دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مهر 1398 - 13:15
با بررسی رشته‌ کوه‌ها از اسپانیا تا ایران؛

هشتمین قاره کره زمین کشف شد

زمین‌شناسان با بررسی رشته‌ کوه‌ها از اسپانیا تا ایران موفق به کشف قاره جدیدی شدند که زیر منطقه مدیترانه‌ای پنهان شده است.
کد خبر : 417721
3.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از وتر،‌ زمین‌شناسان بعد از بررسی رشته‌ کوه‌ها از اسپانیا تا ایران موفق به کشف قاره جدیدی شدند که زیر منطقه مدیترانه‌ای پنهان شده است.


دانشمندان در مقاله‌ای توضیح داده‌اند که چگونه بخشی از پوسته قاره‌ای به اندازه گرینلند از شمال آفریقا جدا شده و درون گوشته زمین در بخش اروپای جنوبی فرورفته است. این قاره گمشده که هشتمین قاره کره زمین به شمار می‌رود، «آدریای بزرگ» نام دارد.


به گفته تیم تحقیقاتی، منشأ بیشتر رشته‌کوه‌های بررسی‌شده متعلق به قاره‌ای بود که بیش از 200 میلیون سال پیش از شمال آفریقا جدا شده بود. تنها بخش باقی‌مانده از این قاره نواری است که از طریق دریای آدریاتیک از تورین تا قسمت پاشنه ایتالیا(کشور ایتالیا روی نقشه شکلی شبیه به چکمه دارد) کشیده شده است.


بیشتر قسمت‌های قاره جدید زیر آب قرار دارد و منجر به ایجاد دریاهای گرمسیری و کم‌عمقی شده رسوبی مانند تپه‌های مرجانی در آن‌ها شکل گرفته‌اند. زمانی که این قاره درحال فرورفتن به گوشته بوده، سنگ‌های رسوبی آن به شدت خراشیده شده‌اند. اکنون این ضایعات تبدیل به کمربند کوهستانی در کوه‌های آپنینی، بخش‌هایی از آلپ، بالکان، یونان و ترکیه شده‌اند.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

برچسب ها: قاره آفریقا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته