نوآوری تنها راه بقاست
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانشبنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، فرزین فردیس در اختتامیه چهارمین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی که پیش از ظهر امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: بر اساس گزارشهای میزان ثبت پتنت در جهان، هواوی در سال ۲۰۱۸ حدود ۵ هزار و ۴۰۵ پتنت ثبت کرد، این در حالی است که میتسوبیشی ژاپن با ۲ هزار و ۸۱۲ در مقام دوم را داشت. ثبت پتنت به این معناست که دیگران برای استفاده از نوآوری و فناوری شما باید پول پرداخت کنند. امریکا نیز به همین دلیل هواوی را تحریم کرد چراکه از سرعت پیشرفت و تولید دانش این شرکت میترسید. درواقع شرکتهای دیگر برای استفاده از پتنت های هواوی مجبور به پرداخت پولهای هنگفت بودند که منبع درامد بالایی برای این شرکت بود.
عضو اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: اگر بازار بینالمللی باز شور شرکتهای ایرانی توان رقابت نخواهند داشت و در حوزه نوآوری بسیار عقبتر از شرکتهای خارجی هستند. شرکتهای ایرانی شاید در سال ۱۸ محصول نوآوری ثبت کنند، این آمار را با هواوی مقایسه کنید. برای بقا باید نوآوری کرد. تاکنون از پول نفت استفاده میکردیم اما پسازاین باید با نوآوری پیش برویم.
وی افزود: نتایج نظرسنجی از شرکتهای برتر نوآور جهان نشان میدهد تنها ۳۲ درصد از افراد بر این باورند که افزایش بودجه تحقیق و توسعه منجر به سودآوری میشود. ۶۵ درصد معتقد بودند که فرهنگ و رفتار نوآورانه در سازمان میتواند منجر به سودآوری شود.
فردیس مطرح کرد: منابع داخلی در پیشرفت سازمانها نقش بسیار مهمی ایفا میکنند. این در حالی است که در ایران بیشتر شرکتها به دنبال منابع خارجی هستند. این امر نشان میدهد که فرهنگ نوآوری در کشور بهخوبی جا نیفتاده است.
عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: ماتریس نوآوری دو اصل اساسی دارد که شامل تعهد و دوام مدیران ارشد و توانمندی و قابلیت درونسازمانی میشود. نوع نگاه ما به مسئله نوآوری از جایزه مهمتر است و برای توسعه فرهنگ نوآوری به برنامهریزی بلندمدت نیاز دارد.
انتهای پیام/۴۰۲۱/4112/
انتهای پیام/