دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 دی 1398 - 15:00

موفقیت در مدرسه به چه عواملی بستگی دارد؟

نتایج تحقیقات جدید حاکی از آن است که ژنتیک نقش بسزایی در عملکرد کودکان در مدرسه ایفا می‌کند.
کد خبر : 463098
High-School-Report-Card.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از یو اس نیوز، پیش‌بینی شانس موفقیت آکادمیک در بدو تولد امکان‌پذیر می‌شود. نتایج مطالعات دانشمندان دانشگاه یورک در انگلستان نشان می‌دهد ژنتیک، میزان تحصیلات و ثروت والدین عوامل تعیین‌کننده در پیش‌بینی موفقیت آکادمیک کودکان هستند.


بررسی عملکرد آکادمیک در مقاطع تحصیلی حساس، میزان تحصیلات و ثروت والدین 5 هزار کودک انگلیسی که بین سال‌های 1994 تا 1996 متولد شده بودند را بررسی کردند. براساس یافته‌های جدید، باوجود این که ژنتیک نقش قابل‌توجهی در موفقیت آکادمیک یا عملکرد تحصیلی کودکان دارد اما والدین باسواد و ثروتمند تأثیر بسیار بیشتری در میزان موفقیت عملکرد کودک دارد.


نتایج این تجزیه‌وتحلیل‌ها نشان داد تنها 47 درصد از کودکانی که والدین فقیر و ویژگی‌های ژنتیکی بالا برای موفقیت آکادمیک را داشتند، به دانشگاه راه یافته‌اند. این در حالی است که 62 درصد از کودکانی که والدین ثروتمند و ویژگی‌های ژنتیکی پایین برای موفقیت آکادمیک را داشتند، موفق به راهیابی به دانشگاه شده‌اند.


آمار راهیابی به دانشگاه در کودکانی که والدین ثروتمند و ویژگی‌های ژنتیکی بالا برای موفقیت آکادمیک را داشتند، 77 درصد بود. همچنین تنها 21 درصد از کودکانی که والدین فقیر و ویژگی‌های ژنتیکی پایین برای موفقیت آکادمیک داشتند موفق به ادامه تحصیل در مقاطع عالی شدند. یافته‌های این مطالعه می‌تواند به شناسایی کودکانی که بیشتر در معرض خطر پیامدهای ناشی از عملکرد تحصیلی ضعیف قرار دارند، کمک بسیاری کند.


به گفته دانشمندان، ژنتیک و موقعیت اجتماعی اقتصادی عوامل مؤثری در عملکرد تحصیلی و میزان موفقیت آکادمیک کودکان به شمار می‌روند.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب