دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مهر 1398 - 18:53
گزارش آنا از همایش بررسی روند خصوصی‌سازی هپکو؛

راه پوری‌حسینی در فرار از پاسخگویی ادامه دارد/ پخش نصفه «نان‌گزیده‌ها» در صدا و سیما

همایش زخم کهنه با هدف بررسی روند خصوصی‌سازی شرکت هپکو که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با حواشی جالبی از صندلی خالی رئیس خصوصی‌سازی تا پخش یک مستند ممنوعه همراه بود.
کد خبر : 418417
32.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، همایش بررسی روند خصوصی‌سازی شرکت هپکو با عنوان «زخم کهنه» عصر امروز به همت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در ابتدای این همایش مستند «نان‌گزیده‌ها» ساخته محمدرضا حاج‌محمدحسینی اکران شد. «نان‌گزیده‌ها» روایت اعتراض کارگران هپکو به تعطیلی این کارخانه است. در این مستند اشاره می‌شود که هپکو چندمین کارخانه اراک بود که با خصوصی‌سازی نادرست به تعطیلی کشیده شده است. در این مستند روایت اعتراضات کارگران به حقوق عقب افتاده خود بیان شده است.


غایب بزرگ این مراسم، علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی بود که ظاهراً قصد دارد راه پوری‌حسینی رئیس سابق این سازمان را در پاسخگو نبودن به جریان دانشجویی ادامه دهد.


محمدرضا حاج‌محمدحسینی کارگردان نان‌گزیده‌ها در این همایش گفت: پیگیری نام‌گذاری‌های اقتصادی چند سال گذشته توسط مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها آن‌طور که شایسته است صورت نمی‌گیرد و باید دانشجویان در کنار مسائل سیاسی به این موضوع نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند.


وی افزود: بند «ج» از سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی به ارتقای بهره‌وری، کارآمدی و رشد اشتغال بنگاه‌های واگذارشده اشاره می‌کند، اما در عمل به اهداف این سیاست‌ها توجهی نشده است. باید از مسئولان خصوصی‌سازی سؤال شود که کدام یک از موارد ذکر شده در سیاست‌های ابلاغی اصل 44 رعایت شده است؟


کارگردان مستند نان‌گزیده‌ها اعلام کرد: این مستند با دغدغه بیان مشکلات کارگران هپکو ساخته شد و تاکنون جزء مستندهای ممنوعه به حساب می‌آمد. چند روز گذشته تنها 22 دقیقه از این مستند 46 دقیقه‌ای توسط صدا و سیما پخش شد که مورد تأیید من نیز نبود اما جای امیدواری دارد که بالاخره صدا و سیما تصمیم به پخش بخشی از این مستند گرفت.


حاج‌محمدحسینی خطاب به دانشجویان گفت: به عنوان یک ایرانی نگذارید صنعت به تاراج رود. دانشجویان این بی‌توجهی به سیاست‌های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی و به تاراج رفتن ثروت ملی را کنکاش کنند.


در ادامه همایش زخم کهنه، نمایندگان کارگران هپکو به بیان ظرفیت‌ها و امکانات این شرکت مادرتخصصی پرداختند و بیان کردند که چگونه در هر دو مرحله واگذاری شرکت هپکو، تخلفات گسترده‌ای صورت گرفته است. این کارگران همچنین از وضعیت کارگران بی‌کار شده و چندین ماه حقوق معوق این شرکت گفتند.


علی‌اکبر کریمی نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی در ادامه همایش زخم کهنه اظهار کرد: اینکه حساسیت‌های دانشجویان به‌عنوان قشر مطالبه‌گر نسبت به وضعیت کارگران کشور بیشتر شده، امر مبارکی است. شاهد دردی هستیم که به اسم خصوصی‌سازی به جان کشور افتاده و نمونه آن در هپکو مشهود است.


وی تأکید کرد: حضور رسانه‌های داخلی و پرداختن به مطالبات کارگران باعث شده است میدان از رسانه‌های معاند و خارجی گرفته شود.


نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی به تخلفات صورت‌گرفته در واگذاری هپکو اشاره کرده و تصریح کرد: مدیرعامل انتصابی توسط مالک این شرکت هیچ تجربه و تخصصی مرتبط با موضوع فعالیت کارخانه هپکو نداشته است. بعد از واگذاری به این شخص، شاهد حضور گسترده سیاستمداران دولت اصلاحات در رأس مجموعه هپکو و شرکت‌های وابسته بودیم.


کریمی ادامه داد: ویژگی مشترک انتصابات مالک هپکو این بود که افراد انتخاب‌شده هیچ‌کدام تجربه‌ای در صنعت مرتبط هپکو نداشتند. در نمونه‌ای از انتصابات رئیس اسبق سازمان چای به‌عنوان قائم‌مقام هپکو و مدیرعامل اسبق سازمان شیلات به‌عنوان مدیرعامل مجموعه هپکو انتخاب شدند.


این نماینده مجلس اشاره کرد: مالک هپکو سال 84 یک شرکت واگن‌سازی ثبت می‌کند که این شرکت هیچ تولیدی انجام نداده است؛ اما با این وجود در سال 86 به قیمت بسیار پایین شرکت هپکو را خریداری می‌کند. مالک این مجموعه برنامه‌ای برای تغییر کاربری 25 هکتار از اراضی کارخانه داشته و حتی طرح ساخت شهرک مسکونی را در این اراضی آماده کرده بود.


وی بیان کرد: تنها در یک دوره کوتاه، مدیری از نیروهای باسابقه هپکو به مدیرعاملی این مجموعه می‌رسد و با وجود مشکلات تحریم و سایر مشکلات، توانسته مدیریت قابل قبولی در این مجموعه به نمایش بگذارد.


در ادامه برنامه  لطف‌الله سعیدی از مدیران سابق هپکو که در دوران پس از واگذاری این شرکت به مسئولیت رسیده بود، در سخنانی عنوان کرد: توجه دانشجویان به مشکلات کارگران قابل تقدیر است اما قرار نیست هر چیز نادرستی را مطرح کرده و فضای جامعه را مشوش کنیم. قیمت‌گذاری هپکو در زمان واگذاری صحیح بوده است. خریدار با دستور رئیس جمهور وقت برای پرداخت دیون خود به دولت سه سال مهلت می‌گیرد. مالک پس از تصمیم به واگذاری مجدد هپکو با حمایت یکی از نمایندگان اراک دستور توقف واگذاری را از وزیر اقتصاد اخذ می‌کند.


وی اعلام کرد: یکی از چالش‌های تولید و واردات، ثابت ماندن نرخ ارز و افزایش تورم است. اگر نرخ ارز ثابت بماند و تورم داخلی افزایش یابد، واردات به‌صرفه‌تر بوده و تولید نیز توان رقابت نخواهد داشت. فراهم بودن شرایط واردات در مقابل وجود مشکلات عدیده تولید، یکی از علل بروز مشکلات هپکو بود.


مدیرعامل اسبق هپکو تصریح کرد: کاهش تعرفه واردات ماشین‌آلات سنگین و راه‌سازی، خیانتی بود که تولیدکنندگان را با مشکل مواجه کرد. البته نباید فراموش کنیم که بعد از واگذاری این مجموعه، دولت حمایت‌های خود را از هپکو قطع کرد.


ادامه سخنان کریمی و سعیدی متأسفانه به جنجال و بحث دوطرفه شخصی کشیده شد که سبب اعتراض دانشجویان را فراهم کرد. موضوعاتی نظیر دریافت نجومی وزیر نفت از مالک هپکو، مسئولیت وزرای دولت فعلی در هیئت‌مدیره شرکت‌های وابسته به هپکو موضوعاتی بودند که سعیدی و کریمی بر سر آن اختلاف داشتند.


انتهای پیام/4115/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته