دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آذر 1398 - 13:35
آنا از سومین نشست کنگره بین‌المللی زیست‌پزشکی گزارش می‌دهد؛

از درخشش توانمندی علمی ایران در جهان تا افتتاح نخستین دانشگاه پزشکی خصوصی در کشور

در سومین نشست ویژه کنگره بین‌المللی زیست‌پزشکی، به درخشش توانمندی‌های علمی ایران در جهان در حوزه زیست‌فناوری و زمینه‌سازی برای برقراری ارتباط با دانشمندان و اندیشمندان جهان پرداخته شد.
کد خبر : 448366
r_5654_190512123756.jpg

به گزارش حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سومین نشست ویژه کنگره بین‌المللی زیست‌پزشکی، پیش از ظهر امروز در ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.


در این نشست مصطفی قانعی، رئیس ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مجید تهرانی، دبیر اجرایی سومین کنگره بین‌المللی زیست‌فناوری، فاطمه اشرفی، رئیس هیئت علمی کنگره زیست‌فناوری، علیرضا کمرئی، معاون توسعه آموزش و پرورش و یونس نوربخش، رئیس کنگره سلامت اجتماعی یونسکو به سخنرانی و طرح موضوعات و اهداف این کنگره پرداختند.


سومین کنگره بین‌المللی زیست‌پزشکی، به‌عنوان پرمخاطب‌ترین کنگره بین‌المللی پزشکی در ایران، برای اولین بار، با همکاری فرهنگستان علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه شاهد، سازمان جهانی یونسکو، دانشگاه کوفه، دانشگاه کاتب، کالج اویسینا و با حمایت 100 مرکز تحقیقاتی و بیمارستانی، 19 آبان ماه سال 98 به مدت 9 روز به صورت غیر حضوری (مجازی) برگزار شد.


مصطفی قانعی: درخشش توانمندی علمی ایران در کنگره زیست‌فناوری


مصطفی قانعی در این نشست گفت: دور سوم کنگره زیست‌پزشکی به‌صورت آنلاین برگزار شد. آنلاین بودن این کنگره فرصتی ایجاد می‌کند تا با تمام دانشمندان و اندیشمندان جهان ارتباط برقرار کنیم. همچنین این فرصت را به دیگران می‌دهد تا از زیرساخت‌های علمی ایران بدون این‌که محدودیتی برای سفر کردن و حضور فیزیکی داشته باشند، استفاده کنند.


قانعی گفت: پخش آنلاین کنگره علمی شیوه جدیدی برای کارهای علمی در کشور ایجاد می‌کند. این امر چشم‌انداز جدیدی برای دانشمندان کشور ایجاد می‌کند تا فرصتی برای شبکه‌سازی و جریان‌سازی پیدا کنند. روؤسای پنل‌های مختلف این کنگره باید با استفاده از زیرساخت‌های موجود فرصتی برای ساخت زیرساخت‌های جدید ایجاد کنند.


رئیس ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: وقتی کنگره‌ها به شکل آنلاین برگزار می‌شوند، نه‌تنها بیشتر دیده می‌شوند و بازخورد بهتری دریافت می‌کنند بلکه در آرشیو رسانه‌ها ماندگار می‌شوند. کنگره زیست‌فناوری توانمندی علمی ایران را به رخ جهانیان می‌کشد.


مجید تهرانی: آموزش در حوزه فناوری نقش کمرنگی دارد/ افتتاح نخستین دانشگاه پزشکی خصوصی در کشور


مجید تهرانی در این نشست گفت: جامعیت برگزارکنندگان دوره سوم کنگره علمی به نسبت سال‌های گذشته بسیار بالا بود. از یونسکو، دانشگاه کاتب، دانشگاه عراق و دانشگاه مجارستان در این امر مشارکت داشتند.


وی افزود: دور اول و دوم این کنگره به صورت حضوری برگزار شد اما امسال به دلیل مشکلات اقتصادی قرار شد که به شکل آنلاین برگزار شود تا تمامی افراد بتوانند از آن استفاده کنند. البته قطعی اینترنت باعث شد که مشکلات غیرمنتظره‌ای ایجاد شود.


تهرانی گفت: قرار است دوره پنجم کنگره زیست‌فناوری در مجارستان برگزار شود که آن هم به صورت آنلاین پخش خواهد شد. در دوره سوم ۷۰۰ مقاله ارسال شد که به شکل مجازی و به زبان انگلیسی ارائه شد. تعداد ارائه‌های شفاهی نیز بیشتر از ارائه پوستر بود. هم‌زمان با برگزاری دور سوم کنگره بین‌المللی زیست‌فناوری، دومین دوره کنگره زیست‌فناوری دانش‌آموزی نیز برگزار شد که ۳ هزار دانش‌آموز در آن شرکت کردند.


دبیر اجرایی سومین کنگره بین‌المللی زیست‌فناوری بیان کرد: میزان مشارکت در سال گذشته ۱۰ درصد بیشتر بود با این حال کیفیت مقالات امسال بالاتر بود. میزان رضایت شرکت‌کنندگان از کنگره در دور اول ۴۸ درصد، در دور دوم ۶۸ درصد و امسال ۹۴درصد بود.


تهرانی مطرح کرد: آموزش در حوزه فناوری ضعیف است و نقش کمرنگی دارد. هم‌زمان با برگزاری دوره چهارم کنگره بین‌المللی زیست‌فناوری و دور سوم کنگره دانش‌آموزی، یک مسابقه ملی با هدف تقویت جنبه‌های آموزش فناوری برگزار می‌شود.


تهرانی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود از افتتاح نخستین دانشگاه پزشکی خصوصی کشور خبر داد. وی گفت: کارهای اولیه تاسیس این دانشگاه شروع شده تا اوایل سال جاری مجوزهای آن از وزارت بهداشت گرفته می‌شود.


دبیر اجرایی سومین کنگره بین‌المللی زیست‌فناوری افزود: نخستین دانشگاه پزشکی که به صورت خصوصی راه‌اندازی می‌شود، تا سال ۱۴۰۲ به ۹ مرکز تحقیقاتی مجهز خواهد شد.


 فاطمه اشرفی: ارائه بیش از ۶۰۰ مقاله به کنگره زیست‌فناوری


 فاطمه اشرفی، رئیس هیئت علمی کنگره زیست‌فناوری در این نشست گفت:  ثبت‌نام در قسمت دانشجویی کنگره رایگان بود.


وی افزود: ۸۴ مقاله تحقیقاتی و ۶۰۰ مقاله پژوهشی در این حوزه ارسال شد. ۹ پنل اصلی و ۱۷ پنل فرعی در سومین دوره کنگره بین‌المللی زیست‌فناوری برگزار شد.
رئیس هیئت علمی کنگره زیست‌فناوری گفت: ۱۹۸ مرکز تحقیقاتی و آموزشی در این دوره از کنگره شرکت کردند. همچنین کارگاه‌های آنلاین جانبی نیز در این دوره برگزار شد. در دور اول ۶۳۹ مقاله، دور دوم ۷۶۸ و در دور سوم ۶۸۴ مقاله در حوزه‌های مختلف زیست‌فناوری دریافت شد.


علیرضا کمرئی: فعالیت پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی در قالب پارک‌های علم و فناوری


علیرضا کمرئی، معاون توسعه آموزش و پرورش در این نشست گفت: معاونت متوسطه آموزش و پرورش به حوزه ترویج و آموزش علم و فناوری‌های نوین متمرکز است.


وی افزود: در حال حاضر ۶۶۵ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در ۶۴۰ منطقه آموزشی سراسر کشور فعالیت می‌کند. این پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی در واقع پارک‌های علم و فناوری دانش‌آموزی هستند که در حوزه دانش‌آموزان عادی فعالیت می‌کند.
معاون توسعه آموزش و پرورش گفت: این پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی کارهای علمی، فناوری و پژوهشی انجام می‌دهند. یکی از نگرانی‌های آموزش و پرورش تداخل و موازی‌کاری فعالیت‌های ستادهای مختلف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که امیدواریم در آینده درست شود.


یونس نوربخش: لزوم توجه جامعه علمی به فناوری سلامت


یونس نوربخش، رئیس کنگره سلامت اجتماعی یونسکو در این نشست گفت: کرسی سلامت اجتماعی یونسکو ۳ سال پیش با هدف بررسی عوامل موثر بر سلامت اجتماعی در دانشگاه تهران افتتاح شد.


رئیس کنگره سلامت اجتماعی یونسکو افزود: بحث میان‌رشته‌ای در حوزه سلامت اجتماعی و پزشکی بسیار مهم است و به همین دلیل سمپوزیوم میان‌رشته‌ای پزشکی به میزبانی دانشگاه زنجان در تهران برگزار خواهد شد.


نوربخش گفت: بحث فناوری اطلاعات، فناوری سلامت مورد غفلت واقع شده که با توجه به اهمیت و اثرگذاری بالای آن نیاز به توجه سریع جامعه علمی دارد.


انتهای پیام/4112/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته