دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آذر 1398 - 17:02

باتری‌ها با دستگاه ایرانی سنجش می‌شوند

یک شرکت دانش‌بنیان دستگاهی ساخته که علاوه بر تست انواع باتری­‌ها، قابلیت انجام تست پیل­‌های سوختی و الکترولایزرها را نیز دارد.
کد خبر : 451119
thum-ea146ff84591a1d4520-hydrogen_asia_140474.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گاز هیدروژن در مصارف مختلفی همچون آزمایشگاه‌های پیل سوختی، آزمایشگاه‌های ساخت کاتالیست، سیستم‌های کروماتوگرافی گازی و غیره کاربرد گسترده‌ای دارد.


امروزه در اکثر مراکز مصرف هیدروژن، این گاز در سیلندرهای فشار بالا ذخیره شده و به مصرف می‌رسد. این روش با توجه به ایمنی حساس مربوط به این گاز خطرناک بوده و امکان بروز حادثه در محل مصرف را افزایش می‌دهد این امر لزوم حذف سیلندرهای پرخطر هیدروژن و جایگزینی آن را با ژنراتورهای هیدروژن نشان می‌دهد.


محمد ژیانی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان درباره این دستگاه گفت: با استفاده از این دستگاه، هیدروژن مورد نیاز در محل مصرف تولید شده و از ذخیره‌سازی هیدروژن اضافی در محل جلوگیری می‌شود.


این فعال حوزه فناوری افزود: با استفاده از این دستگاه می‌توان گاز هیدروژن را در محل مصرف تولید کرد که علاوه بر ایمنی و تولید عمر بالا، دارای عملکرد مناسبی در تولید هیدروژن با خلوص بالا را نیز شاهد باشیم.


بنابراین لزوم حذف سیلندرهای پرخطر هیدروژن و جایگزینی آن با ژنراتورهای تولید هیدروژن ضروری به نظر می‌رسد.


دستگاه تست باتری


محمد ژیانی درباره یکی دیگر از محصولات ساخته شده در این شرکت توضیح داد: دستگاه تست باتری جهت بررسی عملکرد و طول عمر انواع مختلف باتری‌ها و اجزای آنها نظیر انواع نانومواد به‌کار رفته در ساخت باتری‌ها، نانو کاتالیست‌های آندی و کاتدی، غشاهای جداکننده کامپوزیتی و غیره به کار می‌رود.


وی بیان کرد: این دستگاه می­‌تواند عملکرد انواع مختلف باتری‌های نوع اول و دوم (قابل شارژ و غیرقابل شارژ) را در دو مد شارژ و دشارژ و با انجام تست‌های جریان ثابت، ولتاژ ثابت، مقاومت ثابت، توان ثابت و انجام تست‌های چرخه‌ای بررسی کند.


مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: در این دستگاه کلیه تنظیمات مربوط به انجام تست‌ها از طریق نرم‌افزار تخصصی تحت ویندوز صورت می­گیرد. این دستگاه علاوه بر تست انواع باتری­ها، قابلیت انجام تست پیل‌­های سوختی (آن دسته از پیل‌های سوختی که نیاز به سیستم‌های فرآیندی ندارند نظیر پیل‌های سوختی الکلی ایستا) و الکترولایزرها را نیز دارا است.


این فعال فناور گفت: این دستگاه دارای 5 کانال مستقل است و با استفاده از آن، امکان تست‌های شارژ و دشارژ هم‌زمان 5 باتری به‌طور مستقل و تعیین ظرفیت شارژ و دشارژ باتری، انرژی، بازده، سرعت تخریب و غیره وجود دارد.


ژیانی از کاربرد این دستگاه گفت: مطالعه عملکرد و طول عمر انواع باتری­‌ها و اجزای آن نظیر مواد، نانوکاتالیست­‌ها و غشاهای کامپوزیتی به‌کاررفته در باتری یا الکترولایزر و بهینه‌سازی پارامترهای شارژ و دشارژ باتری در شرایط عملیاتی واقعی از کاربردهای اصلی این دستگاه است.


وی افزود: نمونه مشابه این دستگاه به کشور وارد می‌شود که عموماً نیز ساخت کشورهای اروپایی است.


مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان به اشتغال‌ ایجادشده در این شرکت اشاره کرد و گفت: در این شرکت به‌طور ثابت 3 نفر مشغول به کار هستند ولی براساس دریافت پروژه تولید و افزایش تولید این میزان نفرات به 8 نفر نیز افزایش پیدا خواهد کرد.


وی گفت: به‌طور متوسط قیمت محصولات این شرکت در مقایسه با نمونه مشابه خارجی آن 50 تا 60 درصد ارزان‌تر است.


انتهای پیام/4112/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته