.»


احتمال افزایش درس دانش خانواده از دو واحد به سه واحد در دانشگاه آزاد


نفیسه فیاض بخش مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده با بیان اینکه یک کارگروه پژوهشی امور زنان و خانواده با حضور تعدادی از اساتید این درس و نمایندگان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه برگزار شد، عنوان کرد:  «در این جلسات، پیشنهاد‌اتی برای اجرای بهتر درس دانش خانواده ارائه شد که برخی از آن‌ها شامل مواردی ازجمله افزایش درس دانش خانواده از دو واحد به سه واحد (که یک واحد آن به‌صورت عملی در قالب امور مشاوره و کارگاه و... اجرا شود)، برگزاری کارگاه‌های دانش‌افزایی و دوره‌های توانمندسازی اساتید درس دانش خانواده، ایجاد جذابیت برای کلاس از طریق استفاده از چند استاد در درس مربوطه، تقویت محتوای کتاب با استفاده از نتایج پژوهش‌های میدانی و نظرسنجی از اساتید این درس و... است.» 


وی افزود:  «ایجاد مدرسه مهارتی ازدواج، ارائه خدمات مشاوره، ایجاد اشتغال مفید از طریق ایجاد بازارچه‌های دانشجویی، ایجاد کانون‌های هنر در تمامی واحدهای دانشگاه، بازسازی و تقویت مراکز مشاوره امین با استفاده از اساتید دانش خانواده به‌عنوان مشاور خانواده، انجام کار پژوهشی میدانی در تمامی استان‌ها با در نظر گرفتن شرایط بومی، فرهنگی و منطقه‌ای و تشکیل کانون‌های اندیشه با استفاده از دانشجویان دغدغه‌مند و برگزیده، از دیگر پیشنهادات برای درس دانش خانواده و مشاوره است.»


طرح‌هایی که بر مبنای توسعه و در راستای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سلامت جامعه باشند، هم‌چنین این طرح‌ها درآمدزا و زودبازده نیستند و بسیاری از جامعه‌شناسان بر این باورند که این طرح‌ها سرمایه گذاری هستند و تنها یک‌دهم آسیب‌های اجتماعی هزینه بردار هستند. 


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته