دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مهر 1394 - 14:14

ملاقات با فضانوردی که رکورد طولانی‌ترین حضور در فضا را شکست +‌ ویدئو

فضانوردان شغل هیجان‌انگیزی دارند و خیلی‌ها آرزوی داشتن همچنین شغلی دارند اما اسکات کلی احتمالا بیشتر از فضانوردان دیگر حسرت دوستداران فضا را برانگیخته می‌کند زیرا او بیشترین زمان ممکن را در فضا بوده است. او که هم‌اکنون فرمانده «ماموریت اکسپدیشن ۴۵» ایستگاه بین‌المللی فضاست در حال گذراندن 386‌مین روز زندگی‌اش در فضاست و از این جهت حتی رکورد مایک فینک را با گذراندن 382 روز در خارج از اتمسفر زمین شکسته است.
کد خبر : 44820

به گزارش گروه علم و فناوری آنا،اسکات کلی بخشی از ماموریت یک ساله است که طبق آن، فضانوردان قرار است 6 ماه را در مدار نزدیک زمین بگذرانند که کلی حتی در این مورد نیز از دیگر همکاران خود سبقت گرفته است.


مدار نزدیک زمین معمولاً مداری تعریف می‌شود که مکان هندسی‌اش از سطح زمین تا ارتفاع 2000 کیلومتر است. با توجه به زوال سریع مدار اجسام در ارتفاع کمتر از ۲۰۰ کیلومتر، در تعریفی که عموما از مدار نزدیک زمین مقبول است ارتفاع بین ۱۶۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر از سطح زمین ذکر می‌شود.



این چهارمین سفر کلی به فضاست که طولانی‌ترین مدت حضور یک فضانورد آمریکایی در فضا را به یدک می‌کشد. قرار است کلی در طول این مدت در فضا بماند تا دانشمندان بتوانند تاثیر جاذبه صفر بر بدن انسان در مدت زمان طولانی را نیز بررسی کنند.


29 اکتبر گذشته وی 216‌مین روز زندگی مداومش در فضا را جشن گرفت و توانست رکورد مایکل لوپز-آلریا را برای طولانی‌ترین سفر فضایی انفرادی توسط یک آمریکایی پیشی بگیرد. لوپز-آلریا ۲۱۵ روز را در فضا به عنوان فرمانده اعزامی ماموریت اکسپدیشن ۱۴ ایستگاه فضایی در سال ۲۰۰۶ گذراند.


بازگشت اسکات کلی به زمین برای سوم مارس ۲۰۱۶ (۱۳ اسفند) برنامه‌ریزی شده است که تا آن زمان، در طول چهار ماموریتش در مجموع ۵۲۲ روز را در فضا حضور داشته است.


روز و شب از منظر اسکات کلی


با توجه به اینکه ایستگاه بین‌المللی فضایی هر 90 دقیقه یک بار در حال جابه‌جایی است، این فضا نورد در یک سال ماموریت خود می تواند 10/944 بار طلوع خورشید را ببیند در حالتی که هر یک از ما به طور معمول تنها 684 بار طلوع خورشید را می بینیم. وی در طول دوره ماموریتش به طور روزمره عکس های بسیار جالبی در صفحه رسمی توییتر و اینستاگرام خود منتشر کرده است.




دوقلوهای فضایی


اسکات یک برادر دوقلو به نام مارک دارد که او هم برای ناسا کار می‌کند. آنها داوطلبانه خود را در اختیار کارفرمایشان قرار داده‌اند تا به کمک آنها، به بررسی اثرات زندگی در فضا بپردازند.



زمانی که اسکات در ایستگاه فضایی بین‌المللی اقامت دارد، هم‌زمان، مارک کلی که اکنون از ناسا بازنشسته شده است، روی زمین است و جالب اینجاست که ایده انجام این مطالعه را نیز خود برادران کلی پیشنهاد داده‌اند.


در حال حاضر، ناسا به طور منظم از برادران کلی نمونه خون می‌گیرد. این آزمایش‌ها به دانشمندان کمک می‌کند تا برای خنثی کردن اثرات مخربی که ماموریت‌های طولانی‌مدت فضایی آینده روی انسان خواهد گذاشت، راه‌حل‌های مناسبی پیدا کنند. هر دو برادران کلی پیش از این به فضا پرواز کرده‌اند. آنها تنها دوقلوها و تنها برادرانی هستند که در تاریخ بشر به فضا سفر کرده‌اند.


گزارش: نسترن صائبی



دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته