دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مهر 1394 - 09:54

تفنگ ضدپهپاد به بازار آمد + ویدئو

ارتش آمریکا برای مقابله با پهپادهای کوچک و خطرناک در محیط‌های شهری، اسلحه‌ای ویژه ساخته است که می‌تواند بدون هیچ خطری پهپاد را از کار بیندازد و سرنگون کند.
کد خبر : 44245

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engaget، تکنولوژی به کاررفته در ساخت و توسعه پهپاد‌ها، هر روز این پرنده‌های بدون سرنشین را کوچک‌تر و مجهزتر می‌کند و تلاش‌های نظامی برای مقابله با این وسایل که خطری بالقوه محسوب می‌شوند، در محیط‌های مسکونی بی‌نتیجه و بسیار خطرناک است. بر این ‌اساس، هرگونه استفاده از روش‌های نظامی متداول مانند موشک و شلیک هر نوع مهمات به سوی یک پرنده بدون سرنشین که حامل موادی ناشناخته است، در محیط‌های مسکونی کاری خطرناک و غیرقابل پذیرش محسوب می‌شود.


چنین تفکری با وجود این واقعیت شکل گرفته است که هنوز هیچ گزارش موثقی مبنی بر اینکه از پهپادهای کوچک در عملیات تروریستی یا انفجاری و امثال آن استفاده شده باشد، ثبت نشده است و تنها چند نمونه تلاش برای انتقال مواد شیمیایی به مراکز دولتی و نزدیک مقامات بلندپایه بوده که هنوز کشنده یا خطرناک بودن این مواد نیز رسما تأیید نشده است.


با وجود این، چنین خطر بالقوه‌ای متخصصان ارتشی را به فکر مقابله‌ای مطمئن و امن با این وسایل انداخته است. حال ارتش آمریکا یک اسلحه تک‌نفره یا اصطلاحا «دوش پرتاب» را طراحی کرده است که می‌تواند با ارسال امواج قدرتمند الکترومغناطیسی، پهپاد را ایزوله کند و از کار بیندازد.


الکس مورو، سرپرست بخش فنی این پروژه، گفت: «چنین سلاحی در حوزه بسیار گسترده‌ای از حفظ امنیت کاربرد دارد. این تفنگ می‌تواند از کاخ سفید گرفته تا سفارت‌های خارج از کشور و حتی سایت‌های تاریخی را از خطر حفظ کند».


در اعلامیه رسمی که برای معرفی این سلاح تازه ارائه شده، اعلام شده است که این تفنگ می‌تواند پهپادهایی را حتی تا فاصله 400 متری هدف قرار دهد.


روش عمل این سلاح به این شکل است که با ارسال یک موج قدرتمند الکترومغناطیسی، پهپاد را ایزوله می‌کند و پهپاد قادر نخواهد بود هیچ دستوری را از کنترل‌کننده خود دریافت کند یا اطلاعاتی را برای او بفرستد.


پس از آن نیروهای امنیتی قادر خواهند بود پهپاد را بگیرند یا اینکه فقط منتظر سقوط آن باشند. اسلحه تازه همچنین دستگاه‌هایی مانند GPS و ISM پهپاد را از کار می‌اندازد.


این تفنگ که کمتر از 5 کیلوگرم وزن دارد (اسلحه ژ3 که اسلحه سازمانی ارتش ایران است در حالت خشاب پر، بیش از 5 کیلوگرم وزن دارد) برای استفاده در محیط‌های مختلفی کارآیی دارد و برای حفظ حریم هوایی مدارس، مراکز نظامی، مراکز سیاسی، سایت‌های تاریخی و دیگر نقاط قابل استفاده است.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته