دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آبان 1398 - 12:00
آنا گزارش می‌دهد؛

عدم به‌روزسانی آمار انجمن‌های علمی در سایت وزارت علوم!/ حضور چشمگیر دانشجویان در انجمن‌های علمی

دانشجویان با عضویت در انجمن‌های علمی اعتماد به نفس پیدا کرده و می‌توانند در رشته تحصیلی خود، کار علمی و اثرگذار داشته باشند و همین زمینه‌ای می‌شود که تولید علم و محتوای غنی دانشگاهی افزایش یابد.
کد خبر : 442782
Meeting.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، انجمن‌های علمی دانشجویی تشکیلاتی است که دانشجویان برای شرکت در تحقیقات علمی و پژوهشی دانشگاهی در رشته تحصیلی خود عضو آن می‌شوند و  این انجمن‌ها در جهت تقویت تولید علم تأسیس شده‌اند.


دانشجویان با عضویت در انجمن‌های علمی اعتماد به نفس پیدا کرده و می‌تواند در رشته تحصیلی خود، کار علمی و اثرگذار داشته باشد و همین زمینه‌ای می‌شود که تولید علم و محتوای غنی دانشگاهی تولید کند. در واقع انجمن علمی دانشجویی باعث کشف استعدادهای جریان دانشجویی شده و فضای نشاط و همدلی میان دانشگاهیان فراهم می‌کند.


یکی از وظایف انجمن‌ها برگزاری کارگاه‌های علمی و دوره‌های آموزشیِ رشته‌های تحصیلی است. این در حالی است که اگر انجمن‌ها بتوانند به تولید و انتشار نشریه علمی روی بیاورند، گامی مؤثر در پیشرفت و تعالی جایگاه علمی کشور رقم خواهد خورد.


فعالیت رسمی انجمن‌های علمی دانشجویی از دهه 70 آغاز شده است. البته برخی از انجمن‌های علمی فعالیت خود را از دهه 30 شروع کرده‌اند اما برنامه رسمی دانشگاه‌ها برای انجمن‌های علمی از نیمه دوم دهه 70 آغاز شد. انجمن علمی موجب ترویج علم در فضای دانشگاه می‌شود و فرصتی برای عملیاتی کردن تحقیقات علمی دانشجویان است.


اگر دانشجویان عضویت در انجمن علمی را تجربه کنند، در رشته تخصصی خود پخته‌تر و توانمندتر می‌شوند. در راستای منسجم کردن انجمن‌های علمی، معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی ابلاغ کرده است و از اتحادیه‌ انجمن‌های علمی دانشجویی حمایت می‌کند. این در حالی است که سایت انجمن‌های علمی دانشجویی وزارت علوم از سال 94 هنوز به روزرسانی نشده است و بررسی آماری تعداد انجمن‌های دانشجویی از سال 62 تا 94 ثبت شده است!



یکی از فعالان حوزه انجمن‌های علمی دانشجویی در گفتگو با خبرنگار آنا، درباره انجمن‌های علمی می‌گوید: «انجمن‌های علمی در ذیل چهار مجموعه فعالیت می‌کنند. انجمن‌های علمی زیر نظر وزارت علوم حدود 380 انجمن است که 250 تشکل آن فعال بوده و مابقی غیرفعال است. انجمن‌های علمی وزارت بهداشت حدود 300 انجمن است. همچنین انجمن‌های علمی در وزارت آموزش و پرورش و حوزه علمیه نیز وجود دارد که کارهای تحقیقاتی و علمی خوبی در این مجموعه‌ها صورت می‌گیرد».


وی معتقد است: «کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم و بهداشت نظارت بر مجموعه‌های علمی دانشجویی دارد ولی باید این روند بیشتر از قبل باشد. شورای انجمن‌های علمی سالانه مجمع برگزار می‌کنند و هرسه سال انتخابات برگزار می‌شود. دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اهتمام ویژه‌ای نسبت به تقویت انجمن‌های علمی دانشجویی دارند و اقدامات خوبی در انجمن‌های علمی دانشگاه‌های آزاد صورت گرفته که می‌تواند الگویی برای دانشگاه‌های دولتی باشد».


انتظار می‌رود انجمن‌های علمی دانشجویی با تقویت روزبه‌روز خود بتوانند تولید علم کنند و موجب افزایش و ترویج علم در فضای علمی و عمومی جامعه شوند.


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته