دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

رونمایی از تمبر جشنواره صلح و سلام دانشگاه آزاد اسلامی/ عراقچی: به عنوان یک ملت صلح طلب باید توانمندی‌های خود را افزایش دهیم

مراسم افتتاحیه مجموعه همایش‌ها، جشنواره‌ها و کارگاه‌های سراسری صلح و سلام دانشگاه آزاد اسلامی همزمان با جشن آغاز سال تحصیلی واحد تهران غرب دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
کد خبر : 43347

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، این مراسم با حضور دکتر سید عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه، دکتر طه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از معاونان و مسئولان دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.


در ابتدای این مراسم دکتر پروین داداندیش، رئیس واحد تهران غرب دانشگاه آزاد اسلامی و دبیر جشنواره صلح و سلام با عنوان آفتاب مهر ضمن خیر مقدم به دانشجویان جدید الورود، گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب با به‌وجود آوردن فضای آموزشی، پژوهشی،فرهنگی و ایجاد انجمن‌های علمی مختلف در واحد زمینه لازم برای ارتقا و رشد دانشجویان عزیز را فراهم آورده است.»


او با بیان اینکه دانشجویان باید با تمام وجود به دنبال دانش باشند، گفت: «کشور ما امروز در شرایط بسیار سرنوشت سازی به سر می‌برد و توسعه کشور نیازمند همکاری و کمک جوانان به خصوص جامعه علمی است و ما باید در این زمینه فعال باشیم.»


داداندیش با اشاره به اجرای طرح «صلح و سلام» در دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: «طرح صلح و سلام طرح بسیار جامعی است که در شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تصویب شده و به دنبال تربیت انسان‌های صلح جو است.»


او خاطر نشان کرد: «جشنواره صلح و سلام از سال آینده در واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.»


داد اندیش در پایان با تسلیت شهادت سردار همدانی گفت: «سردار همدانی از سرداران غیور دفاع مقدس بود که در خارج از مرزهای ایران برای تامین امنیت ما جان خود را از دست داد.»



عراقچی:‌برجام جلوه دیگری از قدرت جمهوری اسلامی را نشان داد


در این جلسه سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه در خصوص کلیات طرح برجام و لزوم وجود صلح به ایراد سخن پرداخت.


او ضمن ابراز خوشحالی برای حضور در این جلسه و تشکر از برگزار کنندگان این جشنواره و تبریک به دانشجویان جدیدالورود گفت: «بعد از جلسه مجلس شرکت در چنین جشن صلح و سلام لازم بود.»


عراقچی درباره مفهوم صلح بیان کرد: «قصد دارم از زاویه دیگری درباره این مفهوم صحبت کنم و اشاره‌ای به برجام داشته باشم. ملت ایران همواره ملتی صلح طلب بوده و هست، همچنین تاریخ معاصر نیز به خوبی این ادعا را اثبات کرده است. در طول 200 سال گذشته ایران هرگز آغازگر هیچ جنگی نبوده. همچنین دین اسلام نیز همواره به دنبال صلح بوده است.»


او افزود: «اما آیا به دنبال صلح بودن لزوما صلح را به ارمغان می‌آورد؟ آیا هیچ جنگی علیه کشور ما که هیچ جنگی را آغاز نکرده صورت نمی‌گیرد؟ اصولا چه چیزی زمینه های صلح یا جنگ را فراهم می کند؟ آنچه باعث می‌شود که کشوری در صلح زندگی کند لزوما صلح طلبی نیست، بلکه باید همه دنیا صلح طلب باشد.»


عراقچی ادامه داد: «برای زندگی در صلح و امنیت باید آمادگی لازم برای شرایط بدون صلح را داشته باشیم. برای جلوگیری از جنگ بهترین راه آمادگی برای جنگ است. این یک واقعیت است که دنیای امروز دنیای قدرت‌ها است. در دنیایی که سراپا سلطه طلبی و ستم است، پس برای اینکه جنگی بر کشور حادث نشود باید برای جنگ آماده باشیم. برای جلوگیری از جنگ باید قوی بود و قدرت داشت.»


عده‌ای دیپلماسی را تنها به عنوان امری برای سازش و تسلیم شدن در نظر می‌گیرند


عراقچی با اشاره به عواملی که قدرت یک کشور یا ملتی را می سازند، تاکید کرد: «اگرچه توانایی دفاعی و نظامی از مهمترین مولفه های قدرت است و باعث می‌شود که سایر کشورها جرات نکنند با کشور وارد جنگ شوند اما این قدرت همه چیز نیست، توانایی اقتصادی یکی دیگر از مولفه‌هایی است که از بروز جنگ جلوگیری می‌کند. همچنین قدرت علم و فناوری یکی دیگر از از مولفه‌های قدرت را تشکیل می دهد.»


او افزود: «قدرت گفتمانی، یعنی قدرت نفوذ گفتمان از دیگر مولفه‌های قدرت است. بنده قصد دارم به آن بعد قدرت که کمتر به آن توجه شده یعنی قدرت دیپلماسی اشاره کنم. قدرت دیپلماسی یعنی اینکه کشوری توانایی حضور در عرصه‌های دیپلماتیک را داشته باشد و بتواند تهدیدها را از طریق دیپلماتیک از خود دور کند. اما متاسفانه عده‌ای دیپلماسی را تنها به عنوان امری برای سازش و تسلیم شدن در نظر می گیرند. اما دیپلماسی راه تامین منافع ملی و رفع تهدید ها از طریقی کم هزینه تر و کم خطر تر از سایر راه‌ها است.»


عراقچی ضمن تاکید بر این مسئله که باید دیپلماسی را به عنوان یکی از مولفه‌های قدرت در نظر گرفت و به آن بها داد افزود: «صاحب نظران علوم سیاسی عبارت جالبی را برای دیپلماسی به کار می‌برند، و آن این است که دیپلماسی بدون قدرت ناتوان است و قدرت بدون دیپلماسی امکان پذیر نیست. می‌توانیم این قدرت را در جهت تامین منافع خود هدایت کنیم، دیپلماسی می تواند جلوی اجماع بین‌المللی علیه کشور را بگیرد و به صورت مسالمت آمیز مسئله را حل کند. اگر نتوانیم از این طریق جلوی تهدیدها را بگیریم قدرت دیپلماسی ناتوان می‌ماند.»


او ادامه داد: «برجام جلوه دیگری از قدرت جمهوری اسلامی را نشان داد. ما در عرصه های مختلف از جمله توان نظامی پرقدرت عمل کردیم، از نظر توان علمی، فنی و فناوری دست آوردهایی به دست آوردیم که بتوانیم به خیلی از چیزهایی که از آنها محروم بودیم برسیم، اگرچه از نظر اقتصادی در حد اعلا نبودیم اما توانستیم خوب عمل کنیم و با تحریم‌هایی که به تعبیری فلج کننده خوانده می‌شد مقابله کنیم زیرا ما ملتی نیستیم که فلج شویم و به زانو در بیاییم.»


او تأکید کرد: «اگر توانایی دیپلماسی نبود تمام توانایی های دیگر ناتوان عمل می‌کرد. بعد از 12 سال ایستادگی، دیپلماسی توانست حقوق مردم را تثبیت کند. 12 سال گفتند که باید غنی سازی تعطیل شود، آب سنگین نداشته باشیم، اما شعار انرژی هسته ای حق مسلم ماست اکنون محقق شده است. در این سالها که همه علیه ما موضع گرفتند چه کسی در نهایت به خواسته های خود رسید؟ چه کسی آب سنگین را ادامه داد؟ و چه کسانی قطعنامه را کنار گذاشتند؟ درست است که توانایی ها وجود داشت، اما این توانایی‌ها در این مرحله تثبیت شد.»


عراقچی با تأکید بر این نکته که برجام نتیجه 12 سال مقاومت مردم ایران و نتیجه توانمندی ایران در عرصه نظامی و علمی است افزود: « برجام مدیون افرادی است که جان خود را در عراق و سوریه فدا کردند و مدیون تمام کسانی است که در این 12 سال نگذاشتند تحریم‌های اقتصادی ملت ایران را به زانو در بیاورد. چه عاملی باعث می شود که قدرت های جهانی بر سر میز مذاکره بنشینند و به خواسته های ما تن بدهند؟ آمریکا می‌گفت باید غنی سازی صفر باشد، اما چه شد که آنها قطعنامه‌های خود را کنار گذاشتند و تحریم‌ها برداشته شد؟ این اولین بار در تاریخ است که شورای امنیت به کشوری مجوز غنی سازی می‌دهد. همچنین تمامی تحریم‌ها در روند اجرایی شدن برداشته خواهد شد و این نشان دهنده قدرت مردم ایران است.»


او افزود: «اگر می خواهیم در صلح زندگی کنیم باید این قدرت را افزایش دهیم اگرچه که ما ملت جنگ طلبی نیستیم، اما از خود دفاع می کنیم و اجازه نمی دهیم کسی ما را تحت سلطه قرار دهد. ما به عوان یک ملت صلح طلب باید توانمندی‌های خود را افزایش دهیم و این مسئله در محیط مقدس دانشگاه رسالت سنگینی را بر عهده شما دانشجویان قرار می دهد که در حوزه‌های علمی، فنی و فناوری به آن حد از توانمندی برسیم که بتوانیم کشور را از دیگران بی نیاز کنیم تا انشاءالله کشور بتواند قدرت، شرف و عزت خود را حفظ کند تا در صلح و امنیت زندگی کند. »



رونمایی از تمبر جشنواره صلح و سلام دانشگاه آزاد اسلامی


لازم به ذکر است در این مراسم از تمبر مجموعه همایش ها، جشنواره ها و کارگاه های سراسری صلح و سلام دانشگاه آزاد اسلامی با حضور مهندس مهری، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت پست رونمایی شد و از دانشجویان با رتبه‌های برتر واحد تهران غرب تقدیر به عمل آمد.


قرائت پیام دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی صلح


همچنین در این مراسم پیام دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی صلح توسط محمد رجائی مقدم، معاون مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران قرائت شد.


متن این پیام به شرح زیر است:


«امسال روز جهانی صلح با بحبوحه خشونت مرگبار و درگیری‌های بی ثبات کننده در سراسر جهان مصادف است. به جای تسلیم در برابر ناامیدی، مسئولیتی مشترک بر عهده داریم مبنی بر در خواست خاتمه وحشی گری و گریز از مجازات که متداول شده است.


اینجانب همه جناح‌های درگیر را فرا می‌خوانم تا سلاح های خود را زمین گذاشته و آتش بس جهانی را رعایت کنند. به آنان می گویم: کشتار و تخریب را متوقف و فضایی برای صلح پایدار فراهم کنید.


اگرچه ممکن است این رویا دور از واقعیت به نظر رسد، امّا رویای صلح در زندگی مردم در همه جا تداوم دارد.


برای تحقق این رویا هیچ گروهی مصمم تر از جوانان امروز نیستند. آنان بخشی از پرجمعیت‌ترین نسل جوانان تاریخ بوده که آگاه‌تر و بیش از هر زمان با هم در ارتباط هستند. اینجانب همه دولت‌ها را ترغیب می‌نمایم به منظور تحقق کمک‌های بالقوه وسیع جوانان صلح ساز جهان، سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهند.


باید همه شرکایی که آرمان صلح را به اشتراک می‌گذارند به شکلی هم زمان بسیج کنیم. سازمان‌های غیردولتی، گروه‌های اعتقادی و شرکت‌ها، همه در پرورش پیشرفت اجتماعی، حفاظت از محیط زیست و ایجاد جهانی منصفانه‌تر و صلح آمیزتر نقش دارند. ارزش این همکاری موضوع این روز است: همکاری برای صلح- کرامت برای همه.


ما در زمانی مخاطره آمیز زندگی می‌کنیم اما این دوران عصر وعده بزرگ نیز هست. طی چند روز آتی، رهبران سراسر جهان در سازمان ملل متحد گردهم خواهند آمد تا دستور کار ۲۰۳۰ که برنامه ۱۵ ساله ما برای دسترسی به توسعه پایدار است را مورد پذیرش قرار دهند. این برای نوید یک زندگی شرافتمندانه برای همه ضروری است، در جایی که فقر به تاریخ می‌پیوندد و صلح در اولویت قرار می‌گیرد.


اجازه دهید در این روز جهانی، در عین اینکه ما ۷۰ سالگی سازمان ملل متحد را جشن می‌گیریم، فرصت را برای دستیابی به هدف بنیادین این سازمان غنیمت شماریم، نسل‌های آتی را از بلای جنگ نجات دهیم.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته