دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آذر 1398 - 17:41
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی:

/////////رهبری نظام مناقشات بنزینیِ سران قوه را حل کرد/ تشریح تغییرات کیفیت حکمرانی ایران و برخی کشورها

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: حکومت در ایران بی‌طرف نیست و برای افزایش بی‌طرفی تلاش هم نمی‌کند. نقض بی‌طرفی، عناصر حلقه شوم را فعال می‌کند و مستقیما بر ناکارآمدی اثر دارد.
کد خبر : 449745
AG8I0411.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، یازدهمین جلسه از سلسله نشست‌های راهبردی فهم جامعه ایرانی با موضوع «شورش حاشیه بر متن؛ خوانش جامعه شناختی وقایع اخیر کشور-۳» عصر امروز در موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.


محمد فاضلی در این جلسه اظهار کرد: ریشه اتفاقات اخیر در خصوص افزایش قیمت ناگهانی بنزین به دلیل کیفیت پایین حکمرانی ایران در ۵۰ سال اخیر است.


وی افزود: در این جلسه به تغییرات کیفیت حکمرانی ایران، ترکیه، شیلی، گرجستان، هند و قطر در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۸ می‌پردازیم.


استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های کیفیت حکمرانی، میزان کنترل فساد است، گفت: کشور گرجستان در طول ۲۲ سال(از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۸ ) وضعیت گرجستان رو به مثبت بوده است اما وضعیت ایران در این سال‌ها خوب نبوده است. شاخص دیگر، تغییرات میزان اثربخشی حکومت است که بر کیفیت حکمرانی اثر می‌گذارد.


فاضلی ادامه داد: تغییرات میزان ثبات سیاسی و فقدان خشونت، تغییرات میزان کیفیت تنظیم‌گری، تغییرات میزان حاکمیت قانون و تغییرات میزان پاسخگویی از دیگر شاخص‌های تغییرات کیفیت حکمرانی است.


وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران با چرخه شوم فلاکت روبرو است‌. حکومت در ایران بی‌طرف نیست و برای افزایش بی‌طرفی تلاش هم نمی‌کند. از جمله شاخص‌های بی‌طرفی می‌توان به نقض‌ بی‌طرفی ایدئولوژیک، نقض بی‌طرفی سیاسی، نقض بی‌طرفی اقتصادی، نقض بی‌طرفی فرهنگی، نقض بی‌طرفی اجتماعی و نقض بی‌طرفی قضایی اشاره کرد.


عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: محدود شدن دایره افراد مورد اعتماد حکومت، پیدایش واقعیت و احساس شهروندی درجه‌بندی شده، پیدایش تقسیم‌بندی خودی، ناخودی و نخودی از جمله عواقب نقض بی‌طرفی است. بی‌اعتمادی سبب ناکارآمدی شده و در نهایت به فساد ختم می‌شود.


فاضلی بیان کرد: نقض بی‌طرفی، عناصر حلقه شوم را فعال می‌کند و مستقیما بر ناکارآمدی اثر دارد. اگر یک حکومت وقتی به کسی که به پول پوشک نیازمند است با کسی که پورشه سوار می‌شود تفاوت قائل نمی‌شود، ناکارآمدی در آن وجود دارد.چرخه شوم فلاکت، بوروکراسی را فاسد و ناکارآمد می‌کند. بعد از اتفاقات افزایش قیمت بنزین، هر مسئولی بخواهد دست به اصلاحات بگذارد، منتظر واکنش خواهد بود. در خصوص طرح افزایش قیمت بنزین، رهبری نظام مناقشات بنزینی سران قوه را حل کرد.
فاضلی بیان کرد: کلیت جامعه در حال تجربه کردن عقب‌رفت در مسائل توسعه است اما به این معنا نیست که برخی عرصه‌ها شاهد پیشرفت‌هایی باشند. راهکار وضع موجود، شناسایی جایگاه‌های نقض بی‌طرفی توسط حاکمیت و تلاش برای رعایت بی‌طرفی است.
وی عنوان کرد: برخی می‌گویند مجلس انقلابی تشکیل دهیم، انقلابی یعنی چه؟ مگر با کلی صحبت کردن، مشکلات حل می‌شود؟ دولت‌ها باید به "چه‌ها" پاسخ دهند. ما تمایزی با سرنوشت تاریخی جوامع دیگر نداریم. خداوند حتی با امت پیامبران عهدی نبسته بود و با وجود فساد بندگان، بر آنان سنگ می‌فرستاد. حال چه شده که برخی فکر می‌کنند جمهوری اسلامی با جوامع دیگر تفاوت دارد و این کشور گل و بلبل است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در جمهوری اسلامی، شورای نگهبان، رسانه ملی و دستگاه‌های دیگر آن بی‌طرف نیست. در انتخابات ۹۶ هرکسی به غیر از روحانی رای می‌آورد، وضعیت بدتر بود. هرموقع که همه احزاب را به رسمیت شناختیم، مجلس خوبی خواهیم داشت وگرنه مجلس در راس امور نیست.
فاضلی خاطرنشان کرد: بازی‌های بارسلونا و تیم‌های خارجی هر شب از تلویزیون به صورت زنده پخش می‌شود اما جلسلات کمیسیون تلفیق مجلس پخش زنده ندارد. چراکه به نفع حاکمیت نیست و قاطعانه می‌گویم که حاکمیت، بی‌طرف نیست.
انتهای پیام/۴۰۸۴/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته