دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1398 - 16:48
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ مطرح کرد؛

هدف برگزاری همایش بین‌المللی قرآن، تبیین مبانی فکری بنیان‌گذار جمهوری اسلامی

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هدف از برگزاری همایش بین‌المللی قرآن، تبیین اندیشه و عمل امام در ارتباط با قرآن برای دستیابی به شناخت مبانی فکری بنیان‌گذار جمهوری اسلامی به‌عنوان یک پدیده برجسته در جهان معاصر است.
کد خبر : 450866
1576499833-img-9794.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، غلامرضا غفاری در جلسه شورای سیاستگذاری دومین همایش بین‌المللی قرآن در منظر نظری و عملی حضرت امام خمینی(ره) گفت: بازکاوی و مداقه عالمانه در منظومه فکری و عملی امام خمینی(ره) در چارچوب دومین همایش بین‌المللی قرآن در اندیشه و عمل امام خمینی(ره) می‌تواند موجب افق‌گشایی‌های تازه‌ای در بین عالمان و دانشجویان شود.


وی با اشاره به ثمرات بسیار این همایش بین‌المللی، ویژگی اول این همایش را اهمیتی که بازکاوی اندیشه‌های حضرت امام دارد و همچنین بازنگری و تأمل در باب اندیشه فردی که معمار بزرگ انقلاب اسلامی بوده است دانست و استمرار بازکاوی و بازنگری افکار امام را از منظر نظری و عملی یا همان خط‌مشی در این همایش مورد تأکید قرار داد.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: قرآن جایگاه اول و اندیشه‌های حضرت امام (ره) که معمار بزرگ در ایجاد یک انقلاب بوده‌اند جایگاه بعدی را در برگزاری این همایش دارد و دستگاه‌های مهمی در این همایش مشارکت و انجام‌وظیفه خواهند کرد و به همایش جلوه و درخشش خاصی خواهند بخشید.


امام خمینی (ره) یک مصلح بزرگ اجتماعی و دینی


در ادامه این نشست عبدالهادی فقیهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر نقش مهم مؤسسه نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) و پژوهشکده انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) در برگزاری این همایش گفت: شخصیت حضرت امام و اندیشه‌های قرآنی و عناصر قرآنی حاضر در سیره ایشان از دو منظر قابل‌توجه است؛ یکی اینکه حضرت امام بی‌شک از برجسته‌ترین فقهای شیعه هستند که فقه ایشان از نوع فقه اکبر است یعنی هم مسلط بر قرآن و هم سنت و همین نگرش امام بسیاری از گمانه‌ها را از بین می‌برد و جنبه دوم شخصیت ایشان به تفکر انقلابی حضرت در جهان برمی‌گردد که جهانی وام‌دار اندیشه‌های روشن و عالمانه ایشان است.


وی ادامه داد: پیوند عمیقی که امام (ره) بین سنت و قرآن داشتند، ایشان را به‌عنوان یک مصلح بزرگ اجتماعی و دینی معرفی می‌کند که در میان بزرگان و مصلحان دینی ایشان نقطه عطف مهمی به‌شمار می‌روند.


معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهداف برگزاری این همایش اظهار کرد: هدف از برگزاری این همایش بین‌المللی، تبیین اندیشه و عمل امام در ارتباط با قرآن برای دستیابی به شناخت مبانی فکری بنیان‌گذار جمهوری اسلامی به‌عنوان یک پدیده برجسته در جهان معاصر و شناخت مبانی قرآن و نهضت انقلاب اسلامی است که بی‌تردید امام نقش بسیار اساسی در این مورد داشتند.


وی با اشاره به ماهیت انقلاب اسلامی گفت: نفی خرافه‌پرستی، تأکید بر نگرش فقه المقاصدی، نگرش اخلاق‌گرایی، نگرش عقلانیت، نگرشی که جریان عدالت را دنبال می‌کند و نگرش خردگرایی از ارکان‌ها اصلی انقلاب اسلامی به‌شمار می‌رود.


انتهای پیام/4084/


انتهای پیام/

برچسب ها: غلامرضا غفاری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته