با برجام در بیشترین حجم تحریمها قرار گرفتیم/ نه به اشرافیگری و ثروتاندوزی؛ آری به رفاه عمومی مردم و دفاع از حقوق ضعفا
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حسن رحیمپور ازغدی در افتتاحیه هجدهمین دورهی آموزشی-تشکیلاتی جهاد اکبر بیان کرد: شعار دورهی آموزشی جهاد اکبر(عدالتخواهی ساختارمند، برای اقتصاد توانمند) بسیار هوشمندانه انتخاب شده و پاسخ به شبهاتی است که گاها از نگاه مدرنیته دربارهی نگاه اقتصادی عدالتخواهی دینی مطرح میشود، یکی از آن شبههها این است که برخی میگویند مذهبیهایی که شعار عدالتخواهی میدهند، نگاه شخصی به مسائل دارند و تفسیرشان از عدالت در همین حد است، درحالیکه در غرب نیز با قوت گرفتن جریان سرمایهداری، کمتر از عدالتخواهی صحبت میشود و هیچوقت از عدالت در اشخاص و عدالت در حاکمیت صحبت نمیشد، هرچند در این میان تعریف چپها از عدالت با تعریف دینی از عدالت شباهتهایی دارد.
وی ادامه داد: شعار ”عدالتخواهی ساختارمند، برای اقتصاد توانمند» بیان میکند که ما از عدالت ساختارمند صحبت میکنیم و هم به عدالت حاکمان و هم به عدالت افراد توجه داریم و در دین اسلام بر هردو تأکید ویژه شده است و آیات و روایات متعددی در این زمینه وجود دارد، قرآن حتی برای معاملات کوچک بین افراد ساختار تعیین کرده است، قرآن دیوانسالاری کارآمد و بهینه را برای معاملات پیشنهاد میکند.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: این یک تهمت و مغالطه است که دین صرفاً به دنبال عدالت اخلاقی، عدالت افراد و عدالت پوپولیستی است، حتی بروکراسی اگر از مسیر درست آن اجرا شود، مفید خواهد بود، قانون خوب و بروکراسی عادلانه، مهم و مورد تأکید اسلام است، هرچند صحت ساختار و سیستم مهم است اما درنهایت این افراد هستند که در این سیستم فعالیت میکند و میتوانند سیستم را تغییر دهند.
رحیمپور بیان کرد: فردی که متعهد است، هرگز کاری را که در آن تخصص ندارد نمیپذیرد و اساساً پذیرش کاری بدون دانش کافی با تعهد دینی منافات دارد، وجود افراد متخصص بدون تعهد نیز آسیبزا بوده و زمینه فساد را فراهم میکند، این موارد نشان میدهد که هم ساختار و هم افراد هردو اهمیت دارند.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عدالت به معنای احقاق حقوق است و هرکس باید به حقوق خود دست پیدا کند، جامعه نیز حق کسب رفاه دارد، اما نباید رفاهزده شود، اسلام نیز با راحتی جامعه مخالف نیست، اما بنابراین است که اگر امکانات محدود است، همه جامعه در این سختی درگیر شوند و سهم عدهای توسط دیگران مصرف نشود، اقتصاد توانمند و شکوفا از توصیههای اسلام است و تولید ثروت در اسلام از عبادات محسوب میشود، ما رفاهپرستی نباید بر جامعه اسلامی غالب شود.
وی ادامه داد: ما برای عدالتخواهی باید در محور اصلی نظام اسلامی حرکت کنیم، در محور اسلامی، ابتدا باید نسبت انسان با خدا بررسی شود، این تفاوت نظامسازی در اسلام و غیر آن است، در نظام لیبرال هدف اشباع آدمی از لذات است، درحالیکه هدف در نظام اسلامی و ارکان آن، تربیت افراد رشد یافته است اما این رشد، بدون اقتصاد توانمند رخ نمیدهد و جامعه گرسنه امکان پیشرفت معنوی و عقلانی ندارد و هرچند بهعنوان مقدمه به تأمین نیازهای اقتصادی افراد جامعه ملزم است.
رحیمپور ازغدی بیان کرد: جامعه باید حرکت انتقالی صعودی داشته باشد و انبیا آمدهاند تا مسیر حرکت افراد را به سمت حالت بهتر جهت دهند، این حرکت صعودی انتقالی بدون رشد اقتصادی ممکن نیست و رشد اقتصادی بدون این حرکت انتقالی، صرفاً رفاه را بیشتر میکند بدون آنکه در رشد معنوی و عقلانی جامعه تأثیر بگذارد، جامعه انسانی اگر از رشد معنوی و عقلانی خود غافل بماند و بدون توجه به آزادگی خود، صرفاً به آزادی در بهرهمندی بیشتر از امکانات بپردازد، با جامعه حیوانی تفاوتی نخواهد داشت.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: در نگاه توحیدی، ماده و معنا با یکدیگر ارتباط حقیقی دارند و هیچیک را نمیتوان بدون توجه به دیگری در نظرگرفت، به همین خاطر است که توصیهشده حتی برای پیشبرد امور دنیوی خود، دعا کنید، در دوران دفاع مقدس، جوانانی داشتیم که چون بر قلوب خود مسلط بودند، میتوانستند معادلههای قطعی مادی را تغییر دهند، چراکه به معنای واقعی کلمه معتقد به ذکر «حسبناالله و نعم الوکیل» بودند، فرد مؤمن به پشتوانه همین اعتقاد، آرام و موفق است.
وی ادامه داد: در نگاه توحیدی، هیچکس جز خداوند دارای اراده نیست و مصداق آن ذکر شریفهی «لا حول ولا قوه الا بالله» اگر به این پیشفرضها معتقد باشیم، بسیاری از مشکلات حل خواهند شد، متأسفانه عدهای با مشاهده مشکلات، سخن از ناکارآمدی نظام اسلامی میزنند، درصورتیکه در حقیقت هنوز نظام اسلامی آنگونه که باید اجرایی نشده است و منشا مشکلات، محور اسلام نیست، که فقدان آن است، در نگاه توحیدی، این رضایت خداوند است که در محوریت قرار دارد و رضایت سایر افراد در حاشیه است.
این استاد دانشگاه گفت: این که امام خمینی (ره) میگوید «در سراسر زندگی خود هرگز نترسیدهام»، به دلیل اعتقاد راسخ ایشان به قدرت و سلطه مطلق ارادهی خداوند است، امام خمینی (ره) هم جنگ ایران و عراق را لعنتی خطاب کرده و هم در بیانی دیگر آن را نعمت میداند، منفور بودن جنگ از جهت آسیبها و خساراتی است که به کشور وارد کرده است و نعمت بودن جنگ از این باب است که رنجهای آن، مردان و زنان بزرگی همچون حاج قاسم سلیمانیها را تربیت کرده است.
وی ادامه داد: در نگاه اسلامی، عقل یک حجت دینی است و عمل برخلاف عقل، عمل برخلاف شرع است، البته نباید القائات نفس را با دستور عقل اشتباه گرفت.
ازغدی درخصوص رابطهی افراد با دیگران در جامعه عنوان کرد: ازجمله مصداقهای رابطه فرد با جامعه، انتخابات است، در انتخابات پیشرو، ازجمله ویژگیهایی که باید مور توجه قرار گیرد این است که نماینده باید با سرمایهداران و اشراف همسو و همجهت نباشند، اصل برای آنان دفاع از حقوق مردم بهویژه ضعفا باشند، نگاهی کاملاً مساوی به مردم داشته باشند، باید به رفاه عمومی برای همه ملت، حتی غیرمسلمانان توجه داشته باشند، هرچند شاید نتوان ظلم را از سیستم حذف کرد، اما باید آن را به حداقل ممکن رساند و آنچه انجام شده را نیز جبران کرد.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بسیاری از مقامات امروز نیز در دوران جوانی بر ضد فساد شعار میدادند اما پس از قرار گرفتن خود در مناصب و موقعیتهای ویژه، تغییر رویه دادند و خود نیز به ثروتاندوزی روی آوردند، اختلاف طبقاتی نباید به وجود بیاید و این از خطوط قرمز نظام اسلامی است، اگر مالیات با الگوی نامناسب و ناعادلانه اخذ شود، موجب شکاف طبقاتی و درنهایت شورش گروهها و جریانهای مردمی خواهد شد.
وی ادامه داد: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، با برجام در بیشترین حجم تحریمها قرار گرفتیم و عقبنشینی و ضعف نشان دادن ما موجب تحمیل تحریمهای بیشتر بر کشور شد.
انتهای پیام/4112/
انتهای پیام/