تولید رنگ نانویی ویژه هواپیما که مصرف سوخت را کاهش میدهد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یک شرکت فعال در حوزه رنگ و رزین چهار محصول دانش بنیان دارد که شامل دو مورد از آن در حوزه پلاستیزول(پوشش ضخیم پلاستیکی)، یک محصول در حوزه رنگ صنعتی و یک محصول در حوزه رنگ هواپیمایی میشود. این شرکت محصولات متنوعی در حوزه رنگ، پوشش، رزین و رنگهای پودری دارد که در صنایع خودرو، هواپیما، ساختمانی، قطعات پلاستیکی و فولاد کاربرد دارد. رنگها، پوششها و رزینهای این شرکت مقاومت بالایی در برابر سایش و ضربه دارند.
نوبخت قرهداغی، مدیرعامل این شرکت، با اشاره به این که فعالیت تخصصی در حوزه رنگ نیاز به تجهیزات دارد، بیان کرد: نیروی انسانی متخصص و تجهیزات از عوامل اصلی در تولید محصولات با کیفیت است. در واقع صنعت تولید رنگ به شدت به نیروی انسانی ماهر وابسته است.
این شرکت در سال ۱۳۶۸ تأسیس شده و پایهگذار تولید رنگ هواپیما در کشور بهشمار میرود. قرهداغی هشت سال قبل مدیرعامل این شرکت شد و طی دوره مدیریت خود توانست درآمد آن را از ۳۰ میلیارد تومان به ۱۶۰ میلیارد تومان در سال برساند.
دانش و فناوری راه تولید است
این شرکت برای تولید یک محصول ابتدا دانش آن خریداری میکند، در مرحله بعدی تجهیزات مورد نیاز را فراهم میکند و در نهایت محصول را تولید میکند. این شرکت دانشبینان برای هر قسمت تولیدی آزمایشگاه کنترل کیفی، آزمایشگاه تحقیقاتی و واحد توسعه و تحقیق دارد و در حال تلاش برای مشارکت و همکاری با پارکهای علم و فناوری است تا واحد توسعه و تحقیق خود را به آنها ایجاد کند.
به گفته قرهداغی، این شرکت ظرفیت تولید ۱۱ هزار تن رنگ در یک شیفت را دارد. در ابتدا شاید بپرسید که چرا این رقم اینقدر کم است؟ درواقع روند آسیاب رنگ بسیار کُند بوده تا ذرات آن کاملاً ریز شده و کاملاً یکدست شود. این امر باعث افزایش کیفیت محصول نهایی میشود.
این شرکت تأییدیه CE اروپا برای رنگ ساختمانی، تأییدیه IATF برای رنگ و پوشش خودرو، تأییدیه از سازمان هواپیمایی کشور برای رنگ هواپیمایی، تأییدیه پژوهشگاه نیرو، نفت و رنگ برای رنگهای صنعتی، استاندارد ملی ایران برای رنگهای ساختمانی، تأییدیه ناتومقیاس برای رنگهای صنعتی، هواپیمایی و پلاستیزول و تأییدیه دانش بنیان برای محصولات واحد پلاستیزول را دارد.
نخستین تولیدکننده رنگ هواپیما در کشور
این شرکت فعال در حوزه رنگ و رزین بالغ بر ۶۰۰ تن در سال رنگ پودری در کشور تولید می کند. با این حال نخستین شرکت ایرانی است که اقدام به تولید رنگ مخصوص هواپیما کرده است.
قرهداغی در این خصوص بیان کرد: تنها چند مورد از شرکتهای هواپیمایی داخلی رنگ مخصوص هواپیما ما را خریداری میکنند. یکی از دلایل آن تکمیل نبودن سبد محصولات شرکت ماست اما دلیل اصلی عدم استقبال و عدم اعتماد به محصولات داخلی است.
کمتر از ۱۰ درصد از رنگهای موردنیاز برای هواپیماهای داخلی از این شرکت خریداری میشود. گردش مالی سالانه صنعت رنگ در کشور یک میلیارد دلار است. تخمین زده میشود سالانه ۱۰ میلیون دلار هزینه واردات رنگ میشود. خرید شرکتهای هوایی داخلی از این شرکت دانشبنیان تنها حدود یک میلیون دلار صرفهجویی ارزی برای کشور دارد. این در حالی است که هزینه رنگهای خارجی مخصوص هواپیما پنج تا هشت برابر بیشتر از نمونه داخلی است.
رنگ نانویی با خواص جادویی!
از سوی دیگر رنگ هواپیمایی که در این شرکت تولید میشود دوام و مقاومت بالایی در برابر گرما و سرما دارد. ضدشورگی و ضدخش بودن نیز از دیگر ویژگیهای این رنگ است. این رنگ نانویی حالت براق دارد که منجر به کاهش اصطکاک هواپیما میشود. همچنین این این رنگ سبکتر بوده که باعث کاهش وزن کلی هواپیما و درنهایت کاهش مصرف سوخت میشود. این شرکت در حال تحقیق و توسعه است تا خاصیت ضد اشعه فرابنش را به این رنگ هواپیمایی اضافه کند. همچنین این رنگ مقاومت بالایی به روغن دارد.
گلاره دائمی، سرپرست آزمایشگاه رنگ مایع این شرکت دانشبنیان، گفت: بیشتر آشیانه شرکتهای هواپیمایی کشور محیط مناسبی برای رنگ زدن بدنه هواپیما ندارند که این امر پاچش رنگ را دشوار میکند و باعث شوره کردن رنگ میشود. رنگ نانویی شرکت ما دارای خواص رئولوژی ویژهای است که مانع از شوره کردن آن میشود.
صنعت رنگ هواپیما در کشور به دلیل بازار محدود، هزینه بالای آزمایشها و کمبود نیروی انسانی ماهر پیشرفت زیادی نداشته است. همچنین کار در این حوزه به دلیل پروسه طولانی مدت اخذ تأییدیهها و جلب اعتماد مشتریان بسیار دشوار است.
این شرکت دانش بنیان به تازگی صادرات را شروع کرده و رنگ ساختمان و رزین را به تاجیکستان، عراق، عمان و سوریه صادر میکند.
انتهای پیام/۴۰۲۱/
انتهای پیام/