دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1394 - 12:52

دوربینی که از ندیدنی‌ها عکس می‌اندازد

دانشگاه واشنگتن موفق به ساخت دوربین «فراطیفی» شده است که می‌تواند در گوشی‌های هوشمند نیز به کار رود و از درون میوه‌ها، پوسته زمین یا حتی رگ و پوست انسان، واقعیت‌های آنها را آشکار کند.
کد خبر : 44702

به گزارش گروه علم و فناوری آنا، به طور معمول چشم ما بهتر از دوربین موبایلمان می‌تواند از منظره یک شب مهتابی تصویربرداری کند و عکس‌های ماه و شب معمولا کیفیت دندان‌گیری ندارند. سال‌ها قبل برای غلبه بر این مشکل و البته گرفتن اطلاعات از زیرلایه‌های سخت، دوربین‌های «فراطیفی» (Hyperspectral) اختراع شدند که در ماهواره‌های نظامی از آنها استفاده می‌شود و در دسترس هیچ کس نیست.


اکنون تیمی متشکل از مهندسان دانشگاه واشنگتن و مایکروسافت، موفق شده‌اند نوعی از دوربین‌های فراطیفی را بسازند که قابلیت نصب در گوشی‌های تلفن همراه را داشته باشد و قیمت آن نیز بیشتر از 50 دلار تمام نشود.


این دوربین می‌تواند از رگ‌های دست شما که زیر پوستتان است عکس بیاندازد و اگر مشکل خاصی وجود داشته باشد، مانند یک مریضی، آن ‌را به شما نشان دهد یا اینکه داخل یک میوه و غذا را برایتان به تصویر بکشد تا بدانید مناسب خوردن است یا نه.



مهندسان با استفاده از این دوربین حتی از داخل یک میوه آواکادو با پوست ضخیمش، عکس انداختند و توانستند میزان رسیدگی آن‌ را تعیین کنند.


شیوه عمل این دوربین به این شکل است که از طیف‌های غیر مرئی نور مانند طیف‌های نزدیک به فروسرخ، عکس‌هایی تهیه می‌کند که درواقع از 17 طیف مختلف است، سپس نرم‌افزار آنها را روی یکدیگر گذاشته و با هم ترکیب می‌کند تا عکس مرئی و به‌دردبخور به دست آید.


به گفته سازندگان، این دوربین حتی برای کشف مواد معدنی در خاک نیز می‌تواند استفاده شود.



اگرچه در سال 2012 محققان دانشگاه وین نیز نمونه‌ای بسیار ساده از دوربین فراطیفی را معرفی کردند اما این نخستین باری است که دوربینی با این قابلیت‌ها و قیمت برای گوشی موبایل ساخته شده است. بنابر اعلام تیم تحقیق، این دوربین تازه ساخته شده هنوز باید مراحل کوچک شدن و نرم‌افزاری را برای افزوده شدن به گوشی تلفن شما طی کند و امسال به بازار عرضه نخواهد شد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


منبع: وب‌سایت دانشگاه واشنگتن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته