دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آبان 1394 - 14:30

نقاشی بدون نیاز به دست با استفاده از ربات چشم‌بین

محققان انگلیسی موفق به توسعه نوعی سیستم «دنبال‌کننده چشم» شدند که می‌تواند به جای کاربر، نقاشی کند.
کد خبر : 45764

به گزارش گروه علم و فناوری آنا، شاید روزی در آینده برسد که وقتی در حال صبحانه خوردن هستید، بدون اینکه نیاز به رنگی کردن انگشتانتان داشته باشید، یک شاهکار هنری خلق کنید. محققان در «ایمپریال کالج» لندن یک بازوی رباتیک ساخته‌اند که در همکاری با یک سیستم پیشرفته «دنبال‌کننده چشم»، می‌تواند حتی اموری مثل نقاشی را انجام دهد.


با استفاده از این سیستم، کاربر می‌تواند وقتی در حال انجام کارهای دیگری است یا به هر علتی امکان استفاده از دست‌هایش برای نقاشی را ندارد، با راهنمایی چشم، یک نقاشی بکشد.


روش کار به این شکل است که حسگرهای بسیار پیشرفته‌ای حرکت چشم کاربر را رصد می‌کنند و سپس دستورهای لازم برای حرکت متناسب با آن را به بازوی رباتیک می‌دهند. این ربات که هنوز بسیار تازه‌وارد و ناشی است، می‌تواند عصر تازه‌ای را پیش روی چند شاخه از علم رباتیک قرار دهد.


نخستین پیشرفتی که در این محصول به دنیای ربات‌ها کمک می‌کند این است که حسگرهای دنبال‌کننده چشم، در بخش زیادی از ربات‌های کمک‌کننده کارآیی دارند و با این دقتی که محققان انگلیسی به آن دست یافته‌اند، بسیاری از وسایل پیشرفت قابل ملاحظه‌ای خواهند داشت. به عنوان مثال ربات‌هایی که قرار است به کاهش فشار کاری کمک کنند و کاربر به دلیل مشغله نمی‌تواند تماس فیزیکی با آنها داشته باشد از این سیستم بهره زیادی می‌برند. برخی دیگر ربات‌ها در محیط‌های خطرناکی مانند محیط‌های رادیواکتیو کار می‌کنند و بازوی رباتیک با استفاده از اهرم‌هایی از اتاق کنترل هدایت می‌شود؛ با بهره‌گیری از این سیستم، می‌توان آنها را با چشم هدایت کرد. البته مهمترین کاربرد انسانی که برای این اختراع تازه ذکر شده است، استفاده از آن برای انجام اموری مانند نقاشی در افرادی است که به دلیل معلولیت نمی‌توانند از دستان خود استفاده کنند. در حال حاضر فردی که از معلولیت دست‌ها رنج می‌برد برای استفاده از بازوهای رباتیک ناگزیر به استفاده از روش کاشت الکترودهای مغزی است که با این تکنولوژی، از آن بی‌نیاز می‌شود.


منبع: رویترز


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته