دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آبان 1398 - 01:03
آنا بررسی می‌کند؛

13 مورد شگفت‌انگیز از کاربردهای هوش مصنوعی

یکی از پیشرفت‌های علم و تکنولوژی، حوزه هوش مصنوعی است. عده‌ای آن را تهدیدی برای بقای بشر می‌دانند، عده‌ای نیز مدعی هستند بهره گیری از هوش مصنوعی تنها راه‌حل بحران‌های پیچیده امروزی است. در این گزارش به معرفی دستاوردهای هوش مصنوعی که در زندگی بشر تحول ایجاد کرده‌اند، می‌پردازیم.
کد خبر : 444684
AI.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، امروزه انسان‌ها از هوش مصنوعی (AI) که بخشی از زندگی روزمره آنها را دربر‌می‌گیرد، آگاه هستیم. اما بسیاری از ما با دانستن برخی از مهارت‌ها و ویژگی‌هایی که هوش مصنوعی می‌تواند انجام دهد، بسیار شگفت‌زده خواهیم شد. در این مطلب 13 مهارت شگفت‌انگیز که هوش مصنوعی امروزه می‌تواند انجام دهد را معرفی می‌کنیم.


1.خواندن


آرزوی مردم برای صرفه‌جویی در وقت توسط ربات هوش مصنوعی SummarizeBot تحقق یافته است. مواردی چون مقاله‌های خبری، لینک‌های اینترنتی، کتاب‌ها، ایمیل‌ها، اسناد حقوقی، فایل‌های صوتی و تصویری و موارد دیگر، به صورت خودکار توسط هوش مصنوعی و ربات خوانده می‌شود و آن را خلاصه کرده و اطلاعات ضروری را بر‌می‌گرداند. در حال حاضر، ربات SummarizeBot می‌تواند در برنامه‌های Facebook Messenger یا Slack استفاده شود و به عواملی مانند پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و فن‌آوری‌های blockchain متکی است.



2.نوشتن


آیا باور دارید که همزمان با روزنامه‌نگاران حرفه‌ای، سازمان‌های خبری مانند نیویورک تایمز، واشنگتن پست، رویترز و سایر موارد نیز برای نوشتن به هوش مصنوعی اعتماد دارند و از آن استفاده می‌کنند؟ آنها این کار را می‌کنند اگرچه این متون شامل عناصر خبری «چه کسی، چه، کجا، چه موقع و چگونه» بوده و کاملا روان پیاده‌سازی می‌شوند، اما هوش مصنوعی قادر به گسترش و پیشرفت و نوشتن متونی خلاق‌تر و پیچیده‌تر از این است. بسیاری از بازاریابان برای ساختن پست‌های خود در شبکه‌های اجتماعی به هوش مصنوعی روی می‌آورند. حتی رمانی که توسط هوش مصنوعی تولید شده است کاندیدای دریافت یک جایزه شد.



3.دیدن


«دید ماشینی» زمانی است که رایانه‌ها می‌توانند جهان را ببینند، داده‌های بصری را تجزیه و تحلیل کنند و در مورد آن تصمیم‌گیری کنند. روش‌های شگفت‌انگیز بسیاری وجود دارد که امروزه از دید ماشینی استفاده می‌شود، از جمله فعال کردن اتومبیل‌های خودران، تشخیص چهره مجرمان برای پلیس‌، درگاه‌های پرداخت و موارد دیگر. در ساخت و تولید نیز، توانایی دیدن ماشین‌ها به کنترل کیفیت محصول کمک می‌کند.



4.شنیدن و درک کردن


آیا می‌دانید هوش مصنوعی قادر به شناسایی تیراندازی، تجزیه و تحلیل آن صدا و سپس هشدار دادن به آژانس‌های ذی‌ربط است؟ این یکی از کارهای شگفت‌انگیزی است که هوش مصنوعی می‌تواند هنگام شنیدن و درک صداها انجام دهد. و چه کسی می‌تواند کمک و سودمندی استفاده از دستیاران صوتی دیجیتالی را برای مواردی مثل ارائه یک گزارش هواشناسی یا اعلام دستور کار روز خود، رد کند؟ متخصصان تجارت؛ راحتی، کارآیی و دقت ارائه شده توسط هوش مصنوعی که تنظیم خودکار صورت جلسات را انجام می‌دهد، دوست دارند.



5.صحبت کردن


هوش مصنوعی همچنین می‌تواند صحبت کند. اگرچه برنامه‌هایی مثل الکسا و گوگل مپ می‌توانند شمارا راهنمایی کنند و کمک‌کننده هستند، اما Google Duplex یک قدم فراتر می‌رود و از هوش مصنوعی برای برنامه‌ریزی قرار ملاقات‌ها و انجام وظایف از طریق تلفن به زبان محاوره‌ای، استفاده می‌کند. همچنین می‌تواند به جواب‌ها و واکنش‌های انسان‌ها به طور صحیح پاسخ دهد.



6.بو کردن


محققان هوش مصنوعی در حال حاضر مشغول توسعه مدل‌هایی از هوش مصنوعی هستند که می‌توانند بیماری‌ها را فقط با بو کردن تنفس انسان تشخیص دهند. این روش می‌تواند مواد شیمیایی موسوم به آلدئیدها را که با بیماری‌های انسانی و استرس همراه است از جمله سرطان، دیابت، صدمات مغزی و همچنین شناسایی بوی ساطع شده از بیماران پارکینسون، را تشخیص دهد. ربات‌های هوش مصنوعی نیز می‌توانند نشت گاز یا سایر مواد شیمیایی سوز آور را شناسایی کنند. شرکت IBM حتی از هوش مصنوعی برای توسعه عطرهای جدید استفاده می‌کند.



7.لمس کردن


رباتی وجود دارد که با استفاده از سنسورها و دوربین‌ها می‌تواند تمشک رسیده در یک میوه‌فروشی را شناسایی و حتی آنها را بردارد و درون سبد قرار دهد! سازنده آن می‌گوید، این ربات درنهایت قادر خواهد بود هر 10 ثانیه یک تمشک را بردارد و این کار را به مدت 20ساعت در شبانه‌روز انجام دهد! مرحله بعدی برای توسعه هوش مصنوعی لمسی، پیوند لمس کردن با دیگر حواس است.



8.حرکت کردن


هوش مصنوعی می‌تواند از وسایل نقلیه خودران گرفته تا پهپادها و روبات‌ها را حرکت داده و به جلو براند.



9.درک احساسات


ابزارهای هوش مصنوعی به کمک تحقیقات تجاری آمده‌اند که می‌توانند احساسات یک شخص را هنگام تماشای فیلم دنبال کنند. هوش هیجانی مصنوعی می‌تواند داده‌هایی را از صورت، زبان بدن و موارد دیگر جمع‌آوری کند، آن را در برابر یک پایگاه داده احساسات تجزیه و تحلیل کند، تا مشخص شود چه احساسی ممکن است بروز داده شود و سپس بر اساس آن اطلاعات، عملی را تعیین کند.



10.بازی کردن


هوش مصنوعی می‌تواند بازی‌هایی مانند شطرنج را یاد بگیرد و آن را انجام دهد، به‌علاوه رقابت کند و حتی انسان‌ها را نیز در بازی مقابل خود مغلوب سازد.



11.بحث کردن


پروژه Project Debater شرکت IBM به ما نشان داد كه هوش مصنوعی حتی می‌تواند در بحث‌کردن با انسان درباره موضوعات پیچیده موفق باشد. هوش مصنوعی نه تنها قادر به تحقیق در مورد یک موضوع است بلکه می تواند یک دیدگاه جذاب را ایجاد کند و در بحث‌کردن به مخالفت با انسان بپردازد.



12.ساختن


هوش مصنوعی حتی می‌تواند بر فرآیندهای خلاق، از جمله ساخت هنر تجسمی، نوشتن شعر، آهنگ سازی و عکاسی نیز تسلط داشته باشد. هوش مصنوعی Google حتی قادر به ایجاد «کودک» هوش مصنوعی خود بود که از همتایان ساخته شده توسط انسان بهتر عمل کرد.


13.خواندن ذهن


این واقعاً شگفت‌انگیز است که هوش مصنوعی می‌تواند ذهن شما را بخواند! به‌این صورت که می‌تواند سیگنال‌های مغز را تفسیر کند و سپس گفتاری را ایجاد کند. این قابلیت برای کسانی که دچار اختلال گفتار هستند تاثیرگذار و تحول دهنده زندگی آنها است، اما وقتی جنبه ذهن‌خوانی این مهارت را در نظر می‌گیرید کمی آزار دهنده به نظر می‌رسد. جای تعجب نیست که برخی از بزرگترین غول‌های فناوری، از جمله فیس‌بوک و ایلان ماسک پروژه‌هایی برای به دست آوردن پتانسیل «خواندن ذهن» توسط هوش مصنوعی، در دست اقدام دارند.



حال تصور کنید که اگر این 13 مهارت شگفت‌انگیز همه با یک هوش مصنوعی فوق‌العاده ترکیب شوند! ترسناک خواهد بود یا مهیج؟!


هوش مصنوعی با نفوذ به صنایع و مشاغل و کسب‌وکارهای مختلف آنها را تحت تاثیر قرار داده و در آینده  نیز بسیاری از حوزه‌های دیگر را دستخوش تغییر قرار خواهد داد.


انتهای پیام/4112/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته