دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام خیری:

برای جلوگیری از انحرافات باید از مادی‌گرایی پرهیز شود

رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر بخواهیم از انحرافات جلوگیری کنیم باید از فرورفتگی در مادیات پرهیز شود؛ هیچ دینی به اندازه جامعه اسلامی در اصلاح اجتماع اهتمام نورزیده و تلاش هيچ نظامی به پاى آن نمى‏‌رسد.
کد خبر : 428853
خیری - Copy.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، ششمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی ویژه جامعه شناسی اسلامی با تأکید بر الگوی دینی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی و نقد الگوهای غربی، امروز ۱۱ مهر ماه، به همت مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا و با همکاری دانشگاه جامع امام حسین(ع) و د انشگاه علوم و معارف قرآن کریم، در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.


حجت الاسلام حسن خیری، رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست به ارائه پژوهش خود با عنوان «رویکرد نظری درباره انحرافات اجتماعی با تأکید بر اندیشه علامه طباطبایی» پرداخت.


حجت الاسلام خیری گفت: رویکرد اجتماعی اسلام موجب شده تا دانشمندانی نظیر علامه طباطبایی به بررسی اجتماع و حوزه‌های پیرامونی آن پرداخته و موضوعاتی چون اصالت فرد و جامعه، جایگاه انسان در جامعه، گرایش به تعاون یا تنازع، اهمیت و جایگاه نهادهای اجتماعی را مورد بررسی قرار دهند.


وی با بیان این‌که علامه طباطبایی بر تقویت گرایش فطری و عقلانی انسان برای جهت دهی به حب ذات تأکید دارد، افزود: ایشان تعاون و همکاری را ضرورتی اجتناب ناپذیر دانسته و نبود پشتوانه قوی اخلاقی، زمینه تخطی و فساد را برای او به‌همراه می‌آورد.


حجت الاسلام خیری با تأکید بر این‌که نظریه تکون هویتی بر اساس آیه «و کل یعمل علی شاکله» مفهوم پیدا می‌کند، گفت: در این آیه قرآن به‌صراحت اعلام می‌کند تمام افراد بر اساس شخصیتی که دارند رفتار می‌کنند به گونه‌ای که براساس این آیه برخی اعمال در نزد منحرفین زیبا و موجه تلقی می‌شود.


رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: عدم بصیرت، معلول عوامل مختلفی است که غلبه بر هوای نفس، وسوسه‌های شیطانی و عدم رعایت ضوابط شرعی هم‌چون حرام خواری و حرام زادگی سد راه بصیرت محسوب می‌شود.


وی گفت: براساس دیدگاه علامه طباطبایی هر عملی همراه با لذت است و همین لذايذ است كه عمل و متعلقات عمل انسان را در نظر انسان زينت می‌دهد و اگر اين لذايذ نبود بشر در صدد انجام هيچ عملى برنمى‏‌آمد.


حجت الاسلام خیری با بیان این‌که حب ذات و دست‌یابی به لذائذ ملاک اراده آدمی بر رفتار است، گفت: به گفته طباطبایی این حب و دوستی بر ارزش‌ها، باورها و نظام معرفتی انسان جهت می‌دهد و هماهنگی عناصر تشکیل دهنده افکار و خواست‌ها از آدمی شخصیت پایداری می‌سازد.


وی اظهار کرد: حب واقعی از عقل و فطرت ناشی می‌شود و تخلف ناپذیر است و  از کار افتادگی عقل موجب شکل گیری مفاسد می‌شود؛ اساس تلاش اسلام بر تحفظ برحکم عقل قرار گرفته است تا با روش عملی و عقلی مردم را حفظ کند.


رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر این‌که اگر بخواهیم از انحرافات جلوگیری کنیم باید از فرورفتگی در مادیات پرهیز شود، گفت: هیچ دینی به اندازه جامعه اسلامی در اصلاح اجتماع اهتمام نورزیده و تلاش هيچ نظامی به پاى آن نمى‏‌رسد.


انتهای پیام/4127/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب