پیادهروی اربعین؛ شبکهای اجتماعی در دنیای واقعی!
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، شبکههای اجتماعی، ترکیبی آشنا که پس از پیدایش اینترنت و شکلگیری فضای مجازی، در زندگی انسان معاصر جا باز کرد تا جایی که زندگی را برای انسان به زندگی واقعی و مجازی تقسیم کرد.
این زندگی مجازی در ادامه صاحب ارتباطات انسانی و ارتباطات اجتماعی ویژه خود شد و به مرور جای زندگی واقعی را برای بسیاری گرفت و تا آنجا پیش رفت که حالا برای خود قوانین، آداب و رسوم خودش را هم تعریف کرده است.
این جنس ارتباطات انسانی و ارتباطات اجتماعی نوپدید در شبکههای اجتماعی به گونهای طراحی شد که اولاً هیچ تشابهی به ارتباطات در فضای واقعی نداشت و ثانیاً برای مخاطبانش که حالا صاحب خانه و زندگی جدید در این شبکهها بودند، هویت تازهای هم میساخت.
فضا، مجازی بود، شبکهها، مجازی بود اما هویت جدید ساخته شده واقعی بود و در مواردی تا آنجا پیش میرفت که هویت حقیقی انسان را هم تحت تأثیر قرار می اد، هویتی که سرمنشا و ریشه در فطرت انسان دارد.
شبکههای اجتماعی حالا فقط جایی برای گپ و گفت، دوست یابی، انتشار علاقمندیها و ... نیست و جالب آنجا است که گاهی مخاطبان و کاربران برخی از این شبکهها، جمعیتی بیشتر از یک کشور پرجمعیت در دنیا دارند. کشوری با مردمانی که هریک زبان خود رادارند و فارغ از دین و ملیت در جایی کنار هم زندگی میکنند که هیچ مرز و محدودهای ندارد و از همه مهمتر میتواند منبع درآمد و تولید ثروت برای مردمانش باشد!
اینکه شبکههای اجتماعی خوبند یا بد، تهدید هستند یا فرصت و اینکه آیا یک نسل جدید از بشر، یعنی انسان مجازی را تولید و تربیت کردهاند یا خیر، همه موضوعاتی است که باید از سوی کارشناسان رشتههای گوناگون مرتبط با انسان و جامعه مورد بحث و بررسی قرار گیرد اما آنچه اینجا محل سئوال است؛ این موضوع است که آیا نمونهای مشابه این شبکههای اجتماعی با ساختار، مشخصات و جنس ارتباطات انسانی و ارتباطات اجتماعی، در دنیای واقعی هم وجود یا امکان ایجاد دارد؟!
شبکهای اجتماعی که هم بتواند برای مخاطبانش، هویتی تازه بسازد و برای کاربرانش در دوره حضور در این شبکه، زندگی جدیدی را شکل بدهد. زندگی و هویتی که حتی پس از خروج کاربر و مخاطب از این شبکه اجتماعی باز هم برایش باقی بماند و او را همراهی و هدایت کند.
پیادهروی اربعین ، یک شبکه اجتماعی در دنیای واقعی است، با ارتباطات انسانی و اجتماعی خودش. با قوانین، آداب و رسوم خودش و البته بسیار شبیه با ساختار و مدل شبکههای اجتماعی موجود در فضای مجازی؛پیادهروی اربعین البته علاوه بر این شباهتها، خصوصیات و شاخصهایی ویژه خودش را دارد که از این جهت، آن را شبکه اجتماعی بیمانند و مثالی میکند؛ چه در دنیای مجازی و چه در دنیای واقعی.
درباره این شبکه اجتماعی و فرصتها و تهدیدهای آن در آینده بیشتر خواهم نوشت، شبکه اجتماعی که انسان دوران حکمرانی منجی موعود را تربیت میکند و برای او هویت تازهای میسازد که زیربنا و شاکله آن محبت به همنوع است. محبتی که اجتماعی میسازد که پرچم و نمادش میشود ایثار و گذشت و چه خوب که این شبکه اجتماعی واقعی، مدیری دارد که خودش خدای محبت بود و معلم ایثار و گذشت، حسین بن علی علیه السلام.
هادی قبادی
کارشناس و مدرس رسانه
انتهای پیام/4127/
انتهای پیام/