دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1398 - 12:40
ویژه هفته ترویج علم15/ دبیر گرامی‌داشت روز جهانی علم دانشگاه تهران:

انجمن‌های علمی در ترویج علم نقش تعیین کننده‌ای دارند

دبیر گرامی‌داشت روز جهانی علم دانشگاه تهران با بیان اینکه انجمن‌های علمی در ترویج علم نقش تعیین کننده‌ای دارند، گفت: در یک سال گذشته شورای مدیریت انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه تهران سیاست را بر ترویج علم گذاشته است.
کد خبر : 444327
IMG_1377.JPG

امین صادقی در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به برنامه‌های دانشگاه تهران برای گرامی‌داشت روز جهانی علم گفت: 19 آبان هر سال مصادف با گرامی‌داشت روز جهانی علم است؛ در سطح جهانی این روز را به‌نام روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه می‌شناسند. دومین سالی است که در مجمع انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه تهران گرامی‌داشت این روز را برگزار می‌کنیم؛ هدف از برگزاری این رویداد ترویج علم است و امسال خصوصاً ترویج علم و فرهنگ بیشتر مورد تأکید بوده است.


وی افزود: در غرفه‌های مختلفی که در این ایام در سالن باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران راه‌اندازی شده است، هر غرفه به یک دانشکده یا پردیس دانشگاه تهران اختصاص دارد که در آن دانشجویان رشته‌های مختلفی حضور دارند. این رشته‌ها و افراد مختلف موضوعاتی را در آن غرفه ارائه می‌کنند. حضار و بازدیدکنندگان می‌توانند با مراجعه به این غرفه‌ها از آن گزاره مطلع شوند و هم‌چنین با گپ و گفتی که با اعضای غرفه می‌زنند با رشته‌های مختلف، بیشتر با حیطه کاری انجمن‌های علمی آشنا خواهند شد.


دبیر گرامی‌داشت روز جهانی علم دانشگاه تهران با بیان اینکه انجمن‌های علمی در ترویج علم نقش تعیین کننده‌ای دارند، عنوان کرد: در حوزه ترویج علم در یک سال گذشته شورای مدیریت انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه تهران سیاست را بر ترویج علم گذاشته است؛ فکر می‌کنم جایی که می‌توانند انجمن‌های علمی هم نقش ایفا کنند همین موضوع ترویج علم است.


صادقی عنوان کرد: امسال علاوه بر رویداد روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، ما رویدادی را به‌عنوان مسابقات سخنرانی‌های علمی UTTED داریم که در آن، افراد از دانشگاه‌های مختلف حضور پیدا کرده و به ارائه یک موضوع علمی می‌پردازند.


وی اظهار کرد: در سه دوره گذشته دانشجویان بیش از 17 مرکز آموزش عالی کشور در این مسابقه شرکت کردند و دو فرد از دو دانشگاه خارجی هم شرکت‌کننده داشتیم؛ البته ارائه‌هایی هم از دانش‌آموزان داشتیم؛ حتی در دوره اول یکی از دانش‌آموزان از شهر مشهد برنده یکی از جوایز ما شد.


دبیر گرامی‌داشت روز جهانی علم دانشگاه تهران درباره لزوم ارتباط دانشگاه با مدارس اشاره کرد: ما خیلی دوست داریم این ارتباط شکل بگیرد، دانشگاه خیلی سعی کرده است از طریق بدنه اداری این ارتباط را شکل دهد ولی نتوانستند، اما خوشحالیم که ما توانسته‌ایم در بدنه دانشجویی این ارتباط را به‌صورت واقعی برقرار کنیم و در چهارمین دوره هم شاهد سخنرانی‌های دانش‌آموزان خواهیم بود.


صادقی با اعلام این‌که نمایشگاه علم در قاب هنر هم‌زمان با مراسم روز جهانی علم و جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران برپا است، بیان کرد: در بخش نمایشگاه علم در قاب هنر، هدف نشان دادن ارتباط میان علم و هنر بود؛ اگر به شعار روز جهانی علم دقت کنیم که روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه است برای ما هم مهم بود آثاری که ارسال می‌شود، بتواند این مفاهیم را به هم ربط دهد و شاید نمایش دادن این آثار بتواند این جرقه ذهنی را ایجاد کند که این دو در کنار هم می‌توانند چه منفعتی برای جامعه‌ داشته باشد.


وی درباره نقش فعالیت انجمن‌های علمی دانشجویی در ترویج علم تأکید کرد: شاید نهاد متولی رسمی ترویج علم در کشور انجمن ترویج علم ایران باشد اما شاید ضعفی نیز در کار این نهاد وجود داشته باشد چراکه کارها از جنس دانشجویی نیست. کار دانشجویی با سایر کارهای اداری این تفاوت را دارد که دانشجو صرفاً خودش مرتبط با دانشگاه نیست، خانواده این دانشجوها هم درگیر با دانشگاه و برنامه‌های آن هستند. یعنی ما فقط جامعه هدف‌مان دانشجوها نیستند، این دانشجوها وقتی به خانه می‌روند، وقتی از این نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها و مراسم مختلف، خبر را به خانه می‌برند، خانواده خودشان را هم درگیر می‌کنند.


دبیر شورای مدیریت انجمن‌های علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ضعفی که در انجمن‌های دیگر مثل انجمن ترویج علم ایران وجود دارد این است که به‌صورت رسمی این کار را انجام می‌دهد، این است که خیلی مرتبط با بدنه دانشجویی و بدنه جامعه نیست و ما سعی کردیم که این حصار را بشکنیم. در مراسم‌ روز علم دانشگاه تهران نیز تلاش شده است قالب دوستانه‌تری داشته باشد که بتوانیم عموم دانشجویان را جذب علم کنیم.


انتهای پیام/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته