دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بزرگترین رسوایی خودرویی قرن به نام «فولکس واگن» رقم خورد

گروه خودروسازی فولکس واگن آلمان در شرف انتشار یکی از بزرگترین فراخوان‌های تاریخ خودروسازی اروپاست که شامل حدودا 8 میلیون و 500 هزار خودرو خواهد شد.
کد خبر : 44211

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، بنا به دستور اداره فدرال حمل و نقل موتوری آلمان (KBA) شرکت فولکس واگن مجبور به فراخواندن 2 میلیون و 400 هزار دستگاه از خوروهای دیزلی معیوب در کشور آلمان شد.


این تصمیم آلمان باعث می‌شود که تردد این خودروها در دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم غیرقانونی شود. طبق قوانین اتحادیه اروپا خودروهایی که در یک کشور عضو شروط لازم برای کسب جواز حرکت را نداشته باشند، در سایر کشورهای اتحادیه نیز مشکل خواهند داشت. بنابراین با تصمیم دولت آلمان، فوکس واگن مجبور به فراخوانی هماهنگ در سرتاسر اروپا خواهد شد.


این تصمیم به دنبال رسوایی اخیر فولکس واگن گرفته شده است. طبق گزارشی که در ماه سپتامبر منتشر شد، فولکس واگن به تقلب در تست‌های آلایندگی متهم شد.


در این گزارش آمده بود که فولکس واگن نرم افزاری روی خودروهای دیزلی TDI خود نصب کرده است که هنگام تست، اکسیدهای نیتروژن را پایین‌تر از میزان واقعی نشان می‌دهند و بعد از انجام تست، موتور به حالت اولیه بر می‌گردد. گفته می‌شود میزان اکسید نیتروژنهایی که توسط این خودرو تولید می‌شود بین 40 تا 50 برابر بیش از استانداردهای آمریکاست.


فولکس واگن در آمریکا بازار چندان بزرگی ندارد، ولی ماه گذشته توانسته بود لقب بزرگترین خودروساز دنیا را از تویوتا بگیرد.


تا پیش از این ارزش سهام فولکس واگن از 160 واحد به 92 واحد در پایان سپتامبر رسیده بود. فولکس با احیای ارزش سهام خود تا هفته گذشته به 133 واحد هم رسیده بود که این اتفاق باعث کاهش 13 واحدی ارزش سهام تا این لحظه شده است.



بر اساس اسناد منتشرشده آمار فروش توسط خود شرکت فولکس واگن، می‌توان گفت 8 میلیون و 500 هزار خودرو، کمی کمتر از یک سوم تمام فروش کمپانی در منطقه از سال 2009 تا کنون است.


بر اساس اطلاعات مرکز داده‌های مدیریت خودرو در برگیش گلادباخ، در تاریخ خودروسازی آلمان تنها رقیبی که می‌توان برای فراخوان 2 میلیون و 400 هزار خودرویی اخیر شرکت فولکس واگن یافت، فراخوان سال 1997 است که به دلایلی مشابه باعث شد یک میلیون و 900 هزار خودرو برای تعمیر به شرکت‌های خودروسازی فراخوانده شد.


صبر دولت آلمان به سر رسید


آلکساندر دوبرینت، وزیر راه و ترابری آلمان گفته است: بر اساس اطلاعات KBA تعدادی از اتومبیل‌های فولکس واگن دارای موتورهای مجهز به سیستم مختل کننده تست‌های میزان آلایندگی هوا هستند. فولکس واگن باید این نرم افزارها را از خودروها حذف کرده و راه حلی برای هماهنگی با قوانین ضد آلایندگی اروپا پیدا کند.


فولکس واگن پس از پذیرفتن اتهام تقلب اعلام کرد حدود 11 میلیون دستگاه از خودروهای ساخت این شرکت مجهز به نرم افزارهای مختل کننده تست هستند. از این میزان 8 میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال تردد است که باید فورا جمع آوری و تعمیر شود.


در عین حال پلیس ایتالیا از دفتر فولکس واگن در شهر ورونا و دفتر مرکزی لامبورگینی، کمپانی وابسته به فولکس واگن، در شهر بلونیا بازرسی کرد. لامبورگینی مانند آئودی، سئات و اشکودا، از شرکت های زیرمجموعه شرکت عظیم فولکس واگن است.


آرنولد الینگروست یک تحلیل‌گر مقیم لندن در این مورد می‌گوید: به نظر می‌رسد که صبر اداره فدرال حمل و نقل موتوری آلمان در مقابل اقدامات آهسته فولکس واگن برای تعمیر موتورها به سر رسیده است که چنین تصمیم عظیمی گرفته است.


این تحلیلگر ادامه می‌دهد: فراخوان اجباری برای شرکت فولکس واگن هزینه بسیار زیادی به بار خواهد آورد، چون این شرکت مجبور خواهد شد به کار خود سرعت ببخشد.


شرکت سازنده هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است که چطور این خودروها را تعمیر کند و به اصطلاح به حد استاندارد برساند، چرا که بعضی خودروها فقط نیاز به آپدیت نرم‌افزاری دارند، در حالی‌ که در خودروهای دیگر نیاز به تعویض و حتی طراحی قطعات جدید بخش موتور خواهند داشت.




بازخورد شرکت فولکس واگن


شرکت فولکس واگن در بیانیه خود گفته است که با مشتریان خود به صورت مستقیم تماس خواهد گرفت. در وبسایت این شرکت برای کشورهای مختلف بخشی قرار داده شده است تا مشتریان شماره شاسی خود را در آنجا وارد کنند و از معیوب یا سالم بودن خودروی خود مطلع شوند.


برندهای زیر مجموعه فولکس‌ واگن مانند آئودی، سئات و اشکودا هم چنین امکانی را در سایت خود قرار داده‌اند. فولکس واگن در بیانیه خود گفته است که این تعمیر رایگان خواهد بود.


متیوس مولر رئیس جدید شرکت فولکس واگن گفت: تصمیم نهاد ناظر KBA امکان واکنشی واحد و هماهنگ را در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا به وجود آورد. چنین رویه‌ای، شایسته روحیه اروپایی‌ها و به نفع مشتریان است.


بر اساس فراخوان انجام شده، شرکت فولکس‌واگن باید جزئیات فنی این تعمیرات را تا پانزدهم نوامبر به اشتراک عمومی بگذارد و فراخوان در ماه ژانویه شروع خواهد شد. اداره فدرال حمل و نقل موتوری آلمان خودروها را تست خواهد کرد و در صورت صحت تعمیرات اجازه بازگشت این خودروها به جاده ها را خواهد داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته